Gå til innhold
Arkivverket

[#33642] Fra Fjaler til Whitehall, Wisconsin ?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Jeg leter etter 2 brøder fra Fjaler (Ytre Holmedal) som dro til Amerika. Elias Clemetsen Jarstad f. ca. 1885 dro fra Bergen 29.05.1902. Vet ikke hvor. Broren, Johannes Clemetsen Jarstad f. ca. 1887, dro fra Bergen 19.04.1906. På han står det at bestemmelsesstedet var Whitehall, Wisconsin. Tenker da at broren kanskje hadde slått seg ned der. Det var jo ofte at slekt bodde i samme området. Ville satt utrolig stor pris på om noen hadde noen informasjon om disse folkene.Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1920-Census for School District 9, Sheridan County, Montana finner jeg en John Jarstad. Han er 32 år gammel og immigrerte i 1906. Søker om am. statsborgerskap. Født i Norge. yrke: 'Farmer - General Farm.' Han er gift med Belle, 31 år gammel, f. i Wisc. av foreldre f. i Norge. Sammen med dem bor bror til John; Ed. Han er 34 år gl., f. i Norge og imm. i 1902. Jobber på farmen.Disse to brødrene kan jo godt være Johannes og Elias.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Heisann Arne! Imponerende! Så de kom altså til Montana? Og Johannes eide en gård, var gift og broren Elias jobbet hos ham? Står det noe mer, evt. om barn? Har du også datoene de kom fram? Skjønner at Whitehall i Wisconsin var feil, eller kanskje Andreas Berge bodde der. Berge var også en gård i nærheten av Jarstad.Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå kan ikke jeg garantere at jeg har funnet de rette brødrene, men det kan jo se slik ut. Det hadde vært fint om du kunne finne ut når de var født.Jeg vet ikke når disse to kom til Montana, men Johannes ankom Ellis Island den 2. mai 1906 med skipet S/S Carmania. Han reiste nok videre til Whitehall sammen med sine venner. Andreas Berge var onkel til Jens J. Berge, som var en av de som reiste.Noen barn er ikke nevnt i 1920.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Would you be interested in a recent Jarstad obit that might be linked to the 1887 John? (m Ingebor (?)). They are in ssdi. I would email a 2003 obit of a likely child. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Rune - fødselsåret du viser til stemmer dårlig med alderen til den Elias som emigrerte. Kanskje han døde ung og at de døpte en senere født sønn for Elias? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om Johannes var født 19. oktober 1887, så er det samme mann jeg viser til i 1920-tellingen for Montana.Name: John Jarstad SSN: 516-16-7207 Last Residence: 83814 Coeur D Alene, Kootenai, Idaho, United States of America Born: 19 Oct 1887 Died: Jun 1970 State (Year) SSN issued: Montana (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kan dette være Elias? Han bodde også i Sheridan County.Name: Ed Jerstad SSN: 369-07-4264 Last Residence: 48095 Washington, Macomb, Michigan, United States of America Born: 16 Mar 1885 Died: Feb 1967 State (Year) SSN issued: Michigan (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ser av 1930-tellingen at denne Ed Jerstad immigrerte i 1902, - så da øker jo også sannsynligheten for at det er Elias....men vi er avhengige av fødselsdatoen, Bente.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Bente -Som du kansje har sett, så har jeg spurt i 'Arkivforumet' om fødselsdato for Johannes og Elias. Jeg har nå fått svar fra Y. Nedrebø; Eilias født 16. mars 1885 og Johannes 19 oktober 1887.Da tar jeg med Elias i 1930-tellingen:Pontiac City, Oakland County, Michigan.Ed Jerstad, 'Head', 45 år gammel, f. i Norge, immigrerte i 1902, naturalisert. Han giftet seg 40 år gl., eier sin bolig til en verdi av 7000 USD. Yrke: 'Finisher - Foundry'.Ida S., 'Wife', 32 år gammel, gift 1. gang da hun var 18, født i Michigan av foreldre f. i Mich. Ingen barn er nevnt.John (Johannes) var nok ikke eier av farmen han jobbet på i Sheridan Co. i 1920. Han er da ført som 'Employer'. Jeg tror også at det kan være lurt av deg å takke ja til tilbudet fra Roger om nekrologer. Den Ingeborg han nevner kan godt være den samme som Belle, Johns kone. Belle kan ha vært brukt et 'klengenavn'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette må være dødsregistreringen for den Ingeborg som Roger nevner, og trolig kona til John (jfr. Johns dødsregistrerig over.) Vi ser at fødselsåret stemmer godt overens med Belles alder i 1920-tellingen. Name: Ingebor Jarstad SSN: 516-18-6433 Last Residence: 83814 Coeur D Alene, Kootenai, Idaho, United States of America Born: 17 Jan 1889 Died: Mar 1983 State (Year) SSN issued: Montana (Before 1951 )Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Har vært uten netttilgang et par dager, men skal n¨g¨gjennom alt dere har skrevet. jeg er virkelig imponert. Spesielt vil jeg takke deg, Arne. Jod, yes, i would very much like to receive a Jarstad obit from you, Roger. If you have the opportunity.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei og takk for alle flotte innlegg. Hvordan kan vi finne ut om Ingeborg og Belle er samme personen?Vet ikke om jeg helt skjønner alle statene og stedene som er nevnt her: Idaho, Montana, Michigan. Bodde de alle disse stedene? eller er det bare jeg som ikke har taket på de amerikanske kildene?Hva med barn? Fikk noen av dem det?Takk igjen!Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge 1920-tellingen bodde begge brødrene samt Johns kone da i Sheridan, Montana. Jeg har ikke klart å finne John og hans kone Ingeborg(?) i 1930, men ifølge dødsregistreringen var deres siste oppholdssted Kootenai, Idaho. Roger nevner en nekrolog etter et mulig barn av dem.I 1930 bodde Ed og hans kone Ida i Pontiac City, Oakland, Michigan. De hadde ingen barn da, men kan jo ha fått det senere. Da Ed døde oppholdt han seg i Washington, Macomb i Michigan.Jeg kan ikke gi deg noe sikkert svar på om Ingeborg og Belle var en og samme person, men jeg tror det. Alderen stemmer, og vi vet at Ingeborg hadde oppholdt seg i Montana før 1951. En nekrolog vil vel sikkert gi svar på dette. Håper Roger ser innom dette temaet igjen. Det er mulig at han vil ha en E-postadresse av deg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei igjen! Spesielt til deg, Arne! Jeg har nå sammenlignet og lagt inn den informasjonen jeg har fått gjennom disse innleggene. Etter også å ha fått tak i noen gamle tanter, mener jeg dette er riktig. John og Belle fikk sønnen Cecil Everet, vet ikke når. John og reisekameraten Jens J. fra 1902 var fettere og Andreas Berge i Whitehall var dere felles onkel. Ed og Ida forble visstnok barnløse, men Ida hadde et barn fra 1. ekteskap.Noen som vet noe om hvordan immigrantenes første år var i 'the promised land' på denne tiden? Onkel Andreas (morbroren) i Whitehall emmigrerte allerede i 1880. Det var vel litt 'tøffere' forhold da?Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette kan være dødsregistreringen for Cecil. Det er mulig at det finnes en nekrolog på nettet, men jeg har så langt ikke vært i stand til å finne den. Avdøde bodde i Coer D Alene, ID.Name: Cecil E. Jarstad SSN: 532-26-0556 Born: 27 Jun 1922 Died: 15 Apr 2003 State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951 ) Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Øystein Knoph

Hei til Bente og Arne. Dette var interessant, ble obs på det først idag da jeg søkte på debattforum etter tema jarstad. Johannes var onkel til min kone og mor til mine 2 barn. Hun døde desverre så alt for tidlig 40 år gammel. Johannes og Ingeborg var tilstede i dåpen til vår eldste datter, Bente, i 1956. Jeg har et familiebilde som viser Johannes i 1956 sammen med noen søsken og Ingeborg samt noen nieser. Om Johannes i Usa vet jeg lite om, før nå. Ta gjerne kontakt. Øistein Knoph, Engesetv. 12, 5226 Nesttun, 55103693 knoph.oistein@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.