Gå til innhold
Arkivverket

[#33732] Folketelling 1815 Bergen


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Da det skal være navnelister for året 1815, tillater jeg meg å spørre om det står hvor Dorothea Hansen Olstad, gift Ellertsen (Ellert Ellertsen 66 år i 1801)(Dorothea født ca. 1757) kommer fra i folketellingen 1815 for Bergen.Står det hvor hun kommer fra?Og hvis, hvor kommer hun fra?Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

H. Bragstad,Takk for ditt innlegg!Håper at det kan stå mer i originaltellingen, f.eks. fødselssted el. hvor hun kommer fra. Hvis det gjør det, så hadde det vært fint å vite det.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Ser at når Dorthea Ellertsen døde i 1850, er det nevnt at hun var på Sander Kaas stiftelse (hjem for eldre). Det er en database for Sander Kaas i Digitalarkivet, men den går fram til 1815.Kanskje videre kildemateriale for samme stiftelse - som sikkert er i Statsarkivet i Bergen, kan gi svar på hvor Dorthea kom fra?LenkeSkjønner at du står fast her, for navnet Olstad forekommer jo ikke på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser konfirmantlistene for Ullensaker ligger her på Digitalarkivet.LenkeJeg finner imidlertid ikke Dorothea/Dorthe på Olstad, men derimot en Dorthe Hansdtr. på Nafstad født i 1757.Familien kan jo ha flyttet til Olstad senere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hvis man skal se blindt på Ullensaker, er det jo en kårmann på Olstad i 1801 (folketellinga) som heter Jacob Hansen (72) - kan jo være en bror av Dorthea.LenkeMen det er jo gårder som heter Olstad ellers i landet også:Akershus, Oppland, Sogn & Fjordane, Møre & Romsdal samt Sør-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til J. Oldervoll, H. Bragstad og R. Thorstensen for deres innlegg/svar!Jeg antar at man ikke kan finne fødestedet til Dorothea Hansen/Olstad/Ellertsen i arkivet til Sander Kaas stiftelse. Stemmer det?Fint at R. Thorstensen hadde laget lenke til FS-IGI ang. dåp til en Dorthe Hansen i 1757.Jeg hadde sett på konfirmantlister for Ullensaker siden en Hansen Olstad bosatt i Bergen kom derfra.Så det var en eller to Dorthe/Dorothea Hansdtr. født/døpt i Ullensaker 1757 ifølge konfirmantlister og Familysearch. Det skal sjekkes i kirkeboka en dag.I siste innlegg fra Bragstad (8) var det feil lenke. Så rett lenke legges ved her. Tror ikke han var bror til Dorothea, men kanskje onkel pga. alderen.LenkeHar sett i 'Undersøkelseskommisjonen' at sønnen til Dorothea, Ellert dro til Christiania hvor han jobbet hos kjøpmann Hans Jacob Hanssen. Kanskje kjøpmannen var onkelen hans.Utfra alle de opplysningene jeg har fått gjennom diverse innlegg i temaer rundt henne og hennes slekt + mulig slekt, er det grunn til å anta at Dorothea dro til Bergen fra Ullensaker for å antagelig bo hos Lars Hansen Olstad som kanskje var onkel av henne. Så døde hun i Bergen. Mens hennes sønn dro til Chr.nia for å jobbe og etablerte familie. Sønnen hennes giftet seg med Sara Marie Brochmann (opplysning jeg hadde fra før).Utfra alle innlegg og andre opplysninger så tror jeg at det lønner seg å konsentrere seg om Ullensaker, Gjerdrum og Christiania når det gjelder Dorothea/Dorthe. Har opplysning om at faren hennes het Hans Isak Hansen Olstad. Men det er en ubekreftet opplysning.Takk igjen til alle bidragsyterer!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hans Hansen og Berte Olsdatter gifter seg i Gjerdrum 9. oktober 1753: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100236328959&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDe er kanskje identiske med foreldrene til: Hans Hansen, døpt 9. mars 1755 i Ullensaker: LenkeLine Hansdatter (Olstad), døpt 17. februar 1760 i Ullensaker: LenkeOle Hansen (Olstad), døpt 13. juni 1762 i Ullensaker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!K.F. Hansen og R. Thorstensen,Takk for deres innlegg/svar!Fine lenker ang. mulige søsken til 'min' Dorthea fra K.F. Hanssen.R. Thorstensen: Og det er mulig at Hans Hansen Olstad, konfirmanten kan være far til Dorthea.Jeg har mailet med en som er interessert i det med Dorthea og hennes familie. Han sier at det har bygget seg opp en indisiekjede hvor man skal konsentrere seg om områdene Ullensaker og Gjerdrum når det gjelder Dorthea og hennes familie. Så skal vi (jeg og han) se i kirkebøker utflyttede/innflyttede Bergen og Ullensaker en dag.Ha en fortsatt fin dag!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.