Gå til innhold
Arkivverket

[#33718] Elen Torbersdtr. og Bersvend Arntsen Stokken


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

I kirkebok for Frei, s. 246, for året 1810, den 15. søndag etter trefoldighet (30/9), blir gutten Arent døpt. Han var f. 16/9-1810.Som foreldre er ført opp: 'ungkarl Bersvend Arents. Stokken af Meelhuus Præstegield og pigen Elen Torbersdt. Scharet'Faddere: 'konen Guraa Andersdt., Marit Arentsdtr. Aarsund og pigen Inger Torbersdt. Scharet, Torber Larsen Scharet, Peder Larsen Aarsund og Jon Olsen Staburvig.'Ved ft. 1801 under garden Forsæd i Melhus sokn, Melhus pr.gjeld finner jeg Bersvend Arntsen, tjenestedreng, 20 år gl., dragon.Under garden Giervan, Malvik sokn, Strinden pr.gjeld finnes i 1801 følgende familie:Torber Larsen-Lasse, 40 år, gift 1. gang, nyryddet plass kalt 'Hvidsteenswigen.'Kona het Sara Larsdtr, 39 år. De hadde 2 barn: Elen Torbersdtr. 10 år og Ingri Torbersdtr. også 10 år.Under RHD, Døypte i Malvik i Strinda 1727-1910, finnes under nr. 2786, døpt den 12. april 1801, barnet Ane Kirstina. Foreldra het: Torber Larss. Lasse og kona Sara Hansdtr. De bodde på Øydalsvigen.Ved barndåpen i 1810 var altså faren og de to eldste døtrene kommet til Skaret i Straumsneset, Tingvoll, Nordmøre. Ingen av dem er imidlertid nevnt under garden Skaret i b. 2 av bygdeboka for Straumsneset.Det ser ikke ut til at Elen og Bersvend ble gift.Kan noen hjelpe meg med opphavet til disse to? Vet noen om hva som skjedde med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Døpt i Røros 13/5 - 1790: Eln. Foreldre Torber Larsen Lasse og Sara Hansdatter. (Kilde: hognes.net).Jeg dro kjensel på etternavnet Lasse. Du finner seks Lasse på Røros i 1801, bl. a. en Peder Larsen Lasse 38 åt.Kunne dette være et spor videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Torber Larsen og Sara skal ifølge Rørosboka (b. 4 side 472) være flyttet fra stedet før tellingen 1801, men det sies ikke hvortil. Hans foreldre var Lars Jochumsen og Elen Torbergsdatter (disse skulle i følge den samme kilde ha vært søskenbarn). Torbers mor som enke i 1801 LenkeTorber og Sara døpte tre barn før 1801: Elen, Hans, Ingrid.Men nå er det vel til å legge seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Astrid, takk for svar.Fikk egen e-post fra Jan Sneisen, Trondheim med oppsett over forfedrene til Torber Larsen Lasse f. 1757 på Røros av foreldre Lars Jochumsen Lasse (1715-1770) og kone Elen Torbersdatter Pomp (1729- død etter 1801). De ble gift i 1752.Lars var sønn av Jochum Lassesen f. ca. 1679 og kone Ildri Pedersdtr. Schancke (1692-1770).Elen var datter til Torber Lassesen Nyplass og kone Anne Pedersdtr.Foreldra til Torber og Jochum var Lasse Svensen Nyplass og kone Marit Solandsdtr. Det betyr som Astrid sier, at Elen Torbersdatter og Lars Jochumsen Lasse var søskenbarn.Sist haust var jeg ei uke i Statsarkivet i Trondheim og i mine notater derfra har jeg funnet notert fra Katalog 5, Tingvoll sokneprest, 586, I.1f.5, Attester 1765-1840:Ektefolka Torber Larsen fra Rørås, som en del år har bodd her i Strinda menighet, har imidlertid hatt adgang til Herrens bord hvorda, tilligemed datteren Inger Torbersdatter, konfirmert i Malviks kirke dom. 16 a Trin, d. 2. oktober 1808 var gjester i kirka (S. Masberg kirke??) den 8/7-1810. Alle 3 (mora, faren og Inger) + ei yngre datter Ane Chirstina, 9 år gl., reiser fra Strinda. Datert Ringved 9/7-1810.En annen attest sier at tjenestepika Ellen Torbersdtr. av Strinda pr.gj. som har tjent Hr. Kaptein Schaffenberg i Flå Anneks under Melhus pr.gj. i 1 1/2 år, var til alters i Flå kirke 1. søndag etter påske. Foregiver nå å være besvangret av ungkar Bersvend Pedersen Stokkan av Melhus pr.gjeld. Datert Melhus 12/7-1810.Som vi ser bruker presteattesten Bersvend Pedersen som navn på barnefaren, mens kirkeboka sier B. Arntsen. (Kanskje har jeg lest av feil i attesten??)Er det noen som har muligheter til å slå opp i bygdebøkene for Melhus og eventuelt Malvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sara Hansdatter har ved vielsen (hognes.net) fått etternavnet ??ingdal. Det tror jeg kunne være Tufsingdal. Hun er altså ikke født i Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise  Akselsen

Hei.Det er riktig Astrid.Sara f. 1761, tjener hos Ola Pålsen på Røros bergstad i 1787, gift 1789 med Torberg Larssen.Foreldre Hans Larsen f.ca 1713 d. 1787. Gift 1744 med Ingrid Estensdatter f. ca. 1722.Dette er fra Os Bygdebok III s. 248 TUFSINGDALEN. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Takk for innspill fra Astrid og Anne-Lise.Jan Sneisen, Trondheim har funnet følgende i Malvik bygdebok bind 1B side 262:'HvidstenvigenTorberg Larssen Lasse gift med Sara Larsdatter, bygsla i 1808 en plads kaldet Hvidstenvigen i Malvigs kgl. Alminding, hvis oprydning og bebyggelse blev tilladt 10. november 1796. Plassen var 870 alen og avgifta var 48 skilling årlig til Hans Majestets kasse. Barn: Ellen, født 1800 Ingrid, født 1800 Kristina, født 1801 Husmannsfamilien sa fra seg plassen i 1809.'Forfatteren av denne boka har blingsa på hvor gammel Ellen og Ingrid var, samt kan ikke ha sjekka dåpen til Ane Kirstina i 1801 for her står det Sara Hansdtr. på mora som da er det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.