Gå til innhold
Arkivverket

[#33692] Bergen folke/by-tellinger


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Etter innlegg fra Terje E. Skrolsvik kunne jeg få forklaring fra Y. Nedrebø om telling i 1803. Skrolsvik hadde oppgitt til meg at en Lars Hansen Olstad kom fra Ullensaker og var 70 år ifølge telling i 1803.Kan noen sjekke i 1803 telling i Bergen om det står noe om hvor Dorthea Hansen/Olstad/Ellertsen kom fra? Hun var født ca. 1757, siden hun var 44 år gml. i 1801.Var det årlige tellinger i Bergen slik som i Oslo (kommunale tellinger)? Hvis ikke, hvor ofte var det? Kan Y. Nedrebø fortelle litt om de tellingene i Bergen? Det han har tid til å skrive. Det hadde vært interessant.Jeg har forstått det slik at vi ikke kan se dem på nett, f.eks. 1803 bortsett fra 1801,1865,1875(noen steder),1900 og noen andre års tellinger noen steder i Norge.Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

'Tellingen' i 1803 må være undersøkelseskommisjonens rulle 1803-1805, se LenkeDet er en sjømilitær rulle, og den omfatter nok dessverre (stort sett) bare menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Y.Nedrebø,Takk for svar!Jeg så på dokumentasjonen hva undersøkelseskommisjonen (under Militærvesen) var for noe. Og forstår det slik at det ble ført lister over de som ikke hadde borgerskap eller som ikke var født som sønner av borgere kunne utskrives til flåten.Forstår jeg det riktig at det ikke var årlige folketellinger i Bergen?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var folketellinger i Bergen 1801, 1815, 1825, 1835, 1845, 1855, 1865, 1870, 1875, 1885, 1891 og 1900. Av disse har bare 1801, 1815, 1865, 1870, 1875, 1885, 1891 og 1900 navnelister, de andre er statistiske.Bergen folkeregister ble opprettet 1912. Det var da årlige folketellinger i den første perioden med folkeregister, men bare 1912, 1917 og 1922 er bevart.Det var årlige oppdateringer av de militære rullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Y. Nedrebø,Tusen takk for opplysningen om de forskjellige årene! Det kan være fint for andre å vite det også.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.