Gå til innhold
Arkivverket

[#33658] Yrke Copist


Gjest Ingrid Løvås
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Solberg

Viser til vedlagte kopi:Kopist (copiist)= 'avskriver', som skrev av utgående brev i departmenter, offentlige kontorer og andre steder hvor man hadde arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kopist (copiist)= 'avskriver', som skrev av utgående brev i departmenter, offentlige kontorer og andre steder hvor man hadde arkiv.LenkeJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Løvås

Tusen takk for rask respons. Jeg mente nok at det måtte være noe slikt. min forfar fikk borgerbrev som kjøpmann i 1814 (trondheim), og ble begravet som ,tidligere kjøpmann, ved Vår Frelsers Gravlund(Christiania)i 1872. Han ble vel Copist da han kom til Christiania. Tusen takk hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Det er kanskje et problem med dette. I sentraladministrasjonen var det normalt et krav at man hadde embetseksamen for å bli copist. I copiststillingene forble ferdige kandidater gjerne fra 4 til 10 år før de rykket opp til embetsstilling som kongelig fullmektig. Selv om studenter unntaksvis kunne få stilling som copist i sentraladministrasjonen, var det neppe noen åpning for ikke-akademikere som forhenværende kjøpmenn fra Trondhjem.Derimot er det mulig at han kan ha fått en stilling som ”copist” i et av de større firmaene som på denne tid vokste frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må ha skjedd en endring i kriteriene for å bli copist før 1865. Jeg har også en forfar som i 1865-tellingen står som copist ved Værftet og marinemusiker (Karljohansværn, Horten). Han var husmannssønn og hadde nok ikke noen akademisk utdanning, nei. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Nei, ingen endring i reglene. Jeg skriver hva som var kravet i sentraladministrasjonen, men åpner for at han kunnet hatt en copiststilling annetsteds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.