Gå til innhold
Arkivverket

[#33735] Hvem er Iver Pedersen, Pareli K. Iversen, født på Hamarøy's far?


Gjest Edith  M Toft
 Del

Recommended Posts

Gjest Edith  M Toft

I FSI ser jeg at Pareli K. Iversen født 1851 i Hamarøy's, far heter Iver Pedersen. Hvem er han? I 1865 og 1875 telling bor Pareli sammen med sin mor Sara Pedersdtr.f. 1820 og stefar på Øvereng. Finner en Iver Pedersen f. 1791 på Sørkil, i 1801 telling, men han ble gift med Kristense Nilsdtr., og bor i Ulsvåg. Pareli er min oldefar. Han døde før 1900 telling, for da var hans kone enke. Når døde han? Håper noen kan hjelpe meg videre i min slektgransking. På forhånd takk. MVH. Edith Toft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei, Finner Iver Pedersen D1852 Hauknæs i Hamarøy (Falittbo) G med Sara Pedersdtr. Iver Pedersen er Gaardmand i Hauknæs, 6 barn. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei. Iver Pedersen F1798 Haukås, hans far og mor kan? hete Peder Iversen gårdbruker Haugås d1717 g med Else Marie Ediesdtr, 4 barn.Jeg er ikke sikker på om dette er rett, Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk Hugo.Internett hos meg har vært ute i hele kveld, nettopp kom't inn. Skal se om jeg finner Iver Pedersen på Hamarøy's kom. internett sider. Håper jeg finner plassen der. Ellers har jeg vært inne på folketelling i 1900 der Magdalene var enke, men de hadde 8 barn. To av jentene var flyttet ut. En av dem var min mormor. MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Hei igjen.Hugo, hvor fant du det som står i innlegg 2 og 5. Har sett gjennom slektlistene som ligger ute på Hamarøy's kom., men Haukås og Hauknæs, samme plass?, er ikke lagt ut enda etter det jeg kan se. Innlegg 5 fant du det i 1801 telling? Der heter faren Peder Jonsen 2 barn i 1801 Døde vel i 1817? Hva heter barna i innlegg 2 og 5?MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei, innlegg 2 og5 kommer fra en cd med(Slekter i Salten)Haukås er feil det skal være Hauknæs. Denne cd får du kjøpt oss Dis- Salten Slektshist.Er nr 5 riktig finnes det mange av slekten på denne cd. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei. Må rette på far til Iver Pedersen, han heter Peder Johnsen gårdbruker stedet Haukaas i Hamarøy, ikke Peder Iversen, Barna til nr2 Peder, Edvard,Pareli, Hanna Oline og Elina Marie.Nr 5 heter barna, Iver Pedersen,Hans, Metta Hanna og Johanna Marie. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk igjen Hugo.Får prøve å få tak i denne CD. Har ventet på at Hamarøy kom. skulle legge ut flere slektlister. Visste ikke om CD'ene. Dette skal bli kjekt.MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Hei! Her har du familien fra Haukås. Alle gårdene som er nevnt, er gårder i Hamarøy. Opplysningene er hentet fra gårds- og slektshistorien for Hamarøy som er under arbeid og der slektslistene etterhvert legges ut på nett.IVER PEDERSEN (1798-1852) fra Haukås (Peder Jonsen/Else Marie Ediesdtr) g 1 1823 m REBEKKA CAROLINE SIVERTSDTR (1801-1843) fra Hestbakk (Sivert Sivertsen/Inger Marie Gabrielsdtr) g 2 1851 m SARA MARTINA PEDERSDTR (1820-1900) fra Kyllingmark (Peder Sørensen/Synnøve Kristiansdtr)BARN (1.EKTESKAP): 1. Peder Johan Iversen f. 1826. Døde samme år, 4 måneder gammel. 2. Sara Johanna Iversdtr f. 1827. Farens navn oppgitt til Jon Pedersen, må være feilskrift. Moras navn rett. Sara døde i 1828, 1 år gammel. 3. Hanna Olina Iversdtr f. 1829 g1853m Benoni Lind Johannesen Fikke. Ble husmannsfolk i Egerdal, se der. 4. Peder Andreas Iversen f. 1833 g1870m Johanna Katrine Eriksdtr Brennvik. Oppsittere på Skottestad, se der. 5. Sara Maria Iversdtr f. 1836. Hun fikk i 1865 et 'uekte' barn - Rebekka Caroline Henriksdtr. Rebekka døde bare minutter etter fødselen. Heimedåpen foretatt av jordmor Thora Andersen Presteid som bisto ved fødselen. Barnefar var ungkar Henrik Arntsen Haukås. Han var f. i Steigen ca.1836 og var en eldre bror av Martinus Arntsen Egerdal. Bodde hos broren i Egerdal ved FT1865 som losjerende fisker. Sara Marie Iversdtr er ikke i Hamarøy ved FT1865, ukjent. 6. Elina Maria Iversdtr f. 1838. Ugift. Hun tjente både i 1865 og 1875 i Egerdal hos Benoni Johannesen (gm hennes søster Hanna), og døde der sommeren 1885, 47 år gammel og ugift. 7. Edvard Olai Iversen f. 1841 g1868m Ingeborg Anna Hansdtr Nordvåg. De bodde på plassen Vollan (seinere Stensrud) under Nordvåg, se der.BARN (2.EKTESKAP): 8. Pareli Christian Iversen f. 1851 (før ekteskapet) g1875m Magdalene Henriette Johansdtr Kyllingmark. De bodde på plassen 'Stranden' under Ekra, se FinsetMvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Tusen takk Børge.Dette var flott, også at du skrev de forskjellige gårdene. Kan gå inn på de gårdene etter hvert som de blir lagt ut, noen av dem ligger alt på Hamarøy's kom. sider. Skal også gå inn på folketelling, for nå har jeg navn å gå etter. Tusen takk igjen.MVH Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..Her følger noen skifter med utgangspunkt i gården Haukås:Skifte etter Peder Johnsen, Gaardbruker, Haugaas i Hamarøy, åpnet: 10.09.1817. Ektefelle: Else Maria Ediesdatter. Haugaas i Hamarøy. – Iver Pedersen, Sønn, 19 år, Haugaas i Hamarøy, Verge: Hans Ediesen, Sletbak. – Hans Pedersen, Sønn, 16 år, Haugaas i Hamarøy, Verge: Hans Ediesen, Sletbak. – Metta Hanna Pedersdatter, Datter, Umyndig, Haugaas i Hamarøy – Johanna Maria Pedersdatter, Datter, 6 år, Haugaas i Hamarøy..Skifte etter John Hansen, Hauchaas i Hamarøy, åpnet: 08.09.1806. Ektefelle: Berethe Larsdatter Hauchaas i Hamarøy – Peder Johnsen, Sønn, Myndig, Hauchaas i Hamarøy – Hans Johnsen, Sønn, Gift, Sletbak i Hamarøy – Marithe Johnsdatter, Datter, Død, Gift, Ektefelle: Hans Olsen Udager i Hamarøy – John Hansen, 7 år, Sønn av avd. Marith Johnsdatter - Mette Malena Hansdatter, 11 år, Datter av avd. Marith Johnsdatter – Berethe Hansdatter, 9 år, Datter av avd. Marith Johnsdatter – Dorothea Hansdatter, 3 år, Datter av avd. Marith Johnsdatter – Karen Johnsdatter, Datter, Gift, Ektefelle: Friderich Johnsen, Tysnæs i Hamarøy..Skifte etter Karen Jonsdatter, Tysnes i Hamarøy, åpnet: 04.04.1808. Ektefelle: Friderich Johansen – Anne Larsdatter, avdødes mor, Enke, Kaldstad i Hamarøy – Peder Jonsen, avdødes bror, Gift, Haukaas i Hamarøy – Hans Jonsen, avdødes bror, gift, Hæstebak i Hamarøy – Marithe Jonsdatter, avdødes søster, Død, Gift. Ektefelle: Hans Olsen. Udager i Hamarøy – Jon Hansen, Søstersønn, 9 år – Berethe Hansdatter, Søsterdatter, 10 år – Mette Malena Hansdatter, Søsterdatter, 12 år – Dorothea Hansdatter, Søsterdatter, 6 år – ..Skifte etter Sivert Pedersen, Stemland i Hamarøy, åpnet: 24.11.1766. Ektefelle: Elen Pedersdatter. (Døde med kort tids mellomrom) – Peder Pedersen, Brorsønn, Nordvåg i Hamarøy – Nils Pedersen, Brorsønn, Holkestad i Engeløy – Ingeborg Pedersdatter, Brordatter, i Hamarøy – Elen Pedersdatter, Brordatter, i Engeløy – Hans Larsen, Søstersønn, Øvereng i Hamarøy – Jacob Larsen, Søstersønn, Tjener, Hansbakk i Hamarøy – Elen Larsdatter, 42 år, Søsterdatter, Ugift, i Hamarøy – Karen Larsdatter, Søsterdatter, Gift, Ektefelle: Johannes Tørrissen Finvik i Hamarøy – Anne Larsdatter, Søsterdatter, Enke, i Hamarøy – Berit Larsdatter, Søsterdatter, Gift, Ektefelle: Joen Hansen Haukås i Hamarøy – Marit Larsdatters barn, Søsterdatter, Gift, Død, Grønning i Engeløy – Edis Pedersen, Elens sønn fra 1. ekteskap, Stensland i Hamarøy – Ole Pedersen, Elens sønn fra 1. ekteskap, Røtnes i Engeløy – Anne Pedersdatter, Elens datter fra 1. ekteskap, i Ledingen – Dorthe Pedersdatter, Elens datter fra 1. ekteskap, død, gift, i Hamarøy, Etterlater seg 2 sønner og 3 døtre – Marit Pedersdatter, Elens datter fra 1. ekteskap, Gift. Ektefelle: Husmann Torkild Jacobsen, Nålnes i Hamarøy..Skifte etter Karen Pedersdatter, Houchaas i Hamarøy, åpnet: 17.10.1763. Ektefelle: Lars Hansen. Til huus hos sin svoger Joen Hansen – Hans Larsen, 32 år, Sønn, Houchaas i Hamarøy – Jacob Larsen, 28 år, Sønn, Houchaas i Hamarøy – Elen Larsdatter, 46 år, Datter, Ugift, Houchaas i Hamarøy – Marit Larsdatter, Datter, Gift, Ektefelle: Anders Gutormsen, Røtnes i Engeløy – Karen Larsdatter, Datter, Gift, Ektefelle: Johannes Tørrisen Findvig – Anne Larsdatter, Datter, Enke Findvig – Berit Larsdatter, Datter, Gift, Ektefelle: Joen Hansen. Houchenes..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.