Gå til innhold
Arkivverket

[#33745] Wahlstrøm / Walstrøm / Wallstrøm - Nord-Rana / Romsdal / Hedemarken / Holtaalen


Gjest Ragnar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Olsen

Jeg søker etter mer info om hvor denne familien kom fra, og hvor de bodde rundt omkring i Norge.Aksel Ferdinand Wahlstrøm (1882-19719) befinner seg i FT 1900 på gården Ytteren i Nord-Rana. Han står oppført som født i Romsdal. På Ytteren er også hans far; skreddermester og inderst Fredrik Walstrøm f.1849 i Sverige. Likedan en bror; Gustav Walstrøm, f. 1884 i Holtaalen-ST. Det er i første omgang Aksel og Fredrik jeg søker mer info, men skulle noen ha litt kjennskap til Gustav og hva som skjedde videre med ham så er det også av interesse. Aksel ble senere gift med Mathilde Olsdatter f.1886 på gården Løkbergsjøen i Rana, hvor hun også står i FT 1900. Disse to flyttet senere til Meråker, og deres videre slekt er kjent.Men jeg prøver å finne ut av denne familiens flytting gjennom Norge og dens opprinnelse i Sverige. Alt av info rundt det er av stor interesse hvis noen har det.Ragnar Olsen (ragolse@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Er Aksel virkelig født i Romsdal i 1882 ??På FT 1900 Lenke står det oppført at han er født på Hedemarken. (Et av sognene der er Romedal, - så kanskje det foreligger en feilavskrift et sted.)Sjekk det, så kan jeg kanskje. ta en titt i kirkebok her på Hamar for å sjekke Aksels dåp.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Hei, og takk for svar.Min kilde som sier Romsdal er 'Bygdebok for Meråker', og da satser jeg heller på at det som står i FT 1900 er bedre, selv om også den er en avskrift med mulige feil. Hvem som har oppgitt 'Romsdal' vet jeg ikke, men det kan fort ha blitt en feilavskrift av Romedal.Så hvis du har en mulighet for å sjekke det i kirkeboka for Romedal / Hedemark hadde det vært storveies.Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Iver Mosvold

Aksels dåp/fødsel i 1882 er ikke funnet i ministrantboka for Romedal/Tomter. (Og det har sin forklaring.)Han var nemlig ikke døpt som barn ! Jeg kom på den glimrende ideen om å finne hans ekteskapsinngåelse med Mathilde Olsdatter (i Rana). Denne kirkeboka er nemlig lagt ut på nettet, og der står det svart på hvitt at Aksel er døpt som voksen !! LenkeMEN dette med Romsdal er nok feil. Kirkeboka i Rana oppgir Romedal (På Hedemarken) som fødested.Man skulle trodd at familien Wahlstrøm burde finnes som ut-/inn-flyttede til Romedal/Stange i årene omkring 1882, men heller ikke her var det noen treff. Jeg er blitt fortalt at en stor gruppe svensker som drev med jernbanebygging i disse traktene omtrent på denne tiden IKKE ble ført i disse registrene. Kanskje Fredrik (og hans familie) var en av disse ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Ja, dette var interessant og smart sjekket av deg. Jeg gikk inn på nettutgaven av kirkeboka for Rana og fant vielsen, og ikke nok med det; jeg fant også deres 3 første barn under døpte. De var født i '06, '08 og'10. Og at Fredrik Wahlstrøm kom til Norge og arbeidet på jernbanen er nok absolutt et aktuelt alternativ. Men dette 'sporet' er kanskje vanskelig å følge hvis det ikke er ført lister over innflyttede fra Sverige i Romedal.Det er en ting jeg vil spørre om. Kan du (eller andre som leser dette) se på foreldrenes navn ved denne vielsen og hjelpe meg og tolke det som står der? Fredrik Larsen Wahlstrøm? Men hva mere? Jeg har problemer med å tolke det. Lenke Det gjelder altså vielse mellom Aksel Wahlstrøm og Mathilde Marie Olsen 29/4 1906 i Rana.Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Så vidt jeg kan se står det: 'Skredder (paa egen haand) Fredrik Larssen Wahlström, strandsidder Ole Olsen Løkberg'. Kan jo tilføye at Løkbergsjøen var en husmannsplass under gården Løkberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Takk for hjelpa. Jo, etter hvert fant jeg ut hvor Løkbergsjøen var. Løkberg fant jeg, men 'sjøen var det vanskeligere å finne ut av. Husene står vel ikke lengre der heller? Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.