Gå til innhold
Arkivverket

[#33636] Kristian Døssland, f.ca 1870 , hvem var hans far?


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Kan noen hjelpe meg å finne opphavet til Kristian Døssland som visstnok skal være født i Uskedalen på en av Døsslandgårdene? Han døde i 1952, 82 år gammel, så han må jo da ha vært født ca 1870. Det er mulig at hans far het Søren.Kristian Døssland flyttet visstnok siden til Øystese og bosatte seg der. Han må ha vært gift omkring århundreskiftet med en dame fra Norheimsund. De fikk i allfall barn i 1902, en sønn som het Einar.Dette er alle opplysningene jeg har, kan noen finne ut noe mer?mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

På Øvre Døssland finn eg ein Kristian som er fødd i 1873. Han er gift med ei kvinne frå Norheimsund. Denne Kristian er ikkje son av ein Søren, men det ser ut som at morfaren heitte Søren:LenkeSå vidt eg hugsar frå mi tid i Øystese på slutten av 60-talet, var det ein Døssland som hadde matbutikk der. Søk i telefonkatalogen syner at det i dag er fleire som heiter Døssland i Øystese. Eg veit ikkje om desse er etterkommarar etter Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Godt jobbet, må jeg si! Tusen takk! Det er helt sikkert riktig person. Jeg fikk en tilleggsopplysning om at sønnen Einar som ble født i 1902 hadde flere eldre søsken. Og det er faktisk noen av etterkommerne fra Øystese som jeg prøver å hjelpe med dette.Det neste jeg lurer på nå, er om det finnes noen slektsforbindelse til Nedre Døssland, der min egen slekt kommer fra. Jeg skal søke litt med utgangspunkt i den linken du gav meg, men all hjelp mottas med takk!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Etter å ha kikket litt i familiefila mi og sammenlignet med det Marie opplyste, lurer jeg på om far til Kristian , Kristen Halvorsen, kan være gift med den Anna Sørensen som er datter av Søren Samsonson Eik på Nedre Døssland. Det er i tilfelle min 'oldetante' som Legacy kaller det.Har noen mulighet til sjekke Kristen og Annas giftermål for meg?mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Her er vel Kristian:Christian Dahl Christensen, døpt 06 FEB 1873, Kvinnherad, Hordaland, NorwayForeldre: Kristen Halvorsen & Anna Sørensdr LenkeHan har også 2 andre søstre:Ragnhilde Margrethe døpt 25 DES 1870 og Pauline Marie døpt 23 APR 1875.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, det stemmer! Jeg har nå også fått bekreftelse fra en slektning som ligger noen år foran meg i dette gamet, at det ER Anna Sørensdtr fra Nedre Døssland han var gift med, de giftet seg i 1867. Dermed er linken til min slekt funnet, og jeg har 'fått' meg noen nye firemenninger ;-)Takk for all hjelp!mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.