Gå til innhold
Arkivverket

[#33634] Dåp i Askvoll Orlov og Hans Hansen


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Hans Olsen og Anne Hansdatter døper i følge Igi på FS to barn i Askvoll, Orlov 6 juli 1793 og Hans 10 des 1795. Er det mulig å se noe mer av kirkeboken om bosted, faddere osv. Familien har i 1801 flyttet til Bergen. I 1798 er det sannsynligvis det samme paret som får en datter Margretha Hansdtr i Gulen. Døpes 22 sep 1798. Står det noe mer i kirkeboken på henne? Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved barnedåpen i 1793 bodde ekteparet på Møklebust og hentet som faddere Jens og Borni Møklebust, Gunner Lien, Anders og Agathe Systad.I 1795 var de på Berge og hadde som faddere Halvor Systad, Ellev Sørefjord, Anders Tonning, Borni og Anne Berge.Jeg tror ikke det er samme par som hadde barnedåp i Gulen 22. september 1798. I kirkeboken kalles paret Iver Hansen og Anne Hansdatter, og datteren het Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk for hjelpa. Da må jeg lete videre etter hvor Margrethe kan være født. Hun var 3 år ved folketellingen i 1801. Finner henne ikke som døpt i Bergen. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Randi,Jeg har hjulpet en kar med å finne ut hvor Hans Hansen f 1795 kom fra. I den forbindelse slo jeg også opp dåpen til Margrete i 1798LenkeHer ser vi at det står:'Døbt af Askevolds præstegield Hans Olsen og Anne Hansdtr Kleives Dr N.: Margretha...'De bodde altså på Kleive da de fikk Margretha. Kleive hører i dag til Hyllestad, men den gang til Bø sogn i Gulen.Har du funnet ut hvor Hans Olsen og Anne Hansdtr var født? De står jo som Sørefjord og Vaage ved vielsen, men jeg er ikke så sikker på at Hans var derfra. Hva tror du? Hvilken forbindelse tror du det er til Systad? Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg klarte aldri å komme videre. Både Anne og Hans hadde linker til mange ulike gårder, se tema arkivforum [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=34267&sok=Hans>Lenke Olsen&nr=12&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#anker og Lenke Olsen&nr=14&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker og brukerforum Lenke Nesje Myhr&nr=18&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker Her konfirmeres han i 1780 som Hans Olsen Systad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her er de Hans Olsen jeg fant da jeg jobbet med dette: Finnes 4 Hans Olsen født i Askvoll omtrent på riktig tidspunkt. En døpt 2/12 1761 far Ole Vaeren ( værøy?) en 22/3 1762 far Ole Lien. Denne Hans giftet seg flere ganger på Bømlo i følge debattforum. en døpt 16/7 1759 far Ole Sch ievenea og en døpt 7/2 1763 far Ole Hansen. ( Høvigen i Askvold) Alt dette i følge IGI på FS. Den første er vel den samme du har funnet. Nr 2 er parkert da han har gifet seg med andre. De to siste klarte jeg ikke å følge videre da. Jeg lånte bygdebok fra Hyllestad da jeg holdt på, men jeg fant ikke noe som hjalp meg videre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.