Gå til innhold
Arkivverket

[#33672] Trondhjems Adressecontoir ca 1790


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg sitter her med et skifte fra gården Berg på Frosta 1790, der arvingene i skiftet har blitt innkalt til møte med Trondhjems Adressecontoir. Hva slags kontor var dette? De hadde kanskje med adresser å gjøre, men mine bodde jo på Frosta. Har prøvd googlesøk, men får bare opp en oppgave om døve og noen aviser i forbindelse med Bergen Adressecontoir.Håper at jeg har plassert dette i riktig forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

En snarvisitt innom..resultat etter søk på yahoo.com: LenkeGå ned til 'T' og der er det nevnt noe.. Kanskje dette er aviser som forteller om eiendomsskifter?Anbefaler Statsarkivet i Trondhjem.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hei,Trondhjems Adressecontoirs Efteretninger, heter nå Adresseavisen, utgis i Trondheim.De første årene besto omtrent hele avisa av kunngjøringer av ulike slag, også omtaler av skifter i distriktet. Har lest endel av det første stoffet, og det kan virke som om avisa fungerte som en form for betalings- eller formidlingssentral, ved at man kunne hente eller betale for varer i avisas ekspedisjon. Kan det være at disse arvingene ble bedt om å møte opp i ekspedisjonslokalet for å få utbetalt arv?Adresseavisa er utlagt på nett av Nasjonalbiblioteket, for årene 1767-1905, med noen hull innimellom. Dessverre så ser det ut til at året 1790 mangler på nettstedet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svarene til begge her. Det er synd at 1790 mangler som utlagt avis, men jeg får ikke opp de andre heller. Det er bare noen fargede prikker oppe i venstre hjørne jeg får frem. Prøver en mail til Statsarkivet i Trondheim, for jeg har iallefall ingen mulighet til å komme meg dit før tidligst i Februar 2006 som det ser ut nå.Det kan godt hende at arvingene skulle få utbetaling av arv på det møtet, men deler av skiftet er utydelig med svakt blekk som gjør at deler av teksten er borte, i tillegg til at jeg som prøver å lese er ganske utrenet når det gjelder dette.Kan jo ta med det jeg tror jeg forstår av dette i skiftet etter Ingeborg Larsdatter Berg på Frosta 19.02.1790, hvor enkemannen Arnt Toresen og 4 barn var arvinger: Notification ? i Trondhjems Adresse contoir forretning eller etterretning(?) at møde enkemandens arvinger, umyndige ???? Borger(?)og formynder debitorer og creditorer, samt alle andre mod kommende(??). I følge ??-parerede forlangte Arnt Toresen Berg ? blev ? antatt til formynder for ? barn Jacob, Lars og Ingeborg(de var 11, 8 og 6 år som også stemmer med kirkeboka). Sønnen Tore som er min ane var myndig. Forstår jeg riktig når enkemannen Arnt Toresen Berg måtte til Trondhjems Adresse contoir for å bli formynder for sine umyndige barn?Nå har ikke jeg sett mange nok skifter til å kunne si om det var vanlig at folk fra bygdene rundt Trondheim måtte innom dette kontoret angående arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

'Notification i Trondhjems Adressecontoirs Efterretninger' betyr rett og slett 'notis i Adresseavisen'. For å få tak i alle som kunne ha interesse av skiftet (helst som kreditorer), gikk en ut med varsel i avisa. Der ble de anmodet om å møte på skiftesamling for å legge fram sin sak.Avisene kan bestilles på mikrofilm på lik linje med kirkebøker og skifter.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret Arne. Jeg ser gjerne dette på mikrofilm, men hvordan finner jeg mikrofilmnummer? Har sendt mail til Statsarkivet i Trondheim, men det er jo ikke sikkert de slår opp for meg der hvis de mener de må se etter omfattende slektsopplysninger(har fått det til svar på annen henvendelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var den samme linken jeg har vært inne på Ivar, og 1790 er ikke med der dessverre. Kommer heller ikke inn på de andre årene, og får bare opp noen prikker i venstre hjørne av ruta der inne som jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

...jaha.... eg oversåg nr (3); 1786-1801 manglar,(men adressa.no seier likevel 'alle årganger'....)Folkebiblioteket i Trondheim har avisa på mikrofilm. Det er sannsynlegvis betre von om svar og hjelp der enn på statsarkivet. http://www.tfb.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk Ivar. Nå har jeg sendt mail til både Statsarkivet og Folkebiblioteket i Trondheim. Jeg har ingenting angående aner på Ingeborg Larsdatter, og derfor er alt av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå også funnet en notificasjon i Trondhjems Adresse Contoir i skifte på Ole Jonsen Orsand på Frosta som startet 12.02.1782. Jeg kommer ikke inn på 1782 på link her enda jeg skriver inn dato og årstall. Er det en bestemt programvare jeg må laste ned for å komme inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Namnet står gjerne i den øvste ramma. Først namnet på denne sida 'WebDebatt' og så namnet på nettlesaren. Eg er nesten heilt sikker på at det står 'Microsoft Internet Explorer' og at du har versjon 6.0. Men uansett: klikk på 'hjelp'/'help' så får du ein meny der eitt av vala er 'om ' (evt. 'about ...'). Då får du opp eit panel med namn, versjonsnr. m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Gå til menyen 'vertøy' ('tools') - 'alternativer for internet' (trur eg det heiter i norsk versjon; engelsk: 'internet options') - 'avansert' ('advanced'). Rull nedover lista til du finn ei linje der det står noko med '....Java...' ( i min: 'Java (Sun)' og med valet 'Use.....' kryssa av. Dersom det ikkje er kryssa av: kryss av (og evt. start maskina på nytt). Dersom du ikkje finn det, er Java sannsynlegvis ikkje installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg krysset av for javascript og startet om igjen, men fremdeles kommer jeg ikke inn på noe avis i 1782. Så nå gir jeg opp, og dessuten er både skiftet etter Ole Jonsen Orsand og 3 andre skifter uleselig. Har tatt mange sider utskrift til ingen nytte, og det blir vel det samme om jeg skulle komme meg inn på den avisen også. Når man ikke duger til å lese skifter duger man sikkert ikke til å lese aviser fra samme tid. Akkurat nå har jeg mest lyst til å slutte med slektsforskning i det heletatt. Jeg kan jo glede meg over de 2 skiftene som var noenlunde leselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Du kunne evt. sjå 'manage add-ons' (usikker på kva det heiter på norsk) under 'vertøy'/'tools' (finst også i 'program' (ved sidan av 'avansert'). Der kan du sjå om Java-programmet er av eller på.Men det er kanskje mykje bry for lite: I avisa stod det 1.feb 1882, s.4, under 'Skifte-Lysning' [...] 'I Frostens Præstegjeld: Ole Jonsen Oursand, Alle og enhver, Arvinger, debi- og Creditorer, som noget haver at sige i dette Sterfboder, behager at melde sig hos Skifte-Forvalteren' Det er vel dette som er 'notification'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.