Gå til innhold
Arkivverket

[#33706] Martin (kanskje John) Bye, født 9.4.1883


Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Fra USA har Levanger kommune fått en E-post hvor noen etterlyser opplysninger om sin bestefar og hans forfedre. Bestefarens navn er oppgitt til å være Martin (eller kanskje John) Bye, født 9.4.1883 av foreldre Kristian og Karin Bye. Avsender i USA tror fødested er i Levanger (eller i hvert fall Trøndelag, trolig Nord-Trøndelag).Dersom noen vet noe om disse blir sikkert avsender i USA svært glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Takk for begge forslag. Jeg har sendt forespørsel til USA om hvor sikre de er på foreldrenes navn, og om de vet når Martin dro til USA. Når jeg får svar legger jeg ut mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Nå har jeg fått svar fra USA. Martin Bye kom til Vancouver, Canada, mellom 1905 og 1908. Han giftet seg i Vancouver i 1910. Forandret navn til John Martin, men hans kone kalte ham alltid bare Martin. Ved giftemålet oppga han sine foreldre til å være Kristian og Karin Bye, og sitt fødested til å være Trondheim (men dette tviler barnebarnet over there på).En bror ved navn Anton Kristiansen Bye (født i 1888) kom også til Vancouver, samme far men annen mor (oppgitt til å være Janella (??) Jorgensson)Jeg har søkt litt og funnet en mulig kandidat i FT1875 for Inderøy (for Kristian Bye) se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71729&gardpostnr=73&personpostnr=483&merk=483#ovre>LenkeHar også funnet en mulig kandidat for Anton i FT1900 for inderøy, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Nå har jeg kommet et stykke videre. På husmannsplassen Svenskgjerdet under By på Inderøya bor i FT1865 bl.a. den Kristian som høyst sannsynlig er faren til både Martin og Anton i spørsmålet fra USA, se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61729.wc2&gardpostnr=434&personpostnr=2537&merk=2537#ovre>Lenke. I FT1875 bor følgende familie på samme plass Lenke. Her ser vi at det er samme mor til både Martin og Anton, hun heter Karen Jonetta Jørgensdatter. Her er familien i FT1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ove Haugrud

Nå har jeg selv sjekket i avskrift av folketelling for Inderøy i 1891, og på Svenskgjerdet bor da Johannes Martin, født i 1883. Min teori er dermed nesten helt sikkert riktig, og jeg har sendt over alle de opplysningene jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Men om noen kan finne ut noe om Kristian (By) sin kone og hennes aner er jeg takknemlig for det - jeg har ikke klart å spore Karen Jonetta Jørgensdatter annet enn at hun trolig er født i 1851. Kristian sine aner har jeg sporet tilbake til medio 1700. Håper noen kan finne ut om opphavet til Karen Jonetta også - det blir sikkert familien glade for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Kandidaten i forrige innlegg var riktig, og på grunnlag av det har jeg funnet flere generasjoner tilbake også for Karen Jonetta Jørgensdatter. Dermed er 'oppdrag utført', og barnebarnet til Johannes Martin (født på Inderøya i 1883) har fått tilsendet oversikt over sine aner tilbake til ca. midten av 1700-tallet. Takk for all hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.