Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Michael Moum

[#33731] Jacob Sanrib, prest til Hamarøy

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant og dette på Google: 'Ingeborg Margrethe Schjelderup Født 27 apr. 1773193,132. Død 6 nov. 1848194,132,21. Gift 23 jul. 1800132 medJacob Sanrib Født 1757, Kristiansand195,21. Død 18 aug. 183621. Søn af Margrethe Jacobsdatter. Han blev i november 1788 misjonær på Island, 1789 i Varanger, 18. nov. 1796 res. kapellan til Hadsel og 18. aug. 1809 förste virkelige sogneprest til Hamaröy.21' http://www.nose.dk/Norge/roeg.htmlmvh Kjellaug R.P.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil tro at gårds-/slektsnavnet da stammer fra Sandrip i Øvrebø (i nåværende Vennesla kommune) - en gård som ligger noen kilometer nord for Kristiansand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd Ottesen

I ”Elevprotokoll for Kristiansands Katedralskole 1756-1860”, utgitt ved Kjeld Helland-Hansen (Kristiansand 1952), s. 31-32, finner vi: Jacob Sandriib, født 21. februar 1757, sønn av ”Skoelemester” Lars Sandriib og Johanne Andersdatter, ”Sat i Sk[olen]: af Forældrene 1769 den 20 April”. I 1778 ble han dimittert til akademiet (Universitetet i København). Han mottok stipend hele skoletiden. Hans karakter var ”temmelig godt Haab”.Nicolay Wergeland skrev tidlig på 1800-tallet ”Christiansands Beskrivelse”, utgitt i 1963. I en oversikt over elever fra Katedralskolen som ble dimitterte, har han om Jacob Sandrib notert at han er ”Resid: Kapell: i Nordlandene”.- Einar Aas: ”Kristiansands Katedralskoles historie 1642-1908”), s. 124, har under de i 1778 dimitterte til Universitetet: ”Jakob Landrib[! – en åpenbar trykkfeil], sogneprest til Hammer”, også en note om at han var ”først misjonær på Island [man skulle tro det var feil for Grønland?], derpå kapellan i Hadsel i 1788 og i 1809 den første sogneprest i Hammerøy”.Jeg er enig med Oddbjørn i at navnet Sandrib – Sanrib – ganske sikkert skriver seg fra gården Sandrib i Øvrebø. En sønn herfra har vel ”tatt med seg navnet” og flyttet til byen. Det viser seg nemlig at det var relativt vanlig i Kristiansand på andre halvdel av 1700-tallet å bruke (det jeg antar er) fødegårdens navn som slektsnavn.Skolelærer Lars Sandrib er ikke nevnt i Leewy ”Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider”, og han har helt klart ikke vært lærer ved Katedralskolen. Det er jo også mulig at skolelærer Lars Sandrib rett og slett bodde i Øvrebø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Børge Strandskog

Sokneprest Jakob Sanrib døde på prestegården Presteid i Hamarøy 18.august 1838, 82 år gammel, og ble gravlagt på kirkegården ved Hamarøy kirke. På graven ble det reist et gedigent jernkors, som fremdeles står - og visstnok skal være det eldste bevarte gravminne på denne kirkegården.Mvh. Børge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Fjogstad

I Øvrebø bygdebok side 470 - 481 står det endel om gnr. 34 Sandrib. Det er mangelfulle opplysninger flere steder, men navneforekomstene gjenfinnes. Ellers har Peder Clausson i Kr.sand litt part i gården rundt det antatte flyttetidspunkt for Lars og Johanne.Mvh Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Michael Moum

Tusen takk alle for opplysningene.Michael

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Agnalt

Hei Knut i innlegg 6.Jeg har nå i kveld kommet inn på Sandrib navnet på min ane. Jeg har en etterkommer av Andreas Pedersen Sandrib og Karen Rasmusdatter; Carl Peter, født i 1811. Så nå lurer jeg veldig på om det står noe om de i bygdeboka for Øvrebø?mvh Siw

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.