Gå til innhold
Arkivverket

[#33747] Trondheim tukthus 1845-1853, Ingeborg Iversdatter, Myklebostad, Nordland?


Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I avskrift av registeret for Trondheim tukthus fangeprotokoll [No. 5] 64.6 - 1845-1853 (kilde Eirik Strøms hjemmesider) finner jeg en Ingeborg Cecilie Marie Iversdatter, Møkkelbostad (s 213).Er det noen som har mulighet til å finne ut hvorfor hun var sendt på tukthuset? Står det i selve fangeprotokollen? Er det noen som har tilgang til justisprotokoller hvor ev dom er beskrevet.Tror at Møkkelbostad som er nevnt her der den Møkkelbostad (Myklebostad) som lå under Tjøtta i Nordland, og jeg har ei Ingeborg Cecilie Iversdatter født der i ca 1822.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bunes

I fangeprotokollen står det oppført hvilken dom som har ført til at hun er i tukthuset. Du kan så slå opp i rettsprotokollen hvor hele domsutredningen står. Alt dette finner du i Statsarkivet i Trondheim.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

HeiDet var 'min' Ingeborg.Bestilte utskrift fra protokoller mm. Fikk utskrift fra fangeprotokoller, men domsakten hadde de ikke. Den var visst ikke avgitt.Uansett så sto det i fangeprotokoller hva hun var dømt for. Ingeborg hadde 'ombragt sitt i dølgsmåls fødte barn'. Hun var vel ikke den eneste som valgte en sånn utvei på den tida. For dette var hun dømt til 12 år på tukthuset.Hvis ikke domsakten finnes hos SA, hvor kan den da finnes? Eller betyr det at den ikke finnes lengre?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.