Gå til innhold
Arkivverket

[#33620] Ber om hjelp til søk i amerikanske folketellinger


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Her kommer en bønn til dere som har lyst og anledning til å søke i amerikanske censuses:Jeg mistenker at en av mine oldefedre emigrerte til Amerika i 1880-årene, slik 2 av hans brødre gjorde. Jeg vet dessverre ikke hvor noen av dem slo seg ned ”over there”, men nærer et håp om at det likevel vil være mulig å finne noen av dem i amerikanske folketellinger i perioden 1890-1930. Om noen vil være så vennlig å gjøre et forsøk på dette, så lister jeg her opp de aktuelle personene:Ole Christensen (Holmen), f. 14.09.1842 på Holmen under Thon i Modum (min oldefar) Hans kone, Maren Christiansdatter, f. 14.08.1843 i Hole, muligens på en plass under Berggaarden Deres (minst) 5 barn: Kristian, f. 24.08.1867, konfirmert i Hole 08.10.1882, emigrert sammen med sine farbrødre Johan og Osvald (se nedenfor) 01.06.1883, Bernhard og Alfred (tvillinger), f. 08.03.1870, Johan, f. 11.03.1879, Mathilde, f. 09.03.1882(Johan er muligens identisk med en John Olson, som er funnet død i juli 1973 i Grants Pass, Josephine, Oregon, med Social Security Number (SSN) 544606500. Mathilde er muligens identisk med en Matilda Guist, som er funnet død i desember 1980 i Beloit, Rock, Wisconsin, med SSN 399226112. Dødsattester for disse to er bestilt).Oles bror Johan Christensen (Holmen), f. 10.06.1840 i Modum, som er registrert utvandret 01.06.1883, sammen med sin bror Osvald og sin nevø Kristian, og også registrert utvandret i 1884 sammen med sin kone og 7 barn: Hans kone: Maren Christiansdatter, f. 06.12.1848 i Hole, Deres barn, alle født i Modum: Anne Karine, f. 27.07.1868, Olai, f. 19.07.1870, Christian, f. 17.09.1872, Johan, f. 25.05.1874, Martin, f. 12.05.1876, Jørgen, f. 02.10.1878, Anton, f. 04.06.1881.Oles bror Osvald Christensen (Holmen), f. 27.11.1846, registrert emigrert 01.06.1883, sammen med boren Johan og nevøen Kristian.Oldefar Ole og hans brødre brukte noen ganger navnet Holmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har du prøv å få hjelp av Willy Fredriksen under Dis Vestfold. Der har han et tilbud til søk i de kilder du vel trenger.http://vf.disnorge.no/Jeg har fått god hjelp derfra til søk etter mine slekninger i USA. Eller du kan prøve å få hjelp av Laila N. C i Dis- forum.Lykke til!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Finner en George J. Holmen som jeg tror kan være Jørgen. Han bor i 1930 i Cameron Village, Barron Co., Wisconsin. Eier sin bolig verdsatt til 4000 USD., har radio, er 51 år gammel, giftet seg 28 år gml., født i Norge, immigrerte i 1884. Naturalisert. Jobber i en 'General Store'.Kona heter Lena og er 48 år gml., ble gift da hun var 25. Er født i Wisconsin av far f. i Tyskland og mor f. i Pennsylvania.De har datteren Ethelyn A., 22 år gml. og ugift, f. i Minnesota, - sønnen George M., 16 år gml. og f. i Wisconsin. Sammen med dem bor Georges mor Marian, 84 år gml. enke, f. i Norge, imm. 1884, naturalisert.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra SSDI: Name: George Holmen SSN: 527-84-3396 Last Residence: 85710 Tucson, Pima, Arizona, United States of America Born: 2 Oct 1878 Died: Nov 1967 State (Year) SSN issued: Arizona (1965 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dette er jo helt fenomenalt! Tusen takk for superraske innspill. Og så spennende!Til Gunn: jeg kommer stadig ikke frem via DIS-siden du viser til, men isteden har jeg sendt en e-post til Willy Fredriksen med full kopi av mitt første innlegg her i dette tema. Så får vi vente og se om han kan hjelpe til.Til Arne: Det ser jamen ut til at dem du har funnet virkelig kan være min oldefars svigerinne og en av hans mange nevøer. Riktignok er denne Marian 2 år for gammel - Johans kone Maren var 82 år i 1930 - men slike avvik må man vel være forberedt på? I norske folketellinger ser en jo stadig lignende og større unøyaktigheter. Så dette er veldig bra! Nå håper jeg på at noen med tilgang til tidligere folketellinger også får lyst til å lete!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner også Anton J. Holmen i Cameron Village i 1930. Eier bolig vurdert til 6000 USD, radio, 49 år gml., f. i Norge, imm. 1884, nat., gift da han var 21 år gml., 'Contracter - Construction, Building'.Augusta H. 'Wife', 44 år gml., gift 17 år gml., f. i Wisc. av foreldre f. i Tyskland.Barn: Raymond W., 27, ug. - Vernon A., 23, ug., - Harris A. 21, ug. - Adeline H. 18, ug. og Eugene A., 14 år gammel. Samtlige barn f. i Wisc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1920 finner jeg George Holmen og Anton som nærmeste naboer i Stanley Township i Barron Co. Her ser vi at George også hadde en sønn Byrne G., 5 år gml., - og Anton sønnene Walter på 16 og Harland på 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette tror jeg kan være Johan f. 11. 03. 1879:1920-Census, - Coeur d Alene Ward 1, Kootenai, Idaho.John O. Holmen, 40 år gml., imm. 1884, nat. 1915, f. i Norge, 'Tailor - Own Shop'.Olga, 'Wife', 32 år gml. ? (utydelig), imm. 1907, nat. 1910, f. i Norge.Disse har døtrene Esther på 8 og Clara på 10. Begge født i Idaho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner dem også der i 1930. John eier sin bolig, vurdert til 3000 USD. Han giftet seg 31 år gammel med Olga, - hun var da 23. De har nå også datteren Jane O., 7 år gammel. Hans yrke er ført som: 'Real Estate - Office at Home'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kjære Arne Solås! Jeg er ganske målløs! Jeg kan bare håpe du kan fatte hvor interessant alt dette du har funnet er for meg. Med ditt sannsynlige funn av Johan O. Holmen har jeg nå den første sterke indikasjon på at min antagelse om at oldefar og hans familie emigrerte, sannsynligvis er korrekt. Om jeg tør håpe på at du orker å lete enda mer, så kanskje du kan spore opp noen av Johans minst 4 søsken også? Men det er jo ikke gitt at de alle kalte seg Holmen. Dessuten kan de naturligvis være døde før 1920. Så jeg håper virkelig at noen med tilgang til tidligere folketellinger også vil prøve å bidra her.Men igjen: tusen hjertelig takk! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bare hyggelig å kunne hjelpe deg, Hans, - men nå får jeg ikke tid til å lete videre før Lørdag. Håper også andre kan søke.Tar med at John O. bodde samme sted i 1910, men da som leieboer. Han var da 31 år gammel ugift skredder.WW1 Draft Registration Cards 1917 - 1918 for Kootenai County gir en bekreftelse på at dette er Johan. Han undertegner med John Ole Holmen og oppgir sin fødselsdato til 11. mars 1879. Er skredder og gift med Olga.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Heisan, eg reagerte på namnet GUIST, for ei Alice Christine Peterson (1873-1955) med røter frå Luster i Sogn, var gift med George GUIST (1868-1941) frå Kickapoo township, Vernon Co., WI. No ser eg at George var bror av James GUIST (1878- ) som i FT1930 opptrer som gift med MATHILDA, men denne Mathilda er fødd i Wisconsin i 1882, og ogso mor hennar er fødd i Wisconsin, medan faren er fødd ''on the Ocean''. Så ho er nok IKKJE av Holmen-ætti!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Tar med denne fra Idaho Death Index: Name: HOLMAN, JOHN O Year: 1933 Certificate Number: 085993 County of Death: Kootenai City: COEUR D'ALENE Date of Death: 08/27/1933 Date of Birth: 03/11/1879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Kan dette være en mulig kandidat å se nærmere på?1930 United States Federal Census Record:Bernard HolmenBirth: abt 1870 - NorwayResidence: 1930 - Eau Claire, Eau Claire, WisconsinGift med Amelia f. i Wisconsin av Norske foreldre”Carpenter v/railroad”Innvandret 188? – vanskelig å tyde siste tallet.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hans - jeg har funnet en god del til, men får ikke tid til å skrive det inn før tidligst i ettermiddag. Har det svært travelt nå.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Bernards immigrasjonsår i 1930-census er 1884.1910-census - Tilden Twp., Chippewa Co., Wisconsin.Bernard Holman, 'Head', 40 år gl., f. i Norge, imm. 1884, 'Farmer - Gen. Farm'.Han har vært gift med Amelia ? (navnet utydelig) i 14 år. Hun er f. i Wisc. av foreldre f. i Norge. Har født 2 barn: William 13 år gl. og May 9 år gl. 1910-census - Stanley Twp. Barron Co., Wisconsin.Martin Holman, 'Head', 32 år gl., f. i Norge, imm. 1885, naturalisert, 'Farmer - Gen. Farm.'Gift i 4 år med Manda, 28 år gl. og f. i Wisc. av norskfødte foreldre. Hun har født 3 barn: Elmer 3 år gl., Melvin 2 år gl. og Agnes på 6 mnd.Som nabo har Martin Christian Holman, 37 år gl., f. i Norge, imm. 1885, nat. 'Farmer - Own Farm'.Han er gift med Ida R. i 11 år. Hun e5 30 år gl. og f. i Wisc. av foreldre f. i Norge. Har født 6 barn: Guy J., 10 år gl., - Arthur, 9 år gl., - Henry, 7 år gl., - Herold, 5 år gl., - Mable N., 2 år gl. og Albert på 9 mnd. 1900-census, - Barron City, Barron Co., Wisconsin.John Holman, 'Head', f. mai 1874 i Norge, ugift, imm. 1884, naturalisert, 'Miller - Feed Mill'.George Holman, 'Brother', f. sept. 1878 i Norge, ugift, imm. 1884, nat. 'Laborer - Flour Mill'. 1900-census, - Stanley Town, Barron Co., Wisconsin.John C. Holman, 'Head', f. i Norge i juni 1840, imm. 1883, 'Farmer', gift i 32 år med Maren, f. i Norge i desember 1845, imm. 1884. Har født 10 barn. (Her følger en rubrikk hvor det står hvor mange barn som er i live. Her kan det se ut som om at det først er skrevet 3 og så rettet til 6, men det er umulig å si med sikkerhet. Men det er nok noen av deres barn som er døde.)Barn som bor hjemme: Martin G., f. i Norge i mai 1876, ugift, imm.1884, 'Farm Laborer'. - Otto, f. februar 1888 i Wisc., 'At School'. - Albert f. mai 1890 i Wisc., 'At School'.I 1910 er Maren enke og bor sammen med sønnen Otto.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Og her har du vel enken Maren I 1930, bosatt hos sønnen George (Jørgen) f. 1879:1930 United States Federal Census RecordName: Marian HolmenAge: 84Estimated birth year: abt 1846Relation to head-of-house: MotherMvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-census - Barron City, Barron Co., Wisconsin.John J. Holman, 'Head', 45 år gl., gift, f. i Norge, imm. 1884, nat. 1895, 'Proprietor - Feed Mill'.Amanda C., 'Wife', 36 år gl., f. i Wisc. av foreldre f. i Norge.Barn: Wallace H. 17, - Ethel M. 15, - Lucile A. 10 og Dorothy J. 9 år gammel. Samtlige barn f. i Wisc.Vi finner dem bosatt samme sted i 1930. Da har de også sønnen John K., 9 år gammel. John eier sin bolig til en verdi av 6000 usd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Martin ble trolig ikke så gammel. I 1920 finner jeg hans kone Amanda gjengift.Barron City, Barron Co. Wisconsin.Thomas Quarderer, 'Head', 40 år gl., f. i Wisc. av far f. i Tyskland og mor f. i Wisc. Yrke: 'Plasterer - House.'Amanda, 'Wife', f. i Wisc.Elmer Holman, stesønn, 12 - Melvin Holman, stesønn, 11, - Agnes Holman, stedatter, 9 - og Edna Quarderer, datter, 9 mnd.Thomas hadde tidligere vært gift med en Sophie, og hadde minst 5 barn med henne. (Info fra 1910-Census.) Vi finner Amanda igjen i Barron i 1930, men på en annen adresse. Hun bruker igjen navnet Amanda Holman. Det står at hun er gift, men mannens navn er ikke innført. Også barna Melvin, Agnes, Edna og Roy B. (7 år gl.) er ført med etternavnet Holman, så jeg vil helst tro at innførselen 'gift' er feil. Tror vel helst at Thomas er død, eller at de er skilt. Amanda giftet seg første gang 25 år gammel. Hun eier en leilighet av verdi 1000 usd. Yrke: 'Laborer - House Work'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg er nettopp kommet hjem fra en week-end på hytta, og her har det jo strømmet på i helga med nye funn av slektninger over there! Tusen takk igjen til deg, Arne, som må ha brukt mange timer på dette, og takk også til Kolbjørn! Nå skal jeg gå i gang med å fordøye alt dere har gravd frem. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Arne: Er du sikker på at de ulike familiemedlemmene virkelig skriver seg Holman, ikke Holmen? Jeg ser at Kolbjørn har skrevet Bernard Holmen, og det rimer unektelig bedre med navnet på plassen disse folkene kom fra, under Thon i Modum. Minst 3 av dem brukte også Holmen ved emigrasjon i 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1910 er Bernard innskrevet som Holman. Dette kan skifte fra tellin til telling , men for de langt fleste står det Holman. Mener jeg skrev det inn slik det sto skrevet. Det du kan gjøre er å finne dødsregistreringer på SSDI for mange av disse barna som er med i tellingene. Der vil du så kunne se hvordan etternavnet senere ble skrevet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Som f. eks. han her, som må være sønn til John C. og Maren:Name: Otto Holman SSN: 397-26-4784 Last Residence: 54822 Cameron, Barron, Wisconsin, United States of America Born: 21 Feb 1888 Died: Jan 1967 State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.