Gå til innhold
Arkivverket

[#33648] Nils Nilsen, Østhaug, Nes, Romerike f. 1849


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hallo, er det noen der ute som har opplysninger om Nils og hans kone Indiane Amundsdatter sitt opphav? Deres datter Lydia var min farfars biologiske mor, se LenkeMvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, ja jeg tenkte bare om noen kanskje hadde truffet på disse, og kunne verifisere, og eventuelt si noe om generasjonene lengre bakover i tid også. Takk for svar.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Morten !Jeg sitter med bygdebøkene, prøvde å finne Østhaug, men det fant jeg ikke. Jeg fant Oppåker men ingen stedsnavn som nevnt i linken.Jeg trenger litt bedre tid til å lete, finner jeg noe så svarer jeg med en gang. Kanskje noen andre vet om disse før jeg kanskje finner noe.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Østhaug under Ingeborgrud g.nr 124 br.nr.6 Bind 3 side 352.Ble skilt fra Ingerborgrudhaugen (124/5) i 1883 og solgt til Nils Nilsen Bjørndalen (u.Hjellum) 1849-1927. g 1 gang med Indiane Pedersdtr Ingeborgrudhaugen 1851-92. Barn : 1. Peder Nikolai f.1878, gift med Kristine Pålrud, 2. Gusta f.1884, død ung, 3.Kalr Johan f.1887, gift med Anna Ostehaugen, 4. Ragna f.1890, død ung, 5. Karoline, død ung.Nils Nilsen ble gift 2 gang med Indiane Ostehaugen. Barn : 1. Nils (se nedenfor), 2. Berta gift med Edon Ingebretsen.Den neste eieren av denne eiendom ble Nils Nilsen sønn, Nils Nilsen Østhaug f.1893 gift 1 gang Gusta Lien. Barn:1.Ivar gift med Jenny Østli, 2. Gunnar, 3. Nora gift med Arthur Granli, 4. Gustav.Nils Østhaug ble 2 gang gift med Marta Johansen f.1894. Barn : 1. Laila, 2. Viola gift med Arne Sandaker, 3. Bjørn gift med Ragnhild Olsen, 4. Åge, 5. Odd Willy gift med Signe Olsen.Nils Østhaug har oppført alle de husene som nå står på eiendommen. I 1962 solgte han til sin sønn Odd Willy Østhaug. Eiendommen er på 48 mål.Lydia må være fra første ekteskap med Indiane Pedersdatter Ingeborgrudhaugen?g.nr. 151 br.nr er Nordre Folmo.Dette var første omgang.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Peder Halvorsen 1818-1898 gift med Margrete Elisabet (Lisa) Kvernhaugen (u.Holter) 1825-1864. Barn : 1. Indiane 1851-1892 gift med Nils Nilsen S. Bjørndalen u Hjellum, kom til Østhaug. 2. Edvard gift med Petra Oline Monsdtr, 3. Lina Randine f. 1860 gift med Amund Amundsen fra Odalen, kom til Slutten u.Dystland (125/12).Marie Stephsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Lydia døpt 10 januar 1875 Nes Akershus iflg FS.Foreldrene gift 30 desember 1874 iflg FS.Far til Peder Halvorsen er Halvor Hansen Ingeborgrudhaugen d.1868 gift med Johanne Pedersdatter d.1866.Barn : 1. Olaug 1811-1843, 2. Peder 1818, 3. Anne Martea 1821-1883 gift Jakob Olsen Holterdalen, 4. Ole 1824-1839.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Nils Nilsen Vøyenbråten 1824-1898 kom til S. Bjørndalen i slutten av 1840 årene. Hans kone het Karen Larsdtr. d 1873.Barn : 1. Berte Kristine f 1847 gift med Martin Laresen Sylta u Hovin i Fenstad, kom til Elvstangen u. Rolstad, 2. Nils f. 1849 gift med Indiane Pedersdtr. Ingeborgrudhaugen, kom til Østhaug i Skogbygda, 3. Lina Susanne 1852-1867, 4. Oline Augusta 1855-1882, 5. Anders 1858-1881.Noen flere husmenn har det visst ikke vært her, men plassen ble i mange år forpaktet til Ole Halvorsen som kjøpte stedet omkr. 1920 og kalte det Fjellstad.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei Marie, og tusen takk for alle disse for meg nye opplysningene. Nå er den delen av slekta litt mer på plass. Artig at en kamerat av meg er oppvokst på Fjellstad.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.