Gå til innhold
Arkivverket

[#33701] Etterlysning: Ole Pedersen Stafsnes, Askvoll


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

I Fjaler gards- og ættesoge, bind I s. 162, står det at han ble født i 1745 og at han ble gift i 1768 med Guri Hansdatter fra Bakke i Ytre Holmedal. Dette ekteskapet finner man registrert i Digitalarkivets base over vigde i Sogn og Fjordane. Han døde i 1823. Jeg lurer på om det noen som sitter med Loftheims Ættebok for Askvoll, eller på annen måte kan hjelpe meg med å finne ut hvem hans forfedre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Eg kan sjekke dette for deg seinare i dag.Men foreløpig:Eg har reg. ein David Pedersson Stafsnes, f. 1764, son av Peder Olsson Fristad og Johanne Jonasdtr Ask (gifte i 1763). David vart g. 1787 m. Eli Halvorsdtr Bakke, f. 1772 (Fjaler).Eg meiner å huske at denne Peder O. Fristad, f. 1722, d. 1795, var g. ein gong før slik at din Ole kan vere ein son av forrige ekteskapet.== Har du forresten meir info om denne Eli H. Bakke ?M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg har litt mer info om foreldrene og besteforeldrene på farsiden.Fjaler gards- og ættesoge bind I, s. 157: Foreldre: 'Bakke, L.nr.30, Br.nr 1 (..) Halvor Hanson fekk garden 1749-1787. Han var g. m. Anna Jensdtr. Furenes, Gaular. (..) Halvor Hansson d. 1791. Anna Jensdtr fall frå i 1790-åra'Farfar og Farmor: Det blir referert til et skifte etter David Olson i 1722:'(..) Av ymse merknader i skiftet går det fram at ho heitte Sigrid Monsdtr, og vart attgift med Hans Halvorson, som satt med bruket i tida 1722-1747. (..) Hans Halvorson d. 1748. Sigrid Monsdtr. d. 1749.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Det finnes også en liten snutt om Eli i Sjeleregister for Ytre Holmedal (Fjaler) 1781:Bache, Halvor, Opsider Bache, Eli Halvorsd., 18 aar, Conf, 'Kan og wel sin Christ:'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Foreldre til Ole Pedersson Stafsnes er Peder Olsson f.1772 på Fristad i Askvoll d.1795 Stafsnes i Askvoll.Han var gift med Dorte Hansdtr.f.1707 på Grønhaug,Stang d.1763 på Stafsnes. (Askvoll IIA side, 137,nr. 29)Foreldre til Peder Olsson er Ole Olsson f.1675 Fristad i Askvoll d.1737 på Fristad. Mora het Margrete Pedersdtr. f.1683 på Fristad og d. på Fristad i 1742. MVH. Johan A. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det hadde lurt seg inn en skrive feil i forrige innlegg. Peder Olsson var f.i 1722 -ikke i 1772. Mvh. Johan A. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk skal du ha! Etter 'massakren' på lørdag, der jeg måtte kutte en råtten gren med 18 individer, er det godt å se at det atter spirer og gror i treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis du trenger mer informasjon, har jeg mer på lager. Send en mail til jo.art@online.no så kan jeg sende deg mer hvis du ønsker det. Mvh. Johan A. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Far til Ole Pedersson Stafsnes er Peder Olsson f.1722 Fristad, d.1795 Stafsnes. Han var gift med Dorte Hansdtr., f. ca. 1707 Grønhaug, Gaular (ho hadde vore g. 2 gg. før, meir info finnes under Stang), d.1763 Stafsnes. (Askvoll IIA s. 137/138, nr. 29). 3 born nemnde i dette giftet, kun Ole vaks opp og vart guft), I andre giftet til Ole Pedersson er 9 born nemnde, der 8 av dei vaks opp og vart gifte.Foreldre til Peder Olsson er Ole Olsson f.1675 Fristad, d.1737 Fristad. Mora var Margrete Pedersdtr., f.1683 Fristad, d. 1742 Fristad. Gifte 1711.Som foreldre til Ole Olsson finn vi Ola Larsson Fristad (om han står det at han måtte vere g. 2 gong) og Sidselle Olsdtr Fristad, d. ca, 1683. Ola er lista som nr. 41 u. Fristad, men det er sagt at han kanskje kan vere identisk med den Ole Lasseson som er nemnd u. nr. 46 og som d. 1728, 58 ½ år.Som foreldre til Margrete Pedersdtr finn vi Peder Olsson Fristad, f. ca. 1658, d. 1717 (br. 1692-1717) og Brite, d. 1717Far til Peder Olsson er Ole Kristoffersson, f. ca. 1604 (br. 1638-1683, 62 år i 1666).Foreldre til Sidselle Olsdtr finn vi Ola Lassesson Eimind-N. (br. 1630-80) og Inger Kristoffersdtr. Fristad (56 år i 1762?)Ole og Inger Kristoffersson- og dotter sin far er Kristoffer (br. 1603-1621, lensmann 1608). Enka Sidsele br. 1623-37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.