Gå til innhold
Arkivverket

[#33714] Var Engebret Andresen f.1838 fra Østfold eller Bohuslen ?


Gjest Olav Åge Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Åge Strøm

Jeg leter etter min oldefars opphav. Han het Engebret Andresen. Han var baker. Han var født den 27/7 1838. Han gifta seg første gang med min oldemor i Bragernes kirke (Drammen) 28/10 1877. Der står det i kirkeboka at han var født i Bohuslen og at hans far het Andreas Olsen. De slo seg ned i Sigdal i Buskerud og fikk tre sønner men oldemor døde 10/11 1888. Engebret Andresen ble gift andre gang i Holmen kirke i Sigdal 21/4 1892. Da er det ført i kirkeboka at han var født i Id prestegjeld. Farens navn er det samme men her står det at han var gårdbruker. Her står det også at Engebret var konfirmert i 1852 I folketellinga i 1900 står det at fødestad var Id Sm. Hva Sm. skal bety vet jeg ikke. Engebret døde i Horten i 1923. Der står det og i kirkeboka at han var født i Bohuslen. Jeg har flere brev som han har skrevet. Han skrev godt norsk. Jeg kan ikke se at han bryter på svensk. Derimot har jeg et brev av 1947 som hans eldste sønn har videresendt til min farfar. Han har føyet til på brevet: Hun er vårt søskenbarn, datter av bror til far. Hun er 91 år. Hun som hadde sendt brevet het Britt eller brita C. Salberg og er altså født omkring 1856. Hun skrev svensk. Brevet er trolig kommet fra Wisconsin U.S.A. Dette er det jev vet om han. Jeg fant han ikke i ministerialbøkene for idd og Emmingdal. Heller ikke i folketellinga i 1865. Jeg ville være takknemlig om noen kan lede meg på sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kan ikke umiddelbart finne ham i svenskeinnvandringsbasen, men det betyr jo ikke at han ikke kan ha kommet derifra. Id Sm. betyr Idd Smaalenene.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du har tydeligvis sjekka de 'enkle' kildene. Likevel:1.Har du sett i kirkebøkene etter innflytta til Drammen (Bragernes/Strømsø), eller innflytta til Sigdal? 2.Har du sjekka ut eventuell fødsel/dåp/konfirmasjon i Idd? 3.Du burde også eventuelt gå igjennom bostedet deres i folketellinga for 1891, men da må du en tur på RA i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Takk så langt til Magne Grasto, Jon Erik Berg-Hansen og Maya Lillemoen for den hjelp og interesse dere har vist i mine spørsmål. Opplysningen fra Maya kan godt være rette person man da kom det fram et fødested til. Berg-Hansen stiller noen spørsmål: 1. 'Om jeg har sjekka innflytta til Drammen.'- Jeg holdt på og granske dette for noen år siden og gikk dengang gjennom endel kirkebøker for Bragernes, men her vil jeg legge til en opplysning: Da han gifta seg i Bragernes i 1877 var hans forlover ' Bagermester Johan Fredrik Christoffersen, Holmestrand, for tiden Landfalløen.' (Landfalløen er i Drammen). De var bakere begge to og trolig arbeidskamerater. Kanskje Engebret Andresen og har vært i Holmestrand. Det har jeg ikke sjekket. Jeg har ikke sjekket innflyttede til Sigdal. Hit kom han omkr. 1882. 2. Når det gjelder kirkebøkene for Idd så skaffet jeg meg for noen år siden ministerialbøkene III. 3, fra 1832-1847 og III. 4 A. fra 1848 til 1860. Disse omhandler Idd og Enningdal sogn.( Jeg kan ikke se at det er flere kirkesogn i dette prestegjeldet) Jeg hadde ventet å finne han i disse bøkene utifra de opplysningene som forelå men det førte ikke fram. 3. Jeg har ikke hatt anledning til å sjekke tellingen for 1891. Det er et godt forslag. Da hadde han bygd seg hus med bakeri ved Kolsrud bro i Sigdal. Stedet ble kalt Kolsrud bro. Da var han enkemann første gang.. Begge konene døde tidlig av tæring og han ble to ganger sittende som enkemann med små barn. Men jeg stusser litt ved folketellingen i 1900. Der står det fødested Idd Sm som Magne Grasto sier betyr Idd Smålenene. Dette må være opplysninger som han har gitt selv og de er sammenfallende med vigselsprotokollen for Sigdal men jeg fant han ikke i kirkebøkene for Idd. Han døde hos sin eldste sønn i Horten i 1923. Da oppgis på nytt Bohuslen som fødested. Hans nest eldste sønn, min farfar var grensevakt ved Ørje et sted i 1905. Før han reiste hjem hadde han besøkt slektninger men jeg vet ikke på hvilke side av grensen han hadde vært. Han skrev seg for Engebret Andresen (Jeg har flere underskrifter av han) men Engebret kan være skrevet på mange måter og han kan godt være skrevet Andreassen som det står i det som Maya fant. Hans far het Andreas Olsen. Morens navn kjenner jeg ikke. Sikreste holdepunkt er vel hans fødselsdato 27/7 1838 og at han var konfirmert i 1852. Håper noen som har tilgang til kirkebøker for Østfold og Bohuslen sjekker dåps og konfirmantprotokollene for disse årstall. Jeg håper at det kommer frem en opplysning som kan gi meg utgangspunkt for videre granskning Så langt takk til alle. M.v.h Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Olav ÅgeFaren til Engebret skal hete Andreas, dette er vel ikke noe typisk navn i Sverige. Vil vel tro at Anders er mer naturlig navn i Sverige.Kirkebøkene for Bohuslen er slått sammen med Gøteborg, og ialt 115 'forsamlinger' som må søkes i. Hvis du hadde navnet på 'forsamling' (sokn eller sted) hadde det vært mye enklere å finne ut av.Hvis Engebret ble konfirmert 1852 i Idd, ville jeg tatt utgangspunkt derifra. Kanskje noen kan hjelpe deg med oppslag for konfirmerte i Idd ?mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje du heller skal lete deg frem til Britta i Wisconsin? Har du brevet?Det er alt for sent på dagen til å tenke klart, men nederst på siden kan du regne deg fem til slektsskapsforholdet da foreldrene til denne Brita fra Hede i Bohuslän er oppgitt. Hennes far het Johannes Andersson og vil da om ikke jeg er laaaaangt ute på viddene være bror av Engebret?Kan dette være niesen til Engebret?-----Name: Britta C SolbergAge: 69Estimated birth year: abt 1861Relation to head-of-house: WifeSpouse's Name: J Fred Solberg , født i Sverige ca. 1856Home in 1930: Kelly, Bayfield, Wisconsin-----SAmme bosted i 1920, men da med emigrantåret 1888Name: Brita C SolbergAge: 59 yearsEstimated birth year: abt 1861Birthplace: SwedenRace: WhiteHome in 1920: Kelly, Bayfield, WisconsinSex: FemaleMarital status: MarriedRelation to Head of House: WifeYear of immigration: 1888Able to read: YesAble to Write: YesMother's Birth Place: SwedenFather's Birth Place: Sweden-----1900?Name: Brita SalbergHome in 1900: Ashland Ward 2, Ashland, WisconsinAge: 33Estimated birth year: 1867Birthplace: SwedenRace: WhiteRelationship to head-of-house: WifeOccupation: View ImageImmigration year: 1888-----Hvis-om-atte-dersom-atte .......Britta Christina Johansdotter alias Britta C SolbergSpouse: John Frederick SolbergFather: Johannes Anderson. Hans far het Andreas Johanson og mor Britta Olafsson.Andreas foreldre het igjen John Hermansson og Stina OlssonMother Marie JohansdotterBirth: 10 Aug 1860 - Hede, SwedenDeath: 31 Mar 1952 - Appleton, WI, USAMarriage: 12 Mar 1886 - Sweden-----John Frederick SolbergBorn: 19 Aug 1856 in Starkestad, SwedenDied: 7 Mar 1936 in Ashland, [county], WI, USA-----Starkerstad skal visstnok være en plass nær Munkedal i BohuslänAlle kilder Ancestry.com. Tolk det som du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her har du et kart som viser forholdet Foss og Hede Kirkeboka for Hede församling ligger ute på nettet hos släktdata. Britta Christina's far het Johannes Andreasson og de bodde på 'Rabben under Sählelund'. Ta utgangspunkt i denne Johannes så vil du enten få bekreftet/avkreftet om det er i området rundt Hede din olddefar kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Engebret og Johannes er ikke brødre da fars etternavn ikke stemmer overens, finner du noe slektskap selv?Johannes ANDREASSONBirth: 10 Sep 1840 Place: FossChristening: 19 Sep 1840 Place: Foss, Goteborg och Bohus, SwedenFather: Andreas JONSSONMother: Britta Stina OLSDRKilde FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Prøver en ny kandidat som jeg synes at du skal sjekke litt nærmere. I databasen over svensker til Østfold finner jeg en Andreas Olsson f. 1817 i Sanne Bohuslän, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=If01001812&gardpostnr=12503&personpostnr=12503&merk=12503#ovre>Lenke .Denne Andreas lurer jeg på om kan være identisk med Andress født 26.april 1817 i Sanne. Foreldre er Olof Käck og Britta Engelbrektsdotter i Svarthällan. Av databasen å lese kan de se ut som om han kom til 'Korsveien under Holm' i Idd i 1860. Ta det med en klype salt, kanskje kom han før. I 1866 skal han ha levert en attest fra '24/10-65 Bergh' som nok er presten i Sanne. Den vil nok kunne avsløre ett og annet. Det interessante her er at han er i Idd,er gift og har en morfar som het Engebregt.Prøver nok en gang å legge ved et kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge strøm

Hei Maya Fint at du fortsatt intereserer deg for å følge med. Det er ikke alltid det er så lett å finne rette utgangspunktet men jeg tror at Nina er på sporet. På ditt spørsmål om konfirmerte i idd så har jeg disse kirkebøkene på mikrofilm men han står ikke der. Han er hverken døpt eller konfirmert i Idd. M.v.h Olav Åge. Nå til Nina. Hei Nina. Det var gledelig å få kontakt med Bohus len. Det har jeg egentlig ønsket lenge helt siden jeg for noen år siden la tilside dette søket fordi områdene og kildene ble for ukjente for meg inntil noen tipset meg om å prøve brukerforumet. Jeg ble imponert over det du hadde funnet ut. Jeg tror du er på sporet. Joda jeg har tatt vare på brevet fra Brita. Her skal du få dateringen gjengitt slik som hun skrev den: Appelton Wis. Nov. 25 1947.Iflg. dine kilder så døde hun der i 1952. Jeg tror det skal mye til for at dette sporet ryker. Så var det dette at de ikke hadde samme far. Jeg stiller meg noen spørsmål. 1. Hadde min grandonkel (som har føyet til på brevet fra Brita ' Hun er vårt søskendebarn, datter av bror til far. Hun er nå 91 år.) skikkelig greie på sammenhengen i slektskapsforholdet.? Slektskap må det ha vært idet de hadde brevkontakt. 2. Er navnene i de Amerikanske kildene skrevet riktig ? 3. Kanskje de var halvsøsken, enten uekte eller at mora hadde flere ekteskap.. ( dette er bare spørsmål jeg pleier å stille meg selv når det floker seg til ) Jeg har tro på områdene omkring Strømstad. Dette fordi at jeg kan huske at etter at min farfar var død i 1962 satt min far og hans søsken og snakket om hvor Engebret var fra. Det var litt sent for da var det ingen som kunne svare. Men farfar og min mor hadde nok snakket mye sammen og hun fortalte da at (men jeg husker ikke helt om det var så) at Engebret var fra et sted i nærheten av Strømstad eller at han hadde slektninger der. Problemet er at jeg ikke kjenner navnet på forsamlingene (kirkesognene der) Tar gjerne mot tips på navn på kirkesokn som jeg bør søke i. Er det folketellinger i Sverige som kan brukes ? Jeg utelukker ikke den som kom til Idd omkr. 1860 som du tipsa meg om. Hvis det er riktig så kan det forklare hvorfor Engebret et par ganger har oppgitt idd som fødested og at jeg ikke finner han i kirkebøkene der. Dette synes jeg ser ut til å bli interesant. Jeg hadde håpet at det skulle komme et innlegg fra Bohus len. Takk skal du ha. Dette var moro. M.v.h Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

. Du får ta for deg orginalkildene og lage deg et slektstre for å finne sammenhengen.Det er godt mulig at de små grå sviktet så ikke ta noe for gitt før du har sjekket det ut.2.Navnet er nok riktig, men rettskrivning var nok ikke alltid prioritert.3. Halvsøsken, kanskje eller slektet de kanskje til moren som het Olsdatter? Ad.innlegg 11 - Anders Olsson kom ikke alene til Idd, se de 4 øverste linjene Lenke . Var Engebret uekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olav Åge Strøm

Den Andreas Olsen som var i Korsveien i Idd er avkreftet. Er det noen som vet hvor Alvborgslan og Barstad ligger i Sverige? (A er kanskje den svenske bokstaven som jeg mangler). Det ser ut til at slekten til den før omtalte Britta fra Hede har sin opprinnelse i Alvborgslan. Dette kommer frem i FS. Jeg har registrert Britta Christinas søsken og brukte hennes bror Johan Peter Johansson f. 1863 Hede Sweden for søk og der fikk jeg opp mye om denne slekten. Også britta men ikke hennes ekteskap og emigrasjon. Mor til Brittas far Johannes het Ingri Larsdotter. Hun hadde flere barn. Det er oppgitt to fedre Anders Person og Andreas Olson (Trolig han som er far til Engebret. Engebret er ikke nevnt. (Han har kanskje uekte eller et ekteskap til) Om Andreas Olson står det bare f.abt. 1802 Barstad Sweden. Men det kommer fram at han hadde en sønn Oluf Anderson(Andreasson) f.1828 Barstad Sweden gift 18 aug 1859 Nøtterø Vestfold m. Grethe Nilsdatter. Han bor der i 1865 og 1900. Kanskje hans vielse og innflytting kan fortelle noe. Det ser ut til at Ingri Larsdotter har bodd i Alvbergslen og barna er født der men noen av dem synes å være kommet til Hede. Noen som vet hvor Alvborgslan og Barstad ligger så kanskje jeg fant fram til kirkebøkene der. Mvh Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Älvsborgs Län ligger i nåværende Västra Götalands Län, øst for Bohuslän. Jeg kan ikke finne noe Barstad sogn i Sverige, derimot finnes et Bolstad i Älvsborgs län (Dalsland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Takk skal du ha Espen. Det er ikke sikkert Barstad er skrevet riktig i Fs Jeg har ikke funnet det jeg heller. Mvh Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.