Gå til innhold
Arkivverket

[#33749] er jeg tater?


Gjest anne lise berg høiland
 Del

Recommended Posts

Gjest anne lise berg høiland

min farmor het maria augusta.berg.hennes pikenavn var karlsen.hennes far og mor het johan og anna.karlsen.tror min farmor ble konfimert i frikirken på sellebak i fredrikstad.vet at d va flere søsken.en søster het evelyn synnøve.en bror het johan.en annen bror het christian.di bodde også på sellebak. På forhånd tusen takk.Hilsen anne lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Hej ijen Min farmor heter Maria Augusta.Karlsen Født:23.07.1915 Min farfar heter Torstein Toralf.Berg.Født:21.01.1910 Bodde i på Sellebakk i Fredrikstad. hilsen Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Anne Lise. Du må ha meg unnskyldt, men det høres ut som du kanskje begynner i feil ende, og at du bør starte med det kjente - skvis eldre slektninger for all informasjon de måtte sitte med mens du ennå har dem - og gå så bakover utifra bekreftede opplysninger. Er ikke dette mulig, eller jeg tar feil og du har gjort det som er mulig, så får du nok endel tips ved å bruke stikkordet 'tater' eller 'fanter' i dette forumet, eller undersøke de fantefortegnelsene som finnes på nettet:http://www.lor.no/slektsforum.htmMen det er nå engang slik at selvom det finnes kjendiser i Norge som er født Karlsen OG er av taterslekt, så er ikke omvendt alle Karlsener av taterslekt, de fleste har rett og slett en olderfar døpt Karl! Og går det slike historier i familien din så kan det jo være langt tilbake, og usikkert om på hvilken side av familien det er.Det er et stykke tilbake til fantefortegnelsene 1845 og 1862, så legger du ut et ledd eller to til så er det uansett enklere for andre å hjelpe deg. Forholder det seg slik at du ikke kommer videre bakover og av den grunn (?!) trekker den slutning at det kan være fordi folk ikke var bofaste, så bør du nok legge fram problemene mere konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Takk for all hjelp.Jeg vet at min oldemor Anna karlsen er vokst åpp på barnehjem i halden.har desverre ingen årstall på henne.tror??at hun må ha hett sørensen eller lignede.Har nemli hørt navne (sørra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Anne Lise.Jeg sier ikke at dette ER din oldemor, men jeg vil bare vise deg at det faktisk finnes en Anna på barnehjem i Halden i 1900. LenkeDet du burde gjøre er å kontakte frikirken du nevner og høre om de kan hjelpe deg. Hvis du finner opplysninger om henne der burde det kunne gi deg Annas farsnavn. Etter det kan du eventuelt se nærmere på denne Anna i Halden i 1900.Lykke til!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Jeg mener selvfølgelig at kirken eventuelt har opplysninger om Maria Augusta som igjen gir opplysninger om Annas farsnavn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Hej heidi Tusen takk fo all hjelp.Har snakket med noen der i frikirken.Han kunne ikke hjelpe sa han.Anna har di vistnokk funnet på trappen??vet ikke noe mer åm henne. Desverre så virket ikke linken du sendte mg.Kunne du prøvd en gang til? Så hadde det vært fint. Vennlig hilsen Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

TUSEN TAKK.Den virket.Men hvordan kan du se barnehjemet??unnsjuld meg åm jeg maser.Må ikke svare åm det ikke passer. Vennlig hilsen Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Joda, jeg husker deg nå. Men hos meg - med så mange navn i forbindelse med slekta - så blir det litt vanskelig å huske (Medlem av KMF) i min alder. Du kan jo gi meg din e-post-adresse, hvis du vil.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Hei Heidi C. Huitfeldt TUSEN TUSEN TAKK.Tror d er henne.Nå må jeg bare finne ut åm hun har vært gift med min oldefar.Johan Karlsen. M.V.H. Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Du kan lese det som 'her'. Dvs at personen er født samme sted som vedkommende finnes i den aktuelle tellelisten. For den Anna vi har sett på i FT1900 betyr det at hun skal være født i Fredrikshald. (Men ta opplysningen med en klype salt, av forskjellige grunner er det ikke alltid at det stemmer)Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Heisann. Leser og følger ivrig med i debatten. Hvor har du ifra at du er tater? Har du hørt eller kjenner du til noen søsken av din bestemor eller hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Kai, ventet på deg. Anne Lise får svare for seg, men hvis det er riktig at Anna er 'hittebarn' som er vokst opp på et barnehjem i Halden (Fredrikshald) så prøver man vel ethvert halmstrå, for det er ikke lett å finne utav. Hvis det finnes en 'familiefortelling' om at Anna har noe med tatere å gjøre så ville jeg nok allikevel tatt det med mange klyper salt; ofte viser slike fortellinger seg å ha liten substans. Hvorfor skulle uansett noen etterlate et barn på en trapp i Halden, med mindre det da dreier seg om en fødsel i skjul.Det er lagt ut en linkLenketil et barnehjem. Hvem er disse ungene? På Sagene var det noe som het Anstalt for Abnorme Piger (forferdelig navn!), men 'abnorm' betydde her mentalt tilbakestående, og ingenting tyder på at hjemmet i Halden er noe slikt. Det er vel snarere barn som familiene ikke klarer å ta seg av? Etter ulykker, brann osv.? Er det noen som vet det?Dessuten finner vi tre blad Johansen: Anna, Laurentse og Sofie. Johansen er et vanlig navn og de TRENGER ikke være søsken, men de KAN være det, og har kanskje havnet der etter at foreldrene har dødd eller ikke klarer å ta seg av dem? Nok å gripe fatt i her, men ikke enkelt.Kan det tenkes å ha vært en brann el.l. som har gjort tre barn til barnehjemsbarn, så kan det jo være omtalt i loklaavisene. Men da må en først finne omtrentlig dato, med mindre det var noe av en slik størrelsesorden at det er omtalt i byhistorien, hvis det finnes noen.Men skulle du mot alle odds gjenkjenne noen navn her, så tror jeg nok Anne Lise ville bli glad, for her leter vi (hun) nok etter den berømte nåla i høystakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her er barnehjemmet i Festningsgata i Halden, det holdt til her frem til 1963. LenkeFredrikshald Børneasyl begynte på privat intiativ sin virksomhet 1869, og i tilknytning til dette ble Fredrikshald barnehjem opprettet 1879. Det siste var et hjem for hjemløse og fattige pikebarn.Børnesylet hadde til formål 'at mottage Børn i Alderen 3-7 Aar fra familier hvor Mødrene maa søge Erhverv udenfor Hjemmet'. Opptil 80 barn kunne de ta imot. De ble beskjeftiget med plukking av filler og fikk noe undervisning. Barna var på Asylet kun på dagtid. Hjemmet ble bekostet av byens 'bedrestilte'.Fra 1920 ble Asylet nedlagt, og barnehjemmet gikk over til kommunal drift. Hjemmet var beregnet på 8 barn.(fra Erling Børkes Historiske Hus i Halden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Hej takk til kaj Per Håkon og Liv.Jeg fikk først denne linken av Heidi.Jeg er nokså sikker på at dette er min oldemor.Får vel først begynne med å si litt mer.Min farmor var en av 9 søsken det er 2 ijen som lever men desverre ikke i stand til å fortelle noe.Jeg har kunn det jeg husker fra jeg var liten + det jeg har hørt av min far og hans 3 søsken.Alle han og søsken ble mobbet som taterpakk.Di bodde den gang på sellebakk i fredrikstad.Jeg har selv bodd på Moum og Torp fra jeg var 3 til jeg var 11år.På moum bodde vi i en(blokk)brakke med 8 familier brønn og utedo.Bestemor sa alltid at jeg var hennes (sannika)tror dette er tater språk.jeg husker også miro og tav.Hele fars familie er rastløse.Jeg selv har flyttet nærmere 20 ganger på 26 år.Men ut fra hva jeg har hørt så var det min oldefar som var reisende.Mvh.Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Hej ijen. Tror at det har skjedd et eller annet.kansje ble oldefar (kasta)ut av følge?Han har reist med mange folk ble det sagt.Etterpå jobbet han i sirkus.Hans navn var Johan Karlsen.Tror at han må være født i slutten på 1800 engang.Han er født i Fredrikshald eller Fredrikstad.Anna var hans kone.Ser på linken at hun KAN ha hatt tvillig søsken.Min farmor har fått tvillinger.Det har jeg også.Mvh Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei igjen, Anne Lise. Fint at du kaster deg innpå. Såvidt jeg forstår er du ny i dette gemet. Det var grunnen til at jeg skrev det jeg skrev i innlegg (4) om først å grave der du står. Dette forumet er fullt av kompetente mennesker som har drevet med slektsgransking en årrekke, og noen, slik som Kai Gurrik Larsen (se 19) er samtidig ekspert på taterslekter og reisende. Hvis noen skulle klare å oppdage en forbindelse her så er det nok ham. Vi andre, - noen av oss har drevet med dette siden vi satt på gamle Riksarkivet i Oslo sentrum og bladde skjelvende i utgamle protokoller med lånte bomullhansker på hendene,- kjenner flere triks enn vi kan ramse opp for å finne forbindelser, om de måtte være der. Men vi er helt avhengig av å vite mest mulig om det sikre og kjente før vi kan søke etter det usikre og ukjente. Etter ditt aller første innlegg har du jo gitt oss atskillig mere kjøtt på beina, slik at vi vet mere om hvor vi kan lete. Men du må også være litt forsiktig med å legge ut alt for mye om nålevende personer; de første stegene bakover er du nødt til å gjøre selv, og kvalitetssikre selv, for at vi skal få fast grunn å stå på når vi prøver å hjelpe deg videre (les forøvrigLenke 'Anbytarforum stengt' om de personvernproblemene vi kan komme opp i.) Diskusjonen om personvern og etniske grupper har i mine øyne vært ganske absurd. Hvis det er noe forum som har gjort fordommer irrelevante så må det da være Digitalarkivet, hvor alt løftes opp på et plan hvor det dreier seg om slektssammenhenger, uavhengig av hvor folk kommer fra og hvem de stammer fra. At det er vanskeligere å finne utav husmannsfolk (som mine er fra olderforeldreslekta og bakover) og tatere og reisende osv er en annen skål, det gjør utfordringen desto større.Så til det vi vet til nå. Jeg er enig med deg i at det er stor usikkerhet om den Anne på barnehjemmet som du har funnet. Men en tendens til tvillingfødsler har visstnok lett for å gå i arv, så du kan være inne på noe her.Vi må jo tro deg når du sier det ikke nytter å spørre familiemedlemmer noe mer - de vet ikke mere. Men regelen om å grave og bygge en grunnmur der du står gjelder fremdeles: er det absolutt ingenting mere du vet om beste-/ older- foreldregenerasjonen (de som når er avdøde) du kan fortelle som kan gi oss et hint? Gamle bilder med navn? Gamle skolebøker med navn og skolens navn? Attester av noe slag? Avisklipp 'noen' har tatt vare på, muligens av ukjente årsaker? Fornavn på søsken av de det gjelder? Tenk deg, og kom tilbake til oss, men husk personvernet når det gjelder nålevende personer. Og lykke til videre! Moro om dette kunne lykkes.pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Hej Per Håkon Christiansen Takk for all hjelp jeg har fått.jeg har nå klart å finne min oldefar og min tippoldefar.ser ikke ut til å være tater??Min oldefars navn var.Karl Johan Marensius karlsen født 1880.Han bodde på Sorgenfri i Fredrikstad i 1910.Det jeg ikke helt forstår er at hans far ikke har samme etternavn.Han heter Karl Amadeus Johansen.Jeg har heller ingen årstall på han. Ijen vil jeg si TUSEN TAKK for all hjelp jeg har fått av dere alle sammen.Mvh.Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.