Gå til innhold
Arkivverket

[#33726] Christopher Erichsen Lichnes og hustru Johanne Christine Endresdtr.


Gjest Tor Inge Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Inge Mathiesen

Søker forfedre til sjømann Christopher Erichsen Lichnes og hustru Johanne Christine Endresdtr.Iflg. 'Vigde i Bergen 1663 til 1816, var lysingsdag 19.juli 1807 og giftermål fant sted 31.desember 1809.Dette er alt jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det pussige er at jeg finner kun en Christopher Erichen, matros i Hordaland i 1801-tellingen:LenkeHan er g. og 40 år gammel. Lurer nå på om Christopher kan ha vært gift 2 ganger?Skal lete litt for å se hva jeg kan finne , prøver med søk på forskjellige navnvarianter av Christopher Erichen i landsomfattende søk 1801.Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har søkt etter Christopher Erichen f. ca 1770 +- 10 år i Hordaland og fant kun 2 på F.S. IGI. Legger lenke til den ene f. 1777 i Kvinnherred , far Erik Presthuus.LenkeDen andre var fra Austerheim dpt. 3 mars 1765 , far Erik Aaraas.( Det kan selvsagt være fler , ikke alle kirkbøker dekkes vel her)Jeg lurer litt på navnet Lichnes som har som tillegg til Erichen. Vet du om det skriver seg fra en gårdsnavn, eller et et område?Søkte på Liknes og fant at det er en kommune som heter dette.Har du flere opplysninger om hvor du har funnet navnet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et sted med navn Liknes, men det finnes muligens også stedsnavn som dette i Hordaland?LenkeEn matros kan jo sikkert være fra andre steder enn Bergen, selv om han gifter seg der.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den siste lenken så jo lovende ut.Jeg fant i kartbøker stedsnavnet Liknes på Karmøy ,litt syd for Åkrehamn Begge steder ville jeg nok undersøke nøyere.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Inge Mathiesen

Hei Gunn og Elin ! Først beklager jeg at jeg ikke 'er kommet på luften' før nå, men i går skar tingene seg helt. Her var en del interessante ting å gripe fatt i : Når det gjelder navnet Lichnes så har jeg kun eldre familiedata,uten kilde, å forholde meg til. Nøkkelpersonen er min tippoldemor, Bergitte Bolette Erichsen(Røberg), f: 23.04.1808 og d: 16.03.1885. Hun skal være datter av Christopher og Johanne.Har tiltro til at lenken til Elin kan være riktig. Gjeldende Christopher er (sjømann) matros, losjerer i Bergen og iflg. folketellingen 1801 er Johanne på samme tidspunkt i tjeneste hos Leyer som har matroser som losjerende. Aldersmessig passer de bra. Stedsnavn kan være Liknes på vestsiden av Karmøy,Liknes i M&R eller Leknes i S&F. Hjertelig takk begge to mvh Tor Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Inge Mathiesen

Hei igjen Elin ! Dette var svært, svært interessant. Jeg blir mer og mer klar over at jeg er en novise når det gjelder hvor jeg skal søke,ikke minst tilgjengelige data utover Digitalarkivet. Igjen tusen takk for innspillet, og ha en finfin kveld mvh Tor Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.