Gå til innhold
Arkivverket

[#33654] Guru Eriksdatter f ca 1719, Frosta


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Guru Eriksdatter som ble født i ca 1719. Siden hun og ektemannen ikke en gang er nevnt i de nye bygdebøkene for Frosta som familie spør jeg vel etter noe som er umulig, men kanskje er det noen som f.eks. har sett på skifter bakover og vet mer.Det jeg vet om henne er: Hun ble født ca 1719, og hun var gift med Ole Jensen Rønningen. Han var født ca 1725, og var sannsynligvis sønn av Jens Vigalsen og Marit Larsdatter. Ole døde 02.01.1799, og ble gravlagt 12.01.1799. Det var skifte på han i 1799. Ole og Guru var brukere i Rønningen under Kvarme eller Kvamman. Deres barn:1)Marit Olsdatter som ble født i 1751, og det kan være hun som ble døpt 1.søndag i faste(28.02) 1751. I såfall var fadderne blant annet: Ole Valberg(sikkert Ole Jonsen Valberg), Berit Kvistad og Marit Hojem.Gift: Marit var ved moren Guru Eriksdatters skifte 20.04.1785-14.06.1786 gift med Ole Olsen Nygard2)Anna Olsdatter som var født ca 1754, og var 31 år ved moren Guru Eriksdatters skifte i 1785. Henne har jeg ikke funnet som døpt. Utenfor ekteskap hadde hun en datter med Peder Olsen Myraunet, og en annen datter hadde hun med Christopher Jensen Flekstad. Den siste datteren her het Berit, og ble døpt 15.08.1784.3)Siri Olsdatter som ble døpt 03.05.1756, og døde i 1827. Faddere på Siri var: Anders Aatlo, Ole Lian(Ole Andersen opprinnelig fra Aatlo?) , Guri Riseth og Marit Aatloe. Hun ble trolovet 16.05.1784 med Christen Arntsen Hanebogen, og de ble gift i 1784. Disse er blant mine aner gjennom datteren Golla døpt 1.nativit(25.12)1789.Jeg hadde ikke noe navn på Guru Eriksdatter tidligere, og da jeg så dødsfallet på Guru Rydningen 9.03.1785 tenkte jeg at dette kunne være mor til min ane Siri. Ut fra dette bestilte jeg skifte på mikrofilm, og fant altså skifte etter henne hvor ektemannen og barna var arvinger. Tidligere hadde jeg funnet navnet på Ole Jensen Rønningen på samme måte, men den gangen var det andre som så skiftet etter han for meg. Nå håper jeg altså at noen har noe mer om Guro og hennes aner på grunnlag av f.eks skifter. Skiftet jeg fant Guru på står på side 228 i skifter 1780-185 for Stjør-og Verdal, og er å finne på mikrofilm HF-1874. Kanskje kan dette innlegget også være til hjelp for andre som sliter med å finne ut om dem jeg har skrevet om her, siden de ikke er nevnt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.