Gå til innhold
Arkivverket

[#33724] SF: Marthe Danielsdtr g. 2/11-1856 i Eikefj., Kinn, f. Jølster?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvem var foreldra til Marthe? ved giftermålet står det at faren var Daniel Torgjesen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223907146&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke (takk til Rune).Hun var tredje kona til Gideon Andreas Johanness. Sundhordvik LenkeJeg har funnet mulige kandidater for hennes forfedre, men er ikke sikker da de jeg fant kom fra Jölster.1. Marthe Danielsdtr Løset(Løveseter) ( (1822- ) Lenke2. Daniel Torgiersson Løset (1784- ) Lenke3. Anne Tollevsdtr Berg (1789- )4. Torgier Danielsson Løset (1757- ) Lenke5. Anne Olsdtr Stortre (1757- )6. Tollev Olsson Årdalsbakke Berg (1753- ) Lenke7. Danela Arnesdtr Sårheim (1753- )8. Daniel Pederson (?) Løset ( - ) Lenke Han må være den Daniel Pederson Løset som giftet seg første gang i 1733 med Giertrud Marqvardsdtr. Aarset: Lenke9. Tornille Gjesdal ( - )10. Ole Larsson Stortre ( - ) Lenke11. Anne Danielsdtr. Løset ( - )12. uj13. uk14. Arne Danielsson Sårheim ( - )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Har ikkje så mykje å bidra med, men det er iallefall skifter etter:4) Tollev Olsen Berg, ytre (1836-1845)9) Tornille Nilsdtr Løsæter (1775-1787) - kan vere idenstisk med Tornille Gjesdal.10) Ole Larsen Storetræet (1742-1763)11) Anne Danielsdtr Storetræet (1769-1775)14) Arne Danielsen Såreim (1775-1787)15) Danielle Olsdtr Svidal (1775-1787) - kanskje ikkje den rette Danielle, om ho då ikkje var flytta heim att då ho dø.Ref. http://fylkesarkiv.no/ | Databasetenester | Skifte 1700-1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Gisle-:) Jeg faar sjekke dette naar jeg har funnet ut om det er den rette Martha Danielsdtr.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Eg trur du har funne rette Marthe, ref. alder ved giftarmålet.FT1865 skulle tyde på at ho skulle vere f. ca. 1815/16, slik at denne kunne vere aktuell: Lenke, men det stemmer ikkje med det namnet som faren har (oppgitt) ved giftarmålet.Men det dukker vel opp nokon med Jølster-bøker som kan sjå på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Eg får vone det beste-:)I alle tilfeller finner jeg ingen her i digitalarkivet eller i S&F fylkesarkiv, det er kun denne på FS.De har og brukt navna Anne og daniel på barna sine, det skulle vel og vaere en retningsviser i de dager.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lyst ad

Hei Kjellaug!Jeg sitter på Jølster-boka til A. Klakegg, og har kikket litt i den uten å bli så mye klokere foreløpig. Boka er imidlertid litt 'rotete', så det kan hende jeg finner litt mer etterhvert.Det finnes ihvertfall en Daniel Torgeirson på Løset i Jølster. Han er sønn av Torgeir Danielson (d. 1835, 82 år gammel) og kona Anne (70 år gammel i 1835).Øvrige søsken av Daniel Torgeirson er: Ola Torgeirson, Anders Torgeirson og Tornille Torgeirsdatter.Skal sjekke litt videre, og se om jeg finner noe mer til deg :-)Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lyst ad

Kanskje dette er til hjelp?På gården Berg Ytre på Jølster finner jeg iallefall en Marta Danielsdotter.Denne Marta er datter av Daniel Torgerson og Anne Tollefsdatter Berg, og hun oppgis å være gift med en Simon Eikefjord. Gideon og Simon er jo ikke så ulikt, og Eikefjord er rett sted! Tror nok at du har funnet den rette Marte/Marta Danielsdatter :-)Familien bodde som sagt på Berg Ytre, og inneholder følgende medlemmer:Daniel Torgeirson og Anna Tollefsdatter Berg YtreBarn: a) Torgeir Danielson b) Danille Danielsdatter c) Anne Danielsdatter d) Synneve Danielsdatter e) Marta Danielsdatter f) Daniel Danielson.Håper dette var til hjelp!Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Marita-:) Det jeg er interessert i aa vite er og om Daniel og Anna Tollevsdtr hadde en datter Marthe, f. ca 1822 som ble gift i Kinn.Ellers har jeg og funnet en sönn Modestus f. 1797 som bror til Daniel.Noen merkelige navn de brukte för i tida.Jeg har funnet Sitora og Turine i den familien som jeg tror stammer fra dem.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen-:)Våre svar gikk visst om hverandre.Står det noe om barna til denne Simon (enig at Simon kan godt ha vært Gideon)? Står det hvor gammel hun var da hun giftet seg? Jeg har ekteskapet deres 2. nov 1856 i Eikefjord.Jeg har fölgende barn:Ellen Anne Marie Jacob Daniel Jacob AndreasGideon Andreas Johannesson ble da kalt Sunnhordvik i Eikefjord, men jeg kan ikke finne Sunnhordvik i kartboka mi. Heller ikke husker jeg det fra den gangen jeg tilbrakte et år inne i Steinhovden.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lyst ad

Nei, det står dessverre ikke noe mer om Marte og Simon/Gideon i Jølster-boka. De bosatte seg vel i Eikefjord-distriktet, og er dermed 'ute' av Jølster-soga.Tror nok Arnfrid har rett når hun nevner Sunnarvik som et alternativ til 'Sunhordvik' Uttalen er temmelig lik, og det finnes ikke noe 'Sunhordvik' i dette distriktet.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk, det höres ganske logisk ut-:) Innerst i Eikefjorden med andre ord.Naa spörs det om Gideon og Simeon er samme mann, men jeg tror det er det.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Og her finner du datteren Ellen i 1900 hvis du ikke har det fra før: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=361&teljing=ft1900&filnamn=f01428.wc2&amt=14&funnenr=421>LenkeOg sønnen Jacob har du her, i alle fall den ene. Vil vel kanskje tro at den første døde tidlig, og at neste sønn fikk samme fornavn, noe som ofte skjedde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innspill, Lars. Alt hjelper, hadde funnet noe av det da.Det staar i FT at hun er födt i Jölster, men alderen stemmer ikke men den jeg har. Lurer paa om det skjer ofte i FT 1865. Ellen Gideonsdtrs mann staar f. eks. födt i 1853, mens han alle andre steder staar 1841 (giftemaal, osv.) Marthe Danielsdtr er 50 aar i FT, dvs hun skulle vaere födt 1815. Den eneste jeg har funnet fra Jölster er f. i 1822: Dåp: LenkeKanskje Marita kan si om det staar alder paa henne i bygdeboka?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjen Kjellaug!Det står dessverre ikke noe fødselsår på Marthe i bygdeboka. Men hun er oppskrevet som nummer fem i søskenflokken på seks, etter henne står broren Daniel Danielsen. Han er den eneste med oppgitt fødselsår av søsknene, og han angis å være født i 1828.Jeg ville ikke stolt helt på oppgitt alder i folketellingen 1865, min erfaring er at det ikke alltid stemmer helt overens med virkeligheten.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Marita. Jeg har hatt de samme erfaringene at FT 1865 ikke alltid er til å stole på.Da tror jeg bestemt at vi har funnet rett person-:)Takk til alle som har bidradd med hjelp.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Har sjekket litt på familysearch, og finner der følgende fødselsår på Marthe Danielsdatter og noen av søsknene hennes på Berg Ytre:Marta f. 04.06 1822 Daniele/Danille f. 16.03 1827 Daniel døpt 28.12 1828 Synneve født 03.09 1830Finner i tillegg en Ingeborg f. 08.02 1825, som kanskje også tilhører denne søskenflokken.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen for hjelp, Marita.Det er tydelig at dette er rette familien.Dersom Ingeborg ikke står i bygdeboka, döde hun kanskje som liten?Det er jo alltid en del feil i bygdeböker og.I bygdeboka der jeg hörer hjemme, står for eksempel min söster og jeg födt samme år, men det er tre år mellom oss-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Litt tilleggsopplysninger om familien fra Jølster: 1.Torgeir Danielson utfl. til Naustdal. Han lot etter seg: Daniel Torgerson; Kristina Torgersdatter; Torger Torgerson. Disse bodde i Naustdal ved arveskiftet etter mor deres, Anne Tollefsdatter Berg, 1856. 2. Danille Danielsdatter var gift med Ola Hansson Rød, Bergen. Han var kjøpmann. 3. Anne. Danielsdatter, g.m. Søren Hansen Klakegg; 4. Synneve Danielsdatter, Bergen: 5. Marta Danielsdatter, g.m. Simon Eikefjord; 6. Daniel Danielson, f. 1828, g. m. Dorthe Hansdatter Klakegg år 1856. Hun var f. 1825 og var fra Klakegg.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Birger, det er alltid godt å kunne fylle ut med litt mer stoff om disse folka-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.