Gå til innhold
Arkivverket

[#33731] Jacob Sanrib, prest til Hamarøy


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant og dette på Google: 'Ingeborg Margrethe Schjelderup Født 27 apr. 1773193,132. Død 6 nov. 1848194,132,21. Gift 23 jul. 1800132 medJacob Sanrib Født 1757, Kristiansand195,21. Død 18 aug. 183621. Søn af Margrethe Jacobsdatter. Han blev i november 1788 misjonær på Island, 1789 i Varanger, 18. nov. 1796 res. kapellan til Hadsel og 18. aug. 1809 förste virkelige sogneprest til Hamaröy.21' http://www.nose.dk/Norge/roeg.htmlmvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil tro at gårds-/slektsnavnet da stammer fra Sandrip i Øvrebø (i nåværende Vennesla kommune) - en gård som ligger noen kilometer nord for Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I ”Elevprotokoll for Kristiansands Katedralskole 1756-1860”, utgitt ved Kjeld Helland-Hansen (Kristiansand 1952), s. 31-32, finner vi: Jacob Sandriib, født 21. februar 1757, sønn av ”Skoelemester” Lars Sandriib og Johanne Andersdatter, ”Sat i Sk[olen]: af Forældrene 1769 den 20 April”. I 1778 ble han dimittert til akademiet (Universitetet i København). Han mottok stipend hele skoletiden. Hans karakter var ”temmelig godt Haab”.Nicolay Wergeland skrev tidlig på 1800-tallet ”Christiansands Beskrivelse”, utgitt i 1963. I en oversikt over elever fra Katedralskolen som ble dimitterte, har han om Jacob Sandrib notert at han er ”Resid: Kapell: i Nordlandene”.- Einar Aas: ”Kristiansands Katedralskoles historie 1642-1908”), s. 124, har under de i 1778 dimitterte til Universitetet: ”Jakob Landrib[! – en åpenbar trykkfeil], sogneprest til Hammer”, også en note om at han var ”først misjonær på Island [man skulle tro det var feil for Grønland?], derpå kapellan i Hadsel i 1788 og i 1809 den første sogneprest i Hammerøy”.Jeg er enig med Oddbjørn i at navnet Sandrib – Sanrib – ganske sikkert skriver seg fra gården Sandrib i Øvrebø. En sønn herfra har vel ”tatt med seg navnet” og flyttet til byen. Det viser seg nemlig at det var relativt vanlig i Kristiansand på andre halvdel av 1700-tallet å bruke (det jeg antar er) fødegårdens navn som slektsnavn.Skolelærer Lars Sandrib er ikke nevnt i Leewy ”Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider”, og han har helt klart ikke vært lærer ved Katedralskolen. Det er jo også mulig at skolelærer Lars Sandrib rett og slett bodde i Øvrebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Sokneprest Jakob Sanrib døde på prestegården Presteid i Hamarøy 18.august 1838, 82 år gammel, og ble gravlagt på kirkegården ved Hamarøy kirke. På graven ble det reist et gedigent jernkors, som fremdeles står - og visstnok skal være det eldste bevarte gravminne på denne kirkegården.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I Øvrebø bygdebok side 470 - 481 står det endel om gnr. 34 Sandrib. Det er mangelfulle opplysninger flere steder, men navneforekomstene gjenfinnes. Ellers har Peder Clausson i Kr.sand litt part i gården rundt det antatte flyttetidspunkt for Lars og Johanne.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Foreldrene Lars Sandrib og Johanne Andersdtr blir gift i Kristiansand i 1755 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi10011734&gardpostnr=735&personpostnr=1468&merk=1468#ovre>LenkeForeldrene til Lars Sandrib er vel Jacob Larsen Sandrib og Kari Guttormsdatter som fører sønnen Ole til dåpen i 1736 i Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Agnalt

Hei Knut i innlegg 6.Jeg har nå i kveld kommet inn på Sandrib navnet på min ane. Jeg har en etterkommer av Andreas Pedersen Sandrib og Karen Rasmusdatter; Carl Peter, født i 1811. Så nå lurer jeg veldig på om det står noe om de i bygdeboka for Øvrebø?mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.