Gå til innhold
Arkivverket

[#33713] Hvordan gå frem for å finne frem til mulige nålevende slektninger?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!I forrige uke var jeg hos Oslo Skifterett. Og fikk tak i skifteattest etter en tante av min farmor. To navn (tremenninger av min far) dukket opp på skifteattesten. Personene var ukjente for oss. De er født i 1932 og 1934. Jeg har sett etter på Skattelister - Bergens Tidende for å finne dem. Finner ikke den ene, men antagelig den andre når jeg sammenligner fødselsårene og navnene. Kanskje en av dem er død, siden jeg ikke finner den ene. Har også sett på 'Døde i Norge 1995-2001 og på 'Gravminner'.Hvor kan jeg henvende meg for å vite om de er i live eller døde? Og hvor de bor/bodde? Og evt. andre opplysninger, f.eks. barn,barnebarn. Uten å komme i konflikt med personvernet. For jeg er redd for at det ikke hjelper å spørre Folkeregr. eller lignende. Ihvertfall noe som hjelper meg videre i jakten på slektninger.Samler inn opplysninger om farmors slekt som jeg har tenkt å ha for meg og mine slektninger. Tar hensyn til at det bør ha gått 100 år etter at folk ble født før opplysningene jeg har samlet inn kan deles med mine slektninger og evt. andre.Imøteser svar/råd/tips.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Jon T.,Takk for svar/innlegg!Etternavnene (Evensen og Jensen) er altfor vanlige til å kunne finne dem på en grei måte i tlf.kat. Og det står jo ikke fødselsår i tlf.kat.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hvis du går til den menigheten som vedkommende er født i? (gå ut i fra hvem som var foreldrene, og hvor disse bodde. Kan bli omfattende, men bodde de i Oslo/Kristiania kan de stå i adressebøker?)Hvis skiftet er eldre enn 60 år burde det vel gå an å få tak i hele skiftet?. Prøv på Statsarkivet? (usikker på hva du mener om 'Skifteattest').Ser nå at du nevner Bergen. Kanskje det finnes tilsvarende adressebøker bevart for Bergen?Jeg vil anbefale deg om å henvede deg til Statsarkivet i Bergen (skriftelig og ikke via internett da dette kan komme til å berøre personer som er i live og dette er jo sensitive opplysninger).Der kan du jo spørre om det finnes arkiver som er spesielle for Bergen?Bare noen tips!NB. Vær forsiktig med opplysninger om personene i dette temaet! Husk retningslinjene på Digitalarkivet :) TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristinOm du tror at du har funnet vedkommende i skattelistene, så kjenner du vel postnummeret. Da er det kanskje mulig å kombinere det med telefonkatalogen? Kjenner ingen andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Dersom du har fødselsdato og dei er i live, og navna er uforandra, bør du kunne spore dei opp. Først søker du i skattelistene til Bergens Tidene [url="http://www.bt.no/okonomi/skatt/>http://www.bt.no/okonomi/skatt/ Der vises fødselsår. Dersom det er mange like, kan du søke fylke for fylke, evnt, kommune. Du kan så sjekke opp bostedsadresse i telefonkatalog LenkeDersom du finner noen med rett årstall, kan du sjekke opp fødselsdato i skattelistene til Adresseavisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Tusen takk for innlegg fra J. Torp,TC.Ludvigsen,H.Storaker og A.Sæther!J.T.:Jeg har prøvd å knytte fødselsår og postadresse,postnummer i skattelister på nett hos Bergens Tidende (BT)og skifteattest mot tlf.kat. Men klarer ikke å finne.TCL:Jeg er klar over retningslinjene. Derfor ville jeg ikke oppgi mer enn de veldig vanlige etternavnene. Så er det ikke oppgitt av meg slik at man kan knytte fødselsår mot hvert enkelt etternavn. Jeg nevnte at jeg tok hensyn til bl.a. 100 år etter fødsel. De etterlyste personene har ikke noe med Bergen å gjøre. Nevnte Bergens Tidende, ikke Bergen. Vet ikke hvor de ble født. Har bare fødselsdato, arvingers navn,adresse og slektskapsforhold fra Skifteattest (dødsbo) utstedt av Skifteretten i Oslo. Jeg får se mer i Adressebøker for Oslo en dag. Men de bodde ikke i Oslo da skiftet ble oppgjort for over 30 år siden.En gang på 70-tallet.Nevner ikke nøyaktig når pga. personvern. Jeg har ikke lyst å bli utestengt.Derfor gjør jeg ikke det. Jeg vil bli ansett som seriøs.Til hvem som helst:Erfaring viser at seriøsitet,ærlighet, tålmodighet osv. lønner seg best.H.S.:Det var nyttig tips om Adresseavisen.Ang. det med fødselsdato. Det skal jeg se mer på. Men fødselsdato til en av dem jeg har funnet som aktuell stemmer ikke med fødselsdatoen i skifteattesten.A.S.:Jeg sender deg mail.Ha en fortsatt fin kveld!Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dersom du kjenner til hvor de er gravlagt og graven er festet så kjenner kirkevergen adressen til festeren. Dødsanonser i avisene er også en kilde til pårørendes navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!S.Sandsmark:Takk for ditt innlegg!Dessverre vet jeg ikke hvor de er gravlagt, dersom de er døde. Heller ikke når de døde, hvis de er døde. Er klar over dødsnotiser/dødsannonser i avisene. At dødsnotiser kan være kilde®.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tenkte å nøste fra begynnelsen, finne gravstedet til den som er avdød i skifteatesten og hvem som om så er tilfelle har festet gravstedet osv. Kontakte naboer på avdødes adresse osv- Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

S.Sandsmark:Takk igjen for ditt innlegg!Mitt problem er at graven til den avdøde (nevnt i skifteattesten) er slettet. Jeg tror jeg vet hvem som festet graven. På bakgrunn av opplysninger fra min fars fetter og min fars søster. En nevø av henne. Har navnet. Men oppgir ikke her.Men du har gitt meg noe å tenke på. Altså å kontakte naboer til de to etterlyste arvingers/slektningers adresse den gangen da skifteattesten ble utstedt. De to bodde i en annen kant av landet (små steder). Ute på landet.Den avdøde bodde svært sentralt i Oslo. Så der tror jeg ikke det hjelper å spørre naboer. Siden folk stadig flyttet på seg inn og ut av Oslo.Nå er Aase satt på sporet. Så vi får se om noen dgr. hva det blir til. Takk til Aase for at hun vil gjøre litt etterforskningsarbeid for meg!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.