Gå til innhold
Arkivverket

[#33657] Anbytarforum stengt


Gjest Britt D. Hjeltnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Da bør man vel også sitere begrunnelsen:'Anbytarforum tillfälligt stängt!■ Efter ett utslag i Datainspektionen måste vi med omedelbar verkan stänga Anbytarforum. Stängningen är endast tillfällig!!!Sveriges Släktforskarförbund har fått påpekande om brott mot personuppgiftslagen mm. Man har också noterat att det inte krävs inloggning på forumet. Eftersom anbytarvärden inte är i tjänst under helgen har vi valt att tillfälligt stänga ner Anbytarforum för att analysera utslaget. Mer information kommer efter helgen. (28 okt 2005)'Kunne dette ha skjedd med Digitalarkivets fora? Og samtidig, opererer den svenske 'Datainspektionen' langt tøffere og etter annen lovgiving enn den norske? mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har hatt møte med Datatilsynet for å få diskutert hvordan man der så på den tilgjengelige informasjonen i Digitalarkivet. Vi har selvsagt forsøkt å leve etter de tilbakemeldingene vi har fått der. Vi har forsøkt å gi anvisning på hva deltakerne i debattene kan tillate seg å legge ut, og vi reagerer når vi mener det forekommer overtramp.Om det samme kunne skje her? Ja, det kunne det nok, men forhåpentligvis er brukerne og redaksjonen så bevisste på å unngå overtramp at vi slipper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Datainspektionen har bl a reagert på at det diskuteres informasjon relatert til etniske grupper. (S¨som de reisende, samer, etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Det kan da ikke være noe negativt i å diskutere etniske grupper. Så lenge alle innlegg tar hensyn til personvern ser jeg ikke problemet.Problemet med anbytarforum er kanskje at det både er mulig å skrive anonyme innlegg og å gi informasjon om nålevende personer. Hvis slike innlegg blir liggende (og det gjør de innimellom) uten at redaksjonen til anbytarforum tar affære kan det bli et problem. Instruksen til brukerne er klar, men mange velger å ikke oppgi e-postadresse og noen få skriver innlegg under pseudonym.Jeg er selv redaktør for http://www.fennia.nu som har fokus på en etnisk minoritet, nemlig skogfinnene. Min oppfatning er at det å diskutere etniske gruppers genealogi bidrar til økt forståelse for kulturelt mangfold.Hadde Hitler vært slektsforsker ville han innsett at det ikke fins rene raser.Det skal bli spennende å høre den fullstendige begrunnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Jeg forsöker å finne en svenskfödt forfader. Iflg FT 1865 bodde han på Tjöme og var gårdsgutt på Holtekjär gård. For å få noen glede av Anbytarforum forstår jeg at det er nödvendig å finne igjen personen i et 'innvandrerarkiv' for svensker. Hva menes med dette og hvor finner jeg dette for Vestfold ?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Per:Det enkleste er vel å poste din etterlysning som en egen tråd isteden for å forvente at noen skal svare deg under denne tråden, da etterlysningen er feilpostet her.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

'Släktforskarnas fria utbyte av släktdata över internet kan vara ett brott mot personuppgiftslagen. Om det handlar om känsliga uppgifter som till exempel ras eller etniskt ursprung hos en person på 1700-talet så måste alla levande släktingar ge sitt samtycke till att uppgifterna offentliggörs.'Fra en artikkel i dagens Expressen http://expressen.se/index.jsp?a=463818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tja, 'Expressen' skriver mye, fra tid til annen noe med rot i virkeligheten. Jeg får lese hva som står inne i avisen idag, ofte nyanseres forsiden ganske kraftig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis noen virkelig ikke tåler å lese om en 1700-tallsperson som har forbrutt seg, eller om en 1600-tallsforfar var skogfinne - da er man for hårsår for denne verden, etter min mening.Men det er grunn til å være bekymret: Vi pleier som regel før eller senere å kopere svenskenes mer eller mindre idiotiske bestemmelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Sett nå at det nærmest utenkelige skjer, og Brukarforumet blir stengt. Men hva med alle news-gruppene? De er vel ikke så enkle å kontrollere? Eteren er vel for alle?Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at mange av innleggene i den nye tråden i Anbytarforum der Datainspektionens beslutning diskuteres, kaller det 'omvendt rasisme' når det nå altså skal være forbudt å diskutere etnisk minoritetsbakgrunn. De har avgjort et viktig poeng. Kun 'etniske svensker' - hva nå det måtte være - skal altså lovlige diskusjonsobjekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det glemte jeg! Kanskje jeg - for sikkerhets skyld (man vet jo aldri hva som kan skje) - allerde nå burde sensurere bort mine svenske forfedre med økonomiske misligheter på samvittigheten, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Om den avgjørelsen skal stå ved lag, så slipper vi kanskje heretter å lese om 'brott' i diverse aviser o.l. for det er vel sjelden at det innhentes tillatelse fra slekt/etterkommere før det brettes ut med navn og forseelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (12):Vi får i det lengste håpe at immunforsvaret hos norske myndigheter ettehvert har bygget seg opp, slik at de ikke blir smittet av denne idiotiske bestemmelsen også.Ville være tragikomisk om Datatilsynet sendte ut et kompani for å kviste slektstrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Andreas Snildal

Til glede for alle som er opptatt av svenske kjendisers slektsbakgrunn: gruppen 'Kända personers anor' (tidl. 'Kändisars härstamning') er nå åpnet igjen på Anbytarforum, dog ved visse restriksjoner: LenkeDessverre er fortsatt 'Etniska grupper' stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Jeg kan viderformidler følgende, idet det svenske Anbytarforum er dratt igang igjen:I forbindelse med nye Anbytarforum er det mulig å diskutere kjendisers avdøde aner. Etniske grupper vil bli gjort tilgjengelig etter at alle diskusjonene er kontrollert ('corrected'). Dette innebærer vel at alle opplyninger knyttet til koblinger mot nålevende vil fjernes.http://www.genealogi.no/Nyheter/anbytarforum.htmAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Styrelsen har beslutat att Anbytarforum skall vara avgiftsbelagt men betalfunktionen för detta är ännu inte klar. Under en övergångsperiod är det därför gratis för alla att använda alla Anbytarforums möjligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Michael Moum:Hvilket er et ikke angitt sitat fra Anbytarforum, men hva mener du om dette siden du legger det inn på denne måten?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.