Gå til innhold
Arkivverket

[#33685] 2 NÅLER I HØYSTAKKEN PÅ TOTEN.


Gjest Bjørn Sundseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Sundseth

Viser til tidligere innlegg om høystakkproblematikken Ole Olsen fra Toten.Ved hjelp av kirkeboksidene til Slektshistorielaget har jeg nå kommet fram til at det kun er to aktuelle Ole Olsen døpt i det riktige tidspunktet:I. Ole Olsen Prestegl (?) døpt 25.07.1751. Foreldre: Ole Prestegl og Johanne Olsdatter. Ole Olsen er ektefødt. Ved å søke på giftermål finner jeg Gift 23.07.1747, Ole Larsen Bjønstad og Johanne Olsd. Skiøl.II. Ole Olsen Polset døpt 09.12.1751. Ole Olsen Polset er hjemmedøpt. Foreldre Ole Olsen Polset og Pernile Johansd. Gifte 09.12.1748: Soldat Ole Olsen Soerlien og Pernille Johansd. Qvaxrud.Hjemmedåp kan tyde på at man forventet barnet kunne dø. Men kirkeboken for Begravede i 1751 - 1761 ligger ikke på nettet, og konfirmerte ikke før 1844. Så da må jeg ev.bestille meg en film.Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Fant på Family Search at Ole Olsen Polset, døpt 19.12.1751 døde 2. februar 1752.Dermed står jeg igjen med bare en kandidat, Ole Olsen Prestegl.Kan noen fortelle meg hva Prestegl. er forkortelse for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

'Prestegl' betyr vel Prestegården, evt. Prestegårdseie, for man får vel anta at de ikke var i tjeneste på Prestegården som gifte.Hvor langt frem og tilbake i tid har du lett for å finne aktuelle barn ved navn Ole Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Bjørn - ikke for å være negativ, men jeg er redd det ikke er så enkelt som du skriver i innlegg 2.For det første, du er ute etter en totning f. ca. 1750. Hva regnet man som Toten i 1750? Noen som arbeider i området kan vel svare på det.I et spørsmål rundt samme tema anbefalte jeg å sjekke konfirmantlistene både for Toten og Dovre. Din Ole Olsen kan være født ca. 1751, utenfor Toten, men foreldrene flyttet f. eks. til Toten i 1752. I slike tilfeller vil han bli fanget opp i konfirmantlistene. Det fine med konfirmantlistene er at de er raske å arbeide med, og døde spedbarn er naturligvis eliminert, det samme gjelder flyttinger før konfirmasjonsalder. Det var også slik at nådde man konfirmasjonsalder var det også stor sjanse for at man levde videre (få døde i alderen 14-30 år), og derfor vil man 'alltid' finne ekteskapkandidatene blant de konfirmerte. I tilfeller som ditt regner jeg derfor konfirmantlistene som et bedre og enklere utgangspunkt enn å leite blant døpte.Men man kan jo finne flere kandidater også blant konfirmerte, så man må alltid arbeide videre med å eliminere. Men hele poenget er egentlig at problemet må belyses med bruk av flere kilder. Du kan være heldig med å finne din Ole raskt, men det kan se ut som det krever en del arbeid før du kan si noe sikkert. men desto artigere er det den dagen du finner en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Ole Olsen gift 1776 Helene Andersdt. De fikk barna: Anders f.1778, Mari f.1781 på Fjørkenstad(Fjørkingstad), Anne f.1785 på Fjørkenstad og Ane f.1788 på Fjørkenstad. 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10528&gardpostnr=343&personpostnr=7000&merk=7000#ovre>LenkeSå har du Ole Olsen gift med Mari Thomasdt. Fant bare NN Ols. 7/12 1797 +1797 Ø.Toten. 1801 LenkeSist Ole Olsen gift 1794 Pernille Pedersdt. Barn Ø.Toten: Maria 1794, Peder 1798, Inge (pike) 1800 Hurdal, Elena 1802, Peder 1806 og Johanne 1811. 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Arild - jeg er selvfølgelig enig i betenkningene dine. Men for å si det med Kumbel - 'Å vite hva man ikke vet er og en slags allvidenhet.' De opplysningene vi har om Ole Olsen Budsjord er svært usikre. Likevel er det de eneste ledetrådene jeg har - så langt. Men fødselsåret 1751 er nok utledet av FT 1801, da han er oppgitt å være 50 år. Et greit rundt tall. Sikkert ikke basert på noen fødselsattest. Var han fra Toten? Ja, egentlig har vi vel bare hans eget ord for at han het Ole Olsen? Et greit navn dersom en kanskje ønsket en ny start i livet.Jeg tror det er stor sjanse for at en av de Ole Olsener du har funnet giftermål til, Berit, er min Ole Olsen Prestegl. Og min Ole O.B - som er søkeobjektet - ble jo gift i Dovre.Altså er det som hittil er kommet fram heller med på å så tvil om de ledetrådene vi i utgangspunktet har, enn å 'avsløre' Ole Olsen på Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.