Gå til innhold
Arkivverket

[#33694] Tips ang. kilder/lesestoff vedrørende Holte Gunnarson, - Holter,Nes/Valdres?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Ligger for tiden på 5 uka rett ut med brukket ben,(laaange dager) og ønsker mere lesestoff om Holte Gunnarson. Hvem var han, hvor kom han fra?Har lest det som står i NST XXXIX og RHÅ XV 1988.Har jeg fått med meg alt rett skal han være oldefar til væpneren Olav Amundsen på Holter, Nes g.m. Bothild Svendsdatter (dtr. av væpneren Sven Jonsson/Johanson på Dingelvik og Ingeborg Toresdatter [byting])Olav Amundsens far skal være Amund Jonsson g.m Gyrid NN.Amund Jonssons far skal være Jon Holteson, som igjen er sønn av Holte Gunnarson.Alle opplysninger mottas med stor takk.Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du bør jo lese Asgaut Steinnes' artikkel fra 1942 - referansen til stedet i NST VIII finner du i de senere artiklene du leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det er flere Jon Holtesønner, men denne er født i siste del av 1300-tallet.Det er fortsatt mange uløste problem omkring 'Holtesønnenes gåte'. Jeg vil ta for meg deler av dette på bygdekvelden til NSF 16. februar neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lars :)Takk for svar fra deg :)Jeg har observert at det er en Jon Holteson g.m Kirsten/Kristin Bjørnsdatter Kamp, som igjen skulle ha hatt en sønn Gunnar.Gunnar Jonsen skal så være far til Holte Gunnarson n. 1343-(1353?)- 1371. Jeg har ført ham opp som godseier g.m Rønnog/Rønnaug NN, som skal være nevnt i RB.Holte Gunnarson og Rønnog/Rønnaug har jeg ført opp med barna:Nr.1) Jon Holteson (Væpner)f.omkr. 1360/70(?) n. 1391-1427Nr.2) Gunnar Holteson (Sysselmann over søndre del av Hedmark.f.omkr. 1360/70(?) Han ble far til Holte Gunnarson d.y. som n. 1449.Nr.1) Væpneren Jon Holteson hadde sønnene:1) Holte Jonsson. Nevnes 1426 - 1437 - 1438.2) Gudbrand Jonsson. (Godseier) Nevnt 1490-1514.(?)3) Amund Jonsson Holter (Væpner/Godseier)f.omkr. 1400. Nevnes 1442 da han var utsending til kongevalgmøte i Lødødse. Nevnes også 1475. Eier av Holter, Nes, Romerike. Eide sm.m sin bror Gudbrand Jonsson, Rå og Råekra i Norderhov sogn på Ringerike, som senere gikk i arv til Amunds sønn Anders. Anders Amundsson solgte igjen 20.4 1490 (DN XXI nr.634). Amunds kone skulle ha hatt navnet Gyrid.Foruten sønnen - Anders Amundsson, som var g.m Gudrid Fartegnsdatter, hadde Amund og Gyrid sønnen - Mats g.m Anna Fartegnsdatter.- Olav (Oluf) Amundsen Holter Nevnes f.omkr. 1445. n.1491-1497-1499. Av våpen Eidsvoll 17.juni 1491. (DN V nr. 953) G.m. Bothilda/Bodil Svensdotter f.omkr. 1450/51 Dingelvik, Dalsland (Halv lilja - Byting slekt)- Erik Amundsen. Nevnes 1458 - 1497. Bosatt Holter, Nes, Romerike.Får håpe at jeg kan få kommet meg til bygdekvelden til NSF 16. februar neste år.Ja, det er mye jeg lurer på når det gjelder `Holtesønnene´, og flere av personene.Har ihvertfall bestilt NST VIII, som Tore Vigerust viste til. (Burde jo ha merket meg NST VIII selv når jeg lå og leste da, men, men.)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Fint at du leser deg opp på dette, men du må nok kjøpe deg viskelær også. Mye av det du har listet opp her er feil. Vi vet f.eks. ikke hvem Holte Gunnarson var sønn av. Likeledes må den oversikten du har satt opp over barn av væpneren Jon Holtesson være feil. Han kan ikke både ha sønnen Holte nevnt så tidlig som 1426 og sønnen Gudbrand nevnt så sent som 1514. Jeg tror dessuten ikke Holte og Amund Jonssønner kan være brødre.Jeg kjenner ikke belegg for at Anders Amundsson var gift med Gudrid Fartegnsdatter. Amund er dessuten slett ikke far til den Mats gift med Anna Fartegnsdatter som du også lister opp. Heller ikke Erik Amundsson kan sikkert plasseres inn her.Lurer du på enda mere nå, bør du prioritere bygdekvelden i NSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Lars :)Jeg ser at jeg har ordlagt meg veldig klønete og dumt her.Jeg skriver: ' Jeg har observert at det er en Jon Holteson g.m Kirsten/Kristin Bjørnsdatter Kamp, som igjen skulle ha hatt en sønn Gunnar.Gunnar Jonsen skal så være far til Holte Gunnarson n. 1343-(1353?)- 1371'. Dette har jeg plukket opp andre steder fra, og har notert det ned.Personlig har jeg ikke satt opp dette i mitt eget oppsett, hvor jeg starter medHolte Gunnarson g.m Rønnaug. Deres barn:1) Jon Holteson og 2) Gunnar Holteson1) Jon Holtesons barn: Holte Jonson - Amund Jonson - Gudbrand Jonson (som jeg selv er i stor tvil om) DN XXI 6342) Gunnar Holteson hadde sønnen Holte Gunnarson d.yJon Holtesons sønn Amund Jonson g.m Gyrid har jeg ført opp med følgende barn:1.) ??? Erik Amundsen (Lagmann i Tr.heim) n. 1458-97 (Han har jeg satt spørsmålstegn ved)2.) Olav (Oluf) Amundsen på Holter i Nes (Væpner) n. 1491, 1497, 1499 [1579] g.m. Bothilda (Bodil) Svensdotter3.) Anders Amundsen (Væpner) n. 1481-1513(4) (Han er kanskje ikke den som nevnes i DN XXI 634 ?) Han eide jord på Ringerike, og var muligens en tid bosatt i Oslo. Jeg har han oppført med kona Gunhild Petersdatter n. 1471-1481 Når det gjelder Gudrid Fartegnsdatter n. 1470-1481 har jeg satt opp henne med ????????4.) Mats Amundsen har jeg også satt opp med ?????? g.m Anna Fartegnsdatter ???De eneste jeg således er sikker på er sønner av Amund Jonson og Gyrid er Olav (Oluf) Amundsen og Anders Amundsen.Nå venter jeg på mere lesestoff (gjerne også andre synspunkter) vedrørende Holte Gunnarson, hans etterslekt og eventuelle forfedre.Så får jeg håpe at jeg kan få kommet meg til NSF 16. februar neste år. (Er avhengig av å bli kjørt)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen.Jeg fikk tips om å lese, Asgaut Steinnes NST VIII - 1942 og har gjort det. Lars Løberg har i RHÅ XV - 1988 det samme oppsettet.Det starter med Holte Gunnarsson (n. 1353-1371) g.m. Rønnog/Rønnaug. Deres sønner: Væpneren Jon Holteson f.omkr. 1360/70(?) n. 1391-1427 og Sysselmann Gunnar Holteson.Væpneren Jon Holteson er begge steder ført opp med sønnene: Holte Jonsson. n.1426-1437-d.1438(?) Amund Jonsson Holter f.omkr.1400 n. 1442-1475.Noen bror Gudbrand er ikke nevnt noen steder.Amund Jonsson Holter har ihvertfall sønnene Anders Amundsen (væpner) og Olav (Oluf) Amundsen Holter (væpner). Erik Amundsen og Mats Amundsen er det begge satt ? ved.Lars skriver i innlegg 7 at oversikten jeg har satt opp over barn av væpneren Jon Holtesson må være feil.Jeg skrev opp sønnene Holte og Amund, slik Asgaut Steinnes og Lars Løberg har gjort,men har føyd til Gudbrand, med bakgrunn i at Amund Jonsson Holter eide Rå og Råekra i Norderhov sogn på Romerike sammen med sin bror/ halvbror(?) Gudbrand Jonsson.DN XXI nr. 634, 20.april 1490 Kunngjør Anders Amundsen av våpen at han har solgt Erlend Dyresson 5 øb. i mellomste Rå og Råekra i Norderhov sogn på Romerike, som Anders hadde arvet etter sin far og FARBROR Gudbrand Jonsson, og at han har fått full betaling.Jeg har ikke funnet noe som omhandler Gudbrand Jonsson i 1514. Gudbrand er muligens død før/omkr. 1490 Amund Jonsson har jeg som siste gang nevnt 1475.Ser at Lars heller ikke har noen tro lenger på at Holte og Amund er brødre, så da er `det på`an igjen´.Kan det kastes noe lys over dette tro?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lars :)Hva er din begrunnelse for at Holte ikke kan være bror av de øvrige? Kan du svare på det, eller er det forbeholdt bygdekvelden til NSF 16. februar 2006?Mistet min min ene bror for snart 33 år siden, og kan statistisk sett selv leve i 25 - 30 år til hvis jeg er heldig.Mellom min bror og meg var det kun 12 års aldersforskjell.Mellom mine egne barn er det 21 års aldersforskjell mellom eldst og yngst, så hvorfor er Holte strøket av lista di?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Holte Gunnarsson må være sønn av Gunnar Holtesson på Hverven og Helga Haraldsdotter (Hverven-ætten).Gudbrand Jonsson må ha vært sønn av Jon Holtesson. Gudbrand var død innen 1490, det var også hans bror Amund Jonsson på Holter, kjent i live 1442-1475, og Holte Jonsson, d. 1438. Gudbrand kan forsåvidt ha vært død i mange år, ved det tidspunkt da han omtales (1490).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for det Tore :)Da tenker vi likt i denne sammenhengen. Gudbrand blir ikke nevnt i noen slektsoversikter som sønn av Jon Holtesson, og det bør kanskje rettes på.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg plasserte denne Gudbrand Jonsson (Holter-ætten) i en artikkel om Dyre Sevaldssons ætt som ble publisert i Slekt og Data 3/1995, s. 14 ff (se nederst s. 16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg plasserte ham ut ifra DN XXI nr. 634, 20.april 1490 hvor han nevnes som onkel av Anders Amundsen av våpen. Holte døde etter hva jeg tror lenge før brødrene Amund og Gudbrand.Er noen søstre noen gang nevnt ? (Sigrid ???)*Smil* og natta fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg har nå lest din artikkel i Slekt og Data 3/1995.La merke til at du vedrørende Sigrid Jonsdatter (Erlend Dyressons mor) stilte et lite spørsmålstegn om hun muligens kunne være av Holter-ætten.Det var det samme jeg hadde i tankene i innlegg 14, om Erlend Dyressons mor Sigrid, var en søster av Holte, Anders og Gudbrand, men det blir jo bare gjetninger.Kan du muligens gi meg noe tips angående lesestoff om Hverven-ætten?Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er tydelig at jeg ikke husker alt jeg har skrevet tidligere ! Ang. Hverven-ætten så samlet jeg noe stoff fra kildene for 20 år siden, utover det du finnes hos Steinnes i NST VIII, men jeg tror ikke det er skrevet noe om denne adelsætten ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Har pekt på hvorfor Holte Jonsson og Amund Jonsson ikke kan være brødre i artikkelen min om Åsa Ulvsdotter i NST XXXIX hefte 3, s 322 og 23. Sigrid Annsteinsdotter har tilgodehavende landskyld i Åmot i Nes som hun har eid etter Holte Jonssons død. Jeg har vanskelig for å tolke dette som annet enn arv, men hun kan ikke ha arvet Holte Jonsson dersom han hadde broren Amund i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Finn Oldervik

Har med interesse lese artikkelen i NST XXXIX (Løberg, L. 2004) om Sigrid Ansteinsdtr. m.m. ”Påstanden” om at Hustru Sigrid har arva Åmot etter Holte Jonson forstår eg ikkje. Det står då uttrykkjeleg i DN V s. 493 f. at Åmot er farsarven til Sigrid, og dei fleste er vel samde om at denne faren er Anstein Ulvson. Når det står at Sigrid ikkje har fått landskyld av garden sidan Holte Jonson døydde, så må det vel heller tolkast slik at Holte har vore ein slags ombotsmann for Sigrid, som tidlegare har kravd inn landskylda av garden for henne. Etter at han døydde har ho ikkje hatt nokon annan i dette ombodet, og har difor ikkje fått innkrevd landskylda. Sigrid budde jo i Romsdalen, så det var naturlegvis tungvint å eiga gard på Romerike. Elles viser eg til innlegg nr. 14 i debatt nr. 35349 om Ingeborg Skunda m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Dette var veldig interessant.Lars Løberg er ikke enig i at Holte, Amund og Gudbrand er brødre, men det tror nå jeg at de var.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om Gudbrand skal vera bror til Holte og Amund, så må han vera død før Sigrid Ansteinsdtr. (seinast 30. sept. 1448, sjå DN V nr. 756), elles ville han vel også vorte nemnd som ein av arvingane hennar.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Her var det interessante innspill - det er bra.Finn har helt rett i lesningen sin, Sigrid har Åmot etter far sin og behøver slett ikke å ha arvet Holte Jonsson, tvert i mot, det mest naturlige er at han har vært hennes ombudsmann og at hun ikke har mottatt avgifter etter hans død. Dette åpner i og for seg for at Holte og Amund kan være brødre, men vi møter fortsatt det problemet som også Finn nå påpeker - at dersom alle tre skal være brødre, så må både Holte og Gudbrand være døde før 1448.Problemet er bare at dersom Gudbrand døde før Amund, så ville ikke Anders Amundsson ha arvet sin farbror, da ville faren ha arvet. Gudbrand bør altså ha levd vesentlig lengre enn til 1448.Det er mange navnelikheter og mange store aldersforskjeller ute og går her, og jeg står derfor fast på at Holtesønnenes gåte langt fra er løst. Men dette skal vi komme nærmere tilbake til 16. februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.