Gå til innhold
Arkivverket

[#33686] Andreas Olsen, f. ca 1853 i Sulen, S&F


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror det er han jeg finner her, men er ikke sikker: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61411&gardpostnr=557&personpostnr=3601&merk=3601#ovre>LenkeI FT 1900 var han husmann og gardsarbeider på Klubben i Askvoll og ble da kalt Refsö: LenkeHans kone var Elen Gideonsdtr Sönhordvik fra Kinn. Hennes forfedre har jeg funnet en god del om her i Arkivet.Men jeg finner ikke Andreas med sikkerhet, heller ikke hvilket aar han og El(l)en gifet seg.Se og Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant nett det samme i Fylkesarkivet og, navna stemmer jo, men det var et voldsomt avvik paa födeaaret som du sier.I FT 1900 stemmer födselsaaret ihvertfall ikke. Der staar han som födt 1853. Og her ser jeg 1841.Takk skal du ha for innspill-:) Saa faar jeg lete videre...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellens far var saaledes Gideon Johannesson f. 1812Dette er hva jeg har funnet ut om1. Gideon Johannesson, han maa ha vaert gift flere ganger, 3? FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61437&gardpostnr=367&personpostnr=2503&merk=2503#ovre>LenkeHan var enkemann da han giftet seg med Elen Andersd. 2 juli 1849.Dåp: Lenke2. Johannes Johansson/Jonasson Kvalvik f. ca 1785 gift 2/2 -1812 med3. Jöe Andersdtr NordalenFT 1801: LenkeHun var gift med Andreas Absalonsen før hun giftet seg med Johannes.Gift 1: LenkeGift 2: LenkeDåp: Lenke4. Johannis Martinsson Kvalvik ca 1743 FT 1801: Lenke5. Elen Johansdtr f ca 17426. Anders Rasmusson Nordalen f ca 1737 Gift: LenkeFT 1801: Lenke7. Rachel Larsdtr Sundahl f ca 174312 Rasmus NordalenFinner han gift to ganger:Gift 1 i 1741: LenkeGift 2 i 1742:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Som du selv nevner , er der uklarheter rundt når Andreas ble født.I forbindelse med ekteskapet som vi finner blant gifte i Sogn og Fjordane her på Digitalarkivet nevnes Buskø som fødested.Om dette er korrekt vet jeg ikke, med der ble faktisk født en Andreas Olsen på Buskø i 1841 av foreldre Ole Arnoldsen og Thrine Bertelsdatter. Lenke Dette paret får flere barn på Buskø mellom 1833 og 1846.Det kan være en ide å få sjekket ekteskapet mellom Andreas og Ellen for å finne ut om der er nevnt fedre til brudeparet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innspill-:)For aa sjekke dette maa man vel slaa opp i kirkeboka for stedet og det blir vel ikke saa enkelt. Men en skulle da tro at han oppgav rett födselsaar ved giftermaalet og at det derfor er FT 1900 som har feil aar. Det er ikke förste gang at det er feil aarstall i folketellinger.Han gir jo og opp Refsö/Buksöy som födested.Ogsaa takk for de andre detaljene om Ole Arnoldsen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Andreas Olsen f. 1841 Buskø er nok den rette mannen.Den Andreas Olsen, f. 1853 som du viser til i innlegg (2) vart gift (1886) med ei pige f. 1828 frå Tangenes: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Tok ein rask titt på ditt innlegg (5) etter at eg sjølv hadde gått igjennom dette på eiga hand. Kom til det same resultatet, men er litt usikker på denne Rasmus Nordalen og kven som er rette mora til Anders Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innspill-:)Ja, det er jo ikke sikkert at det er noen av disse dersom födselsaaret hans er noenlunde riktig.Dersom Rasmus Nordalen er faren, er det mulig han har vaert gift en gang för.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.