Gå til innhold
Arkivverket

[#33689] Høyfjellet på BERGENSBANEN 1908: Hvor overvintra personalet?


Gjest Jan Dahle
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Dahle

I følge Just Broch i boka 'Av Bergensbanens historie III' (1934) blei det fast tilsatte linjepersonalet på høyfjellet fra Finse, Hallingskeid og Myrdal i en kort periode under prøvedrifta, januar-april 1908, evakuert fra stasjoneringsstedene sine 'til de lavere og mildere egne vesterpå' (s 107). Det må bety nedover Raundalen til Voss og Evanger. I alt handler det om 30-40 tilsatte pluss familiemedlemmer, kanskje så mange som totalt 100 personer?Er det noen som veit mer om dette? Hvor kan det tenkes at personalet og familiemedlemmene overvintra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Takk for rådet! Jeg har prøvd, men får dessverre aldri svar fra Rallarmuseet.Det kan jo tenkes at slektsgranskere og lokalhistorikere på Voss med omland kan ha kunnskap om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Baneformann Jakob Jakobsen Dahle med familie, Hallingskeid nov. 1907 - des. 1909, må ha opplevd dette.Da de høsten 1909 døpte ei datter i Voss kirke, var det ikke slektninger til stede, men flere venner, også som faddere, som kom fra Evanger/Voss/Granvin-området: Knut Karlsen Bøhn f 1887, Anders Hallesen Fadnæs f 1883 og Amund Larsen Næsheim f 1880-åra.Da tenker jeg at en av familiene til disse kanskje kunne tenkes å ha vært vertskap for den evakuerte familien Dahle januar-april 1908. Rein spekulasjon, javel, men det kunne jo muligens ha skjedd.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Jan!Har du prøvd å kontakte Jernbanemuseet på Hamar?De har et stort biblotek, og jeg tror de også gjør oppslag på forespørsel. Hilsen en til dagelig Jernbanemann. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Tusen takk, Morten!Nå har jeg skrevet til Jernbanemuseet og til avisa Hordaland på Voss, stifta 1883. Så får vi smøre oss med tålmodighet.Just Broch skriver i boka si at det gikk ut brev fra departementet 22.01.1908 til Styrelsen ved Statsbanene om at prøvedrifta skulle innstilles, og at Sektionsingeniør på Finse, Harald Poppe, fikk ordre om å føre jernbanefolk fra fjellet til Voss. Den roterende snøfreseren kjørte foran fra Finse, men turen over til Myrdal tok FEM dager.Assisteningeniør Sigvard Heber skriver i 'Da Bergensbanen blev til' (1924) ingenting om noen evakuering, men han forteller heller ikke noe om at det fantes folk i høyfjellet, da han sammen med Overingeniør Skavlan i mars 1908 gikk på ski for å visitere den nedsnødde linja fra Voss til Geilo og tilbake. Den 7. april tok de til å måke banen opp att fra Voss og Ål, og det arbeidet tok vel en måned over fjellet.Jeg har og lest den nærmest dokumentariske romantrilogien til Bjørn Rongen, som han ga ut i 1950-åra, om anlegget, prøvedrifta og åpninga av BB, finfin jernbanehistorie! Men han nevner heller ikke noe om evakueringa.Beste helsing Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

En mangel og en feil sneik seg inn i innlegg nr.4:Jordmoder Margrethe Gjerstad var også fadder.Frøken Ingeborg Bøhn var fadder, men ikke Knut Karlsen Bøhn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.