Gå til innhold
Arkivverket

[#33632] Bergen: Andreas Olsen Molle ( d. 1816) gm Ane Halversdtr


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Hei Arnfrid! Jeg tror det samme som deg.Det var fint at du fant ut av det med Bahr-navnet, jeg har jo også funnet 2.ekt., men koblet ikke Bahr-Rahr.(det var Y.Nedrebø som skev Bahr) Det er enda et tegn på at Molle-navnet kan være ren oppkalling, og ikke har med gård/familienavn å gjøre.(og at det kun er Andreas som har brukt navnet siden han er oppkalt etter kateketen)Vennskap/slektskap mellom familiene: Jeg har vært inne på tanken selv. Vi har to matroser som begge heter Nielsen, så hvem vet, men hvis de var meget nære, måtte vel paret søkt om å få gifte seg.Hvis jeg skal tro litt, kan jeg tenke meg at kateketen har vært en god mann, som sikkert har vært populær blandt vanlige/fattige folk. Dette viser jo også skifte etter ham, hvor han etterlater alt til trengende. Hvis jeg tror rett, er det vel også sannsynlig at mange oppkaller sine barn etter en slik person, som på tross av sin godhet opplever så mye personlig tragedie.(Bergens svar på Job i Bibelen)Dette ble kanskje litt uvitenskapelig, men man må bruke fantasien for å knekke slike nøtter-ikke sant?Mvh Harald (harkvale@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har ikkje følgt heilt med i svingane i denne interessante jakta, men denne innførsla viser at også folk frå Moldestad i Breim har kalla seg Molle. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sett litt på Reinholdt/Reinert-navnet. Det er ikke mange som bruker navnet i 1701-tellingen, men der er ikke Bergen med. Det er langt flere som heter Reinert enn Reinholdt. Det er litt flere som bruker navnene i 1801-tellingen.Reinholdt Olsen er Borger. Han benytter navnet Olsen Becher under dåpen til et av barnene. Han var enkemann (enckemd provis constabel ved Artilleriet p.) da han giftet seg med Maren Johannesdtr i 1728. Hans første kone var en Berte?? Med Berte hadde han et barn. Flere med Maren. Vi finner dem med fadre i DK. Bl.a. Jacob Olsen (Vi kjenner jo Jacob Olsen, flere med navn Molle sin far fra tidligere, bl a. Ole Molles far) er fadder til de fleste.Becher er et familienavn for innvandrere fra Tyskland. Vet selvsagt ikke om her er noen kobling, men det er jo nærliggende. Kan Reinholdt ha skiftet fornavn, eller hva? Finner ham ikke blant døpte med far Ole, men han kan jo være fra landet, selv om Reinholdt og Reinert kun var benyttet av seks peroner i Hordaland i 1701.Har sjekket dette med alder. Vår Andreas kan være født i 1776, så den saken bør vel nå være avgjort.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har prøvd å finne ut av Hauge-navnet og hvor det kan komme fra. Anders/Andreas, som Marens far heter, er jo et svært vanlig navn. Prøvde derfor å ta utgangspunkt i Colben/Kolbein-navnet, som (Kolbein Hauge) bor hos Marens datter i 1815, og som er et mindre vanlig navn.I 1701-tellingen er det i Søndre Bergenhus (omfatter da også Eivindvik) en person med navnet Colben på en Hauge-gård i Eivindvik. Ingen i dagens Hordaland. I Nordre Bergenhus er det en Colben på en Hauge-gård i Innvik og tre Colben på Hauge-gårder i Holmedahl.Forøvrig er det Hauge-gårder i svært mange kommuner i både Hordaland og Sogn og Fjordane.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

På skiftet etter klokkarkona Anne Hansdatter Stochberg (c1684-1762) på Store Nørve i Borgund (Ålesund) i 1762 er det opplyst at brordatra hennar, Anne Nilsdatter Stochberg, var daud for nokre år sidan, og at ho hadde vore gift med ein kateket MØLLØE. Sjå meir her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Bjørn,kan det være slektskap mellom kateketen Molløe i Bergen og klokkaren Møller i Borgund, tro?I Bergen ser det ut for at Møller og Molle dels er samme familienavn på 1600- og 1700-tallet. Vet du om der er noe slektskap mellom klokkeren Bernhard og teologen Ole Molle fra Stod, Steinkjer. Han var gift med en fra Vahl-/Møller-familien i Bergen; Margrethe Vahl.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai berggren

Klokkaren i Borgund Berent Müller (c1692-1764) var bergensar, son av ein snekkar Peter Berentsen og Ingeborg Christensdatter Worms (levde 1743). Berent Müller hadde broren Peter Müller (1705-43) som var borgar på Sandsberget like ved broren sin bustad, Store Nørve.Namnet blei stundom skreve Møller.Ei Agnete eller Maren Anette Müller, som kan ha vore i slekt med disse, ekta i Borgund 1752 Hans Strømme, 'Degn og Skoleholder paa Molde'.Kateketen sitt etternamn Mølløe/Molløe kan vere henta fra t.d ei av Moldøyane eller Måløyane langs kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da finner jeg en Andreas Møller, født i Borgund, døpt i Borgen kirke 22.01.1708, sønn av Christopher Jonssen på Walderhaug. Det kan være kateketen.LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Korleis eg, Bjørn Jonson Dale, er blitt til Mai Berggren i innlegg 82 forstår eg ikkje...I alle fall: Andreas Møller, fødd i Borgund 1708, var son av Christoffer Johansen (Børkop) og kona Elisabet Hansdt Molberg, og han var nok oppkalt etter futen på Sunnmøre 1680-1707, Andreas Hanssen Møller. Andreas Møller Christoffersen døydde i 1730, alias Anders Walderhoug.No legg eg innlegget på plass og lurer på kven sitt namn det kjem under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Bjørns opplysninger i innlegg 80 stemmer nok, kateketens første kone som døde i 1750 het Anna Stochberg.Kateket Andreas Molløe er iflg. alder ved død, født 1708, så kandidaten i innlegg 83 kan være aktuell.(jeg har null respekt for 1700-tallets rettskrivning)Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge Bjørn, druknet den Andreas i 1730, 23 år gml. Jeg har også funnet ham som død i 1730. Så vi må nok lete etter flere kandidater. Han er født ca 1708, og var 1. gng gift med Anna Stochberg.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg må visst lese innleggene litt grundigere, beklager.Jeg var på biblioteket i dag, og gikk gjennom konfirmerte i Domkirken og Nykirken i perioden 1785-1796. DK-boka var veldig falmet, og bare med opplysninger om navnet på konfirmantene, men ingen Molle. NK-boka inneholdt mer info, men til ingen hjelp i vår sak. Det eneste vi kan være helt sikre på nå er vel at kjøpmann Ole Molle i NK's sogn er utelukket.I innlegg 79 nevnes Colbein Houge fra 1815-tellingen, jeg vet at jeg har sjekket ham tidligere, og tror det er Colbend Simonsen(7år) fra gården Houge i Yttre Holmedal jeg fant mest sannsynlig i 1801. Hvis du søker på etternavn som begynner på And-, og gårdsnavn Houge, så er det noen som kan være Marens søsken. På Lindaas er det en kandidat, og der heter nabokona Kolbensdtr.Til ditt Niels Olsen Boge innlegg, vil jeg si at det er en meget sannsynlig kandidat. Han har ganske sikkert vært gift før. Alle lenkene er nok også samme person, bare så sørgelig at det aldri er et skifte.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg har forsøkt enda en mulighet, nemlig fosterbarnet Ingeborg Michelsdtr. som bor i Maren Andreasdtr.s hus 1801. Det er mest sannsynlig naboen fløtmand Michel Johannesons datter, og dermed intet spor(slektning) dessverre. Mvh.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Det er vel Ole Nielsen som er den mest sannsynlige faren til Andreas, derfor ble jeg litt nysgjerrig da jeg fant Engel Nielsen Molle.Han er fra Os, og det er sikkert han som blir konfirmert i Os i 1757. Dette kan muligens være en yngre bror av Ole.(jeg finner selvfølgelig også Ole konfirmert, men hvilken?)Engels sannsynlige foreldre er Niels Olsen og Marte Hougnesdtr.,viet 1732. Deres eldste sønn het nok Ole(etter farfar), og kan ha vært en god del eldre enn Engel. Det er dessverre ikke alt fra Os som er tilgjengelig på DA, men teorien er fin ikke sant?Mvh. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Niels og Marita var fra Kværnes og Høysæter i Samnanger, som lå til Os prestegjeld. Jeg finner dem i Samnagerboka I, men det står ikke noe om hvor de ble av eller hva barna het. De kan selvsagt ha flyttet til Moldegård i Os, men dette blir ren gjetting. I dette prestegjeldet var Ingjald det samme navnet som Engel.Finner lite om Moldegård i DA.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ble litt nysgjerrig da jeg fant denne, Karen Olsdatter Molle, f 1745, gm Arent Christophersen 1778. Her vies de: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=10587&merk=10587#ovre>LenkeHer blir barna døpt:Lenke Lenke Lenke Lenke LenkeJeg har funnet Karens mulige foreldre som Maren Andersdtr og Ole Nielsen, men disse er usikre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg har også merket meg Karen som interessant, og det kan godt være et slektskap. Den siste lenken er som du selv skriver, usikker. En mulighet er at hun er tante til Engel(farens søster) i innlegg 90.Engel er et ganske uvanlig navn(faktisk brukt på både gutter og jenter avhengig av sted), så det er ganske sikkert at Niels og Marita i Samnanger var hans foreldre. At han hadde en eldre bror som het Ole, og som er 'vår', det er gjetning.Jeg har mange ganger klaget over unøyaktig navnebruk. Engel er nok et eksempel, han kaller seg Elling ved flere anledninger.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg så også det. Her er Engel (Elling) og Boel som dødeBoel Tørves 62 år Elling Molle regimentstamburs kone adresse 9-66 dato 111 1796 StP (St Paul)Elling Molle 72 år Tambur, adr 9-66, Mar 11 Mar 18 1809 StP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg var kanskje litt kjapp med å tro på Niels og Marita fra Samnanger som Engels foreldre. Det kan jo hende at han kom til Bergen før han ble konfirmert. I u.k.1804 står det at Engel var skomager, da tekte jeg straks på Ole's svigerfar, men den tanken burde jeg kanskje holdt for meg selv.(man blir litt sprø av dette her, griper hvert halmstrå) Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Niels Olsen Molle (55) viet i 1810, kan være Ole og Ingeborgs sønn, Niels Olai f 1778. Jeg finner han ikke som Niels Olai Olsen, heller ikke blant de døde. Han bor vel og merke ikke sammen med mor og bror på Engen i 1801, men han var jo da blitt ca 23 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Hei ArnfridJeg svarer deg her i Brukerforum. Det er mulig det er samme person, men det er et problem. Ole Nielsen Molle plasserer seg i aldersgruppen 16-31 år i 1815.Ingeborg og Ole må ha tilhørt KK's sogn i begynnelsen. Adressen i 1801 hører vel til DK's sogn, det gjør den ihvertfall i 1821 når Ingeborg dør.I 1790 er det ei Ingeborg Olsdtr.(enke) som går til nattverd i KK to ganger.Iflg. pantebøkene er Ingeborg Olsdtr. første registrerte huseier rundt 1800.Adressen til Ole Nielsen som dør i 1785 er ikke helt den samme som i 1801.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har fått skifteopplysningene etter Ole Molde 1721-1787, Østre Innherred Prosti 1782-1808, s. 43. Datoen er 15/9.1787.Han etterlot seg enken Margareta Wahl Molde og 10 barn, en sønn, Michel Wahl Molde, og 9 døtre. Boet var forøvrig falitt med 1404 rdr i minus.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.