Gå til innhold
Arkivverket

[#33690] Kirkebok/bøker i Kristiansund 1924 ?


Gjest Britt Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Eide

Var det ei felles kirkebok for Kristiansund i 1924 eller var det flere? Viser til mitt tema 33340 hvor jeg lurer på når mine besteforeldre ble gift. Da deres eldste sønn ble født står det at de ble gift i 1924. Har søkt i den digitaliserte kirkeboka for Kristiansund på digitalarkivet, men finner ikke innførsel av bryllopet. Slekta mener at de ble gift i Kristiansund. Jeg mener at det var flere kirker i byen ( Kirklandet og Nordlandet ) på denne tida og lurer på om det er felles kirkebok? Hvis det er flere, hvilken er da avfotografert på digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Britt Eide!I følge Kristian Strands opptegnelser over giftermål vart dine besteforeldre Iver Martinus Pedersen Kleven og Anna Lovise Martinusdatter Gaarden viet i Bremsnes kirke den 27, november 1924.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei! Takk for hjelp alle sammen. Endre. Det var ikke disse besteforeldrene jeg tenkte på, men det var flott at du kom med opplysninger om når de giftet seg. Det visste jeg ikke. De jeg lurte på var disse: Johan Torleif Edvin Aronsen f. 20.aug. 1897 i Kvæfjord. Olise Nelie Hansdatter Sandblåst f 1895 i Hustad? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Viser til mitt opprinnelige spørsmål.Er det en felles kirkebok for Kristiansund i 1924? Eller var det en for Nordlandet kirke og en for Kirklandet og eventuelle andre. Håper at noen kan bidra med svar på dette. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Berit! På siden som du viser til finnes det en bok over viede i Kristiansund for dette tidsrommet.Nemlig bok 572D06 over viede 1917-35. Den finnes lesbar på digitalarkivet. Spørsmålet mitt er om den er felles for Kristiansund eller finnes det flere for de ulike kirkesogn i byen. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

I alle mikrofilmane er det felles oppsett for Kristiansund, slik og i MR 09-0483 som er digitalisert og lagt inn på Arkivverket.no/URN:kb_read. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre så står det ingen steder hvilket sogn det er, men det står Kristiansund prestegjeld på filmen og da ville jeg tro at det gjelder alle sogn.Håper det er noen som vet mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det var ei bok for Kristiansund prestegjeld, ei for Grip sogn og ei for Frei sogn. Boka for Kristiansund (både Nordlandet og Kristiansund kirker) brant i 1950. De innleverte oppgavene over viede, fødte og døde til Statistisk sentralbyrå har derfor blitt offisielle ministerialbøker. Bøkene for Grip og Frei er ikke innlevert ennå.Siden du ikke finner dem i Kristiansund, vil vi anbefale å lete i Hustad, siden det var der bestemor di kom fra. Det er ikke uvanlig at ektepar gifter seg på konas hjemsted. En stund (før ca. 1800) var det også en regel. Av lenken i innlegg 2 ser det ut til at kirkebøker med vielser i Hustad i 1924 ikke er innlevert til Statsarkivet. Du kan kanskje henvende deg til prestekontoret i Fræna og spørre om de kan se etter i kirkeboka? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Takk for greit svar Tor og Tore. Jeg skal prøve å kontakte prestekontoret i Fræna.Hustad kan være ei mulighet, men ei tante jeg har mener at kirka i byen som de giftet seg i brant opp. Jeg visste ikke at kirkebøkene i Kristiansund brant i 1950. Var det ei kirke som brant? Den boka som ble sendt til Statistisk sentralbyrå, var det en kladd fra et av kirkesognene? Den bærer preg av mange overstrykninger/ rettinger. Nok en gang tusen takk for hjelpa. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det var på prestekontoret at de oppbevarte kirkebøkene, og i 1950 brant brakka hvor prestekontoret var. Brannen starta i Sivilforsvarets brakke og spredde seg også til prestebrakka. Brakkene sto på kirketomta etter kirka som brant i 1940.Listene til Statistisk sentralbyrå er ikke en kladd, men ei liste som alle prester skulle sende inn. De har i utgangspunktet bare vært tenkt til bruk i en statistisk sammenheng. Overstrykingene er nok gjort i Statistisk sentralbyrå. I ettertid har det blitt bruk for disse listene, siden kirkebøkene brant, og for Kristiansunds vedkommende har de, for perioder, blitt gjort til offisielle ministerialbøker til tross for manglene ved listene. Bl.a. skrev de ikke opp dåpdsdagen og faddere ved dåp og heller ikke navn på fedre ved vielser i disse listene. Det hadde sikkert ikke statistikerne bruk for. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Tore og Tor! Tusen takk for oppklarende svar. Jeg har sendt en forespørsel til prestekontoret i Fræna. Skal bli interessant å se om mine besteforeldre ble viet der.Har i hvertfall funnet ut at de ikke ble viet i Kvæfjord eller Kristiansund. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei! Mysteriet er løst. Ved henvendelse til kirkekontoret i Fræna får jeg opplyst at de er viet 5.april 1924 i Ålesund. Skal sende en henvendelse til Ålesund kirkekontor for å finne ut hvilken kirke de ble vigd i. Kjempeartig å slike opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.