Gå til innhold
Arkivverket

[#33656] Hvilket sogn i Trondheim lå St. Olafs gate i?


Gjest Rune Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

Jeg prøver å sirkle inn en Trondheimsfamilie, og i den sammenheng lurer jeg på hvilket sogn St. Olafs gate 14 tilhørte i 1875. Noen lokalkjente som kan svare?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

St. Olavgate ligger vel omtrent midt i mellom Hospitalkirken og Vår Frue. Men St. Olavsg. og Hospitalkrk. ligger på samme side av Kongensgate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (2): Hospitalskirka har vore institusjonssokn, men ikkje vanleg sokn. Ila sokn vart oppretta frå Vår Frue i 1878 og brukte Hospitalskirka nokre år før Ila kirke vart ferdig.Grensene mellom Domen og Vår Frue vart regulert i 1842 med grense 'fra Elven, følge Krambodveiten og Thomas Angells Gade og Munkegaden og derfra Dronningens Gade til Skansen, hvorhos Forstaden Ihlen og Udmarksgrundene skulle henlegges fra førstnævnte til sidst nævnte Sogn - -'. Grensene har vore regulerte seinare.Lenke Det vil seie at St Olavs gate i 1875 vart delt mellom Domen og Vår Frue. Dersom nr 14 låg der nr. 14 ligg i dag, er det nord for Dronningens gate - altså til Vår Frue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Takk for fyllestgjørende opplysninger og lenker. (Visste ikke om nettsiden som tok for seg gate for gate.) Det er tydelig at jeg bokstavelig talt har operert i grenseland her. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.