Gå til innhold
Arkivverket

[#33749] er jeg tater?


Gjest anne lise berg høiland
 Del

Recommended Posts

Anne Lise!Jeg er brennsikker på at vi klarer å finne ut av dette. Vi er flere her som har røtter i reisende slekter. At Karl Johan Marsenius het Karlsen, er jo kjempelogisk! Han var jo sønn av en som het Karl.Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

FS/VRI: Fredrikstad Batchnr C421175 for døpte og M421175 for gifte (1879-1899)Halden Batchnr C429701 for døpte og M429701 for gifte (1883-1899)For de som vil være med og lete.. ;-)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinvana Vahlgren

Det kan være lurt å ta konakt med Riksarkivet for å få ut en eventuell mappe/registreringskort på de aktuelle personene fra Norsk misjon blant hjemløses arkiv. Hvis mappen på personene du etterspør finnes, ligger som regel opplysninger fra langt tilbake i tid der. Ikke alt av det arkiverte materialet finnes, for misjonen brant jo deler av sitt eget arkiv for å hindre at vi fikk innsyn. Jeg er ganske så sikker på, ut fra det du skriver, at du er av romanislekt. Sannika er som kjent gull på vårt språk, og det er ikke så underlig at en bestemor kaller barnebarnet sitt for 'gullet' sitt. Lykke til videre!Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Hej ijen Har funnet ut en hel del nå.Jeg får fortelle det jeg har funnet ut ved HJELP av DERE.Min farmor:Marie Augsta.Karlsen f:23.07.1910.Hennes far:Sagarbeider.Karl Johan.Karlsen f:1880.Hennes mors navn var:Marie.Karlsen f:1881.Karl Johans far:Tomtearbeider f:1846?hans navn var Karl Amadeus Johansen.Marias far:sjøman heter Hans Otto johansen.TAKKER IJEN.Mvh.Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du må nesten fortelle oss hvor du har de siste opplysningene fra, Anne Lise.Jeg finner forøvrig ingen Carl Amadeus Johansen f 1846, men derimot en Carl Amandus Johansen dpt 12. sept. 1847 i Halden, og med foreldre Johan Anthon Hansen og Anne Britta Jørgensdatter (FamRes batch C420733).Det som forøvrig er påfallende med denne familien er at jeg ikke finer dem noe sted i folketellingen 1865. Det kan være at opplysningene ovenfor er feil (og det kan jo være helt feil folk), men det kan jo også være at de ikke er bofaste. Det er dessuten noen huller i FT1865. Hmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Hej Per Håkon Christiansen.Karl Amadeus Johansen.Tomtearbeider.Fikk jeg av Petrikirken på Kjølberg.Årstallet antar?jeg... kan vere riktig? utifra lenken jeg fikk av Arne Solås (28)Mvh.Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du er oppe sent, Anne Lise. Tror ikke vi skal se bort fra at det er den samme personen. Fikk du flere opplysninger, og hvor har DE det fra? Innføring i kirkebøkene? Da skulle det vel stå noe mere? Det ville vært rart om dette var alt som sto. Og det kan være at enten personalet i Petri eller de bsom skrev av FamRes-opplysningene har feillest Amadeus/Amandus; hånskrift er ikke alltid så entydig. (Får jeg ikke svar nå kan jeg vel trygt anta at du har lagt deg!) Per Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

hej ijen Per Håkon Christiansen.Nej jeg er vist seint i seng i kveld.Jeg fikk di opplysningene som jeg skrev (30)å di opplysningene fikk jeg på mail av Svein Løvland i Petrikirken.Mvh Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

-og da er det kanskje slik jeg har hatt mistanke om en stund, at det er de samme personene, og at du her kanskje har opphavet til 'tater'-stemplet, for omreisende reiste ofte påå kryss og tvers av grensa. Kanskje er det derfor vi tilsynelatende ikke finner dem i folketrellingen i 1865? Men bevares, dette er fremdeles bare en gjetning!! Kanskje Kai Gurrik Larsen vet noe om dette, eller Jon Torp? (Anne Britta er kanskje opprinnelig Anna Britta?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

JA d hadde jo vært kjekt å vist.Jeg sitter å leter jeg også.Men kan ikke finne dem.Men tror ganske sikkert at det er han som Arne Solås har funnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

- ja det tror jeg også, at han har funnet de riktige. Ennå har vi ikke begynt på Anna (barnehjemmet, hvis det da er riktig). Vi får ta en slektsgren av gangen, ellers blir dette for komplisert og uoversiktlig. Men mens vi vel i beynnelsen antok at det var pga Anna vi (du) nevnte tatere, så ser det ut som det kan være på farssiden. Men det behøver jo ikke å ha noen med tatere å gjøre i det hele tatt, det var masse innvandring fra Sverige i denne tiden, særlig til Østfold, fordi det var lettere å få jobb her og lønningene var heller ikke så verst. Dette skapte endel gnisninger i lokalmiljøet (jfr dagens innvandring), og da ble nok folk kalt både det ene og det andre. Østfoldekspertene kan nok fortelle oss noe om det.Per Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Ser litt på det navne under.Karl Johansen.det står Marie Hansdatter.Lurer på om det kan være hans kone???(38)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

En liten detalj: hvis det er slik at du har tatt årstallet fra FT1900 (Solås), så kan godt dåpsår 1847 være riktig. Folketellingenes årstall har en viss usikkerhet ved seg. Jeg har en god magefølelse på at de to Carl Amandus og Carl Amadeus er en og samme person, ellers burde vi funnet begge to på søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

His du mener (28): ja det er kona:Karl Johansen husfar gift Tomtarbeider ved sagbrug f 1846 fødested Fredrikshald Marie Hansdatter husmor gift Arbeiderkone f 1844 Fredrikshald Karl Johan Karlsen sønn ug Arbeider ved sagbrug f 1880 Fredrikshald Villy Karlsen sønn ug Arbeider ved sagbrug 1884 Fredriksstad (obs! på denne - de har altså bodd mere en et sted)og så har de en boende hos seg ('hybel') Klara Augustsdatter d ug Skolediscipel (elev) f 1890 SverigeHun er svensk, og det kan godt være fordi Karl er født av svenske foreldre, men det kan også være en tilfeldighet.La oss ikke være for raske med konklusjonene her.pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hadde du bare hatt noen du kunne spørre om de har hørt nevne navnet Villy Karlsen... Da hadde du hatt en slags bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Den feilen har nok de fleste gjort - det er når sistemann/kvinne som kunne ha svart på alle spørsmålene vi har er borte at vi begynner å tenke på alt vi burde spurt om. Og burde gjort og sagt også, desverre. Slik er vi nok skapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Min far hadde en tante Evelyn Synnøve Gunstead.hun døde for noen få mnd siden.Det var min farmors søster det sies at hun viste det meste.TRIST å vite det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og hun har ikke etterlatt noe materiale? Bilder? Dokumenter? Det er vel litt for tidlig å plage de som har ryddet/overtatt ting, men noen burde sikre ting som fotografier etc. i allefall. Jeg overtok rusk og rask etter en gammel tante. Det har tatt alfor mye plass, jeg hadde ikke muligheten for å sortere ut ting før nå etter mange år, og selv nå går det bit for bit. Men innimellom gamle ukeblader har jeg gjort mange interessante funn: hennes egen barnetegning fra 1913 hvor hun avbilder sin mors kjøkken, masse gamle, utblekede fotografier hovedsakelig fra 1880-1930, hvor jeg nå strever med å identifisere personene, osv. Noen gamle amerikabrever. Ikke lett å finne utav gamle fotos, men det går framover... Sakte. Så jeg er glad nå for at jeg stuet alt usortert inn i bilen og satte det i kjelleren. Alternativet ville nok vært fyllinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne lise berg høiland

Vet at hun hadde endel bilder.Men vet ikke hvem som har fått dem.Som sagt så bor jeg jo i Sverige.Hun bodde i norge.Jeg skal sjekke det opp med min far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hvis vi går tilbake til informasjonen i (34) så ser vi at Johan Anton og Anne Britta, begge ifra Skee, ankom Norge i august 1846. Det står ikke noe om noe barn, så det gjør det ikke usannsynlig at det dreier seg om Carl A. Johansen dpt. sept 1847. Et år etter at de kom til Norge passer jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.