Gå til innhold
Arkivverket

[#33673] 'Lutrianeren' Anders Hansen Hauge, f i Kr.ania 1822


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Anders Hansen Hauge, var skredder og født i Kr.ania i 1822. Han kalles 'lutrianer' i 1865 (i Larvik). Gift med Mette Helene Christensdatter, døpt i Larvik 26.12.1824, foreldre Christen Christensen og Berte Olsdatter. Jeg har hittil funnet 4 barn døpt i Larvik (FS), og Anders kalles da både Anders Hansen, Anders Hansen Houge og Anders Hansen Hauge.Er det noen som kjenner foreldrene?Haugianeren Hans Nilsen Hauge hadde jo passet som far til denne 'lutrianeren'! HN Hauge bodde de siste årene i Kristiania, og fikk på sine gamle dager sansen for det annet kjønn. Først giftet han seg med husholdersken Andrea Nyhus i 1815 og fikk en sønn med henne som de kalte Andreas. Både Andreas og Andrea døde, og da kjøpte han Bredtvedt gård i Aker og giftet seg med Marie Olsdatter. Med henne fikk han 3 barn. Jeg vet ikke navnene på disse, og ingen skal ha vokst opp. Selv døde han i 1824 bare 53 år – to år etter at denne skredder og 'lutrianer' Anders Hansen Hauge er født i Kristiania. Hans sine 'kvinnehistorier' synes å ha foregått i den korte perioden fra 1815 til hans død i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et nettsted, da jeg søkte på Hans Nilsen Hauges etterkommere. Prøver med en lenke , men om den ikke går inn, så kan du prøve de samme søksordene.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Nei, du har vel rett i at det ikke var mye om etterslekt etter Hans Nilsen Hauge her, men det sto litt om hans enkes neste ekteskap.Litt på siden, men jeg håpet det kunne gi deg noen spor.Har ikke funnet noe under søk etter Anders Hansen Hauge f. ca 1822 i Kristiania.Håper noen kan hjelpe deg med kirkebøker her. Dessverre vet du vel heller ikke hvor i Kristiania han er født, og da blir det ikke så enkelt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå fant jeg i alle fall ut hva barna til Hans Nilsen Hauge og Ingeborg Marie Olsdatter het gjennom F.S:Her har du navnene: Hans Nilsen Hauge Her legger jeg en lenke til hans dåp:LenkeOline Marie Hansdatter Hauge f. 1819Nille Mathe Handatter Hauge ( glemte å skrive ned dato) (Må sikkert sjekkes mot kirkebøker i alle fall.)Du finner dem sikkert selv ved foreldresøk påHans Nilsen Hauge og Ingeborg Marie Olsdatter.Om din Anders Hansen Hauge også kan være en mulig sønn vet jeg ikke , men det er vel liten mulighet?Det var hustruens fulle navn som gjorde at jeg fant disse barnas navn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Forstår at du også tviler på om han kan være far også til Anders.Her er en lenke til Oline Marie dpt. 1819LenkeAldersmessig ville det jo kunne passe svært bra.Skal forsette litt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den siste av barna i ekteskapet til Hans Nilsen Hauge også.LenkeDe 3 barna har fått Hansen Hauge som etternavn, men noen Anders med etternavn både Hansen og Hauge har jeg ikke greid å finne så langt.Finnes det noen lister over laugmedlemmer i Kristiania tro?Jeg mener jeg har støtt på det et sted, muligens i Oslo Byarkiv?Jeg fant min ene tippoldefar som var skreddermester i Kristiania,i noen ekstrafolketellinger . Lykke til med letingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var i Oslo Byarkiv jeg søkte i digital folketelling for kristiania 1845.Du kan jo se om du får litt hjelp der?LenkeHar fant jeg en skredder Hauge, men ikke med fornavn dessverre.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.