Gå til innhold
Arkivverket

[#33684] Skifte: Torgjels Engelsen Gjøn, Strandvik i Fusa


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg holder på med å verifisere min slektslinje til Gjøn og Aga. Det er registrert et skifte etter Torgjels Engelsen Gjøn, Strandvik, s. 494b, prot. A.a.3b, 1712-1717. Hvem var arvingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 20. oktober 1716 og nevner enken Marita Torckelsdatter og barna Hans T., gift og hjemme, Engel T., ute og segler, Jan T., 22 år og hjemme, Magdelle T., gift med Engel Øfre Bolstad, Christj T., gift med Samson Marckus, Ane T., gift med Samuel Udskaat, Os, Karj T., hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Mange takk. Utsagnet 'Magdelle T., gift med Engel Øfre Bolstad' (Engel Larsen Øfre Boelstad) underbygger kilden til Familysearch. Jeg får ta for meg flere søsken for å styrke denne linken ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du finner en del om denne slekta i Samnanger bygdebok. Anna var, f. eks. först gift med Hans Johannesson Utskot (g 1708) og med Samuel Utskot i 1715. S I, s. 836 og 837.Kari giftet seg i 1724 med Lars Hansson Gaupholm, f. paa Lundarvik.De var söskenbarn: 'På vårtinget 1723 'fremkom Bondelensmanden i Ous Skiprede den ærlige og forstandigen Mand Hans Engelsen Lundervig, som forklarede, at hans søn Lars Hansen Lundervig til Deres aller naadigste Majst. har afsendt sin aller underdanigste Supliche i den aller underdanigste Forhaapning, at hannem skal blive tilladt at faa til ægte en Pige ved Navn Kari Torgilsdatter Gjøn, hvilke med hinanden i andet lige led ere beslægtede'. Lars fekk kongebrev på at han kunne gifta seg med syskinbarnet.' Hans var gift med Herborg Jansdtr Mentz.Jeg har en del om disse folka, da baade Torgils og Martas foreldre er blant mine forfedre.mvh Kjellaugkellypetit@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Mange takk for supplerende info. Målet mitt på sikt er å få på plass en skikkelig etterslektstavle. Men dette vil ta meg flere år, kanskje tiår. Med de store barnekullene de gamle bondefamiliene hadde, kan en slik etterslektstavle fra tidlig på 1600-tallet og fram til idag lett komme opp i flere tusen individer. Jeg har allerede et binærtre bestående av 700 slektninger, der enkelte grener går tilbake til slutten av 1400-tallet, til Jon Swenkesson Haugland og hans familie - selveste 'urbunten' i Ossoga. I første omgang må jeg avgrense meg til å trekke inn søsken kun der dette er nødvendig for å bevise relasjoner. Når det gjelder Engel Øffre Bolstad g. m. Magdela Torgilsdatter Giøn, datter av Torgjels Engelsen Gjøn, så må dette være Engel Larsen Bolstad. Dette ekteskapet finner man i basen over vigde i Os 1669-1808. Det var en annen Engel på Øvre Bolstad som levde i samme tidsrom, Engel Jansen, men han ble gift i 1701 med en som het Mette Clasdatter Høst. Familysearch har rett, dette er bunnsolid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Hei, Arnfrid. Du kommet lengre på Gjøn-linjen en meg. Den skal jeg nøste videre på senere. Jeg ser du har kommet tilbake til Torgils Johannesen Aga. Det hadde vært interessant om herrene Vigerust og Ugulen, eller andre med middelalderen som spesialfelt, kunne ha kommet oss i møte her. Vigerust nevner en Johans på Aga, nevnt i 1519. Men han kan ikke ha vært far til Torgilds, for det her må det vel mangle en generasjon mellom Johan, far til Torgils, og Johan på Aga, med mindre de fikk barn som oldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser at fødselssåret på Torgils er feil hos meg, skal trolig være 1604 (ikke 1624).Kommentaren er nok hentet fra en annen og plassert feil, men likevel kan det se ut for at Johannes Torgilsson Aga (f. ca 1475) er Torgils oldefar, Torgils Johanneson Galte til Torsnes (f. ca 1510) hans bestefar og hans sønn, Johannes Torgilsson, f. før 1570 og død 1644, er så Torgils dy sin far.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefin side, Arnfrid! Hei, vi er i slekt-:)Kristine var min mormors firmenning paa morsiden (Knut Pedersson Fiske og Anne Arnesdtr Steintveit). De var og femmenninger (Nils Pederson Stålby/Smeby og Anna Pedersdtr Tysse).Kristine var og min morfars 1/2 femmenning fra et av ekteskapene til Anna Bessedtr Skreien og seksmenninger (Peder Hansson Tysse og Marita Knutsdtr Aarland)Det er blitt noen etterkommere etter hvert!!Til Alf Inge, jeg har og Torgils Johannesson Aga som en av mine 9.tipper,men vi vet jo ikke akkurat alderen her. Johannes Torgilsson Aga skal vaere nevnt i 1600 og Torgils i 1615, saa hvorfor skulle de ikke kunne vaere far og sönn?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Kjellaug:Johannes Torgilsson Aga, nevnt i 1600, kan godt være far til Torgilds Johannesson Aga, nevnt i 1615, far til Kristi Torgildsdatter Aga. Men Johans på Aga, nevnt i 1519, kan ikke være faren til Torgilds, til det er det for stor avstand i tid. Men han kan godt være oldefaren, slik som Anita Særvoll Johannessen har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje du burde skaffe deg Odd Handegårds CD-rom - han har veldig god oversikt over alle disse slektene og har kompilert det meste som er å finne om dem. Det er mye interessant stoff å lese om disse slektene.Tror ikke det gjör noe om jeg setter opp hans adresse her, for han har gjort det selv flere ganger. oddh@nfh.uit.nomvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Den er nå bestilt. Det er nok best å slutte å synse, og heller la seg opplyse av noen som virkelig har greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager det gikk litt fort i Svingene. Det jeg skulle skrive var. Har denne Aga-slekten tilknytning til Bergesen Aga familien fra Aga i Hardnnger?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.