Gå til innhold
Arkivverket

[#33621] Søker etter Grete Marie Danielsdatter


Gjest Lena Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lena Pedersen

Hei.Jeg søker etter men tipp oldemor, Grete Marie Danielsdatter, f. 06 mars 1833 i Borge, Østfold.Hennes foreldre er Daniel Larsen og Birthe Eriksdatter.Grete fikk en datter, Bolette Lovise Hansdatter 5 juni 1864. Hun var født i Borge og vokste opp hos sine besteforeldre. Jeg klarer ikke å spore opp Grete. Hun ble ikke gift med Bolettes far.Har søkt i 1865 -tellingen og søkt på begravede/døde i Borge fram til 1866.Har noen et tips om hvordan jeg kan finne henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har heller ikke funnet Grete Marie Danielsdatter ved landsomfattende søk i 1865.Kan hun ha dratt til Sverige tro?Hun må jo ha flyttet et sted, eller emigrert om hun ikke døde før 1865?Har du sjekket emigrantlister ? Kan det være en mulighet ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Pedersen

Hei Gunn, Tusen takk for tips. Emigrantlister kan jo være en mulighet. Det viser seg at Grete Marie mest sannsynlig er mor til de 4 barna som bor hos Daniel og Birthe. I kirkeboka sto det at Bolette var hennes 4 uekte barn. Det må jo være ganske uvanlig?? Dessuten fant jeg Bolettes far i 1865-tellinga fra Christiania hvor han var en innsatt ved Botsfengselet.Er det noen opptegnelser over de som emigrerte til Sverige? Har ingen erfaring med det. Det er vel svært lite sannsynlig at hun emigrerte til USA siden hun var rimelig fattig?Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var da en riktig sørgelig historie.Emigrasjon fra Norge til Sverige var vel ikke så vanlig på den tiden, kan hende hun har gjemt seg i en større by . Mulig hun ikke bruker hele fornavnet, og også kan ha tatt mannes etternavn.Ganske mystisk. På den tiden var det stor utvandring fra Sverige til Norge. Flere steder på landsbygda var det svært dårlige forhold, så mange søkte seg nok til byene for å finne noe å leve av.Hva het forresten far til Bolette? og vet du om moren var gift da hun fikk de andre barna?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Pedersen

Hei igjen!Faren til Bolette het Hans Tøger Olsen og var fra Eidsberg(født i Skiptvedt) I 1865-tellinga finner jeg hans familie på Solberg gård i Eidsberg. Han fant jeg i Christiania(Der har han mest sannsynlig tatt etternavn etter faren som het Ole Andersen) for han står oppført som Hans Tøger Andersen. Alder og fødselsted stemmer(men det kan jo være annen?)I kirkeboka sto det at Grete Marie hadde 4 uekte barn(alle barna har forskjellige etternavn) og at Hans Tøger har 2 uekte barn.Vil så gjerne finne Grete, men står altså fast her.Hilsen Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.