Gå til innhold
Arkivverket

[#33764] Om svenske innflyttere til Norge


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Forsöker å finne en svensk forfader födt i 1844. Iflg FT 1865 bodde han på Tjöme og var gårdsgutt på Holtekjär gård. For å få noen glede av Anbytarforum forstår jeg at det er nödvendig å få med opplysninger fra et slags 'innvandrerarkiv' (i Norge) for svensker. Hva menes med dette og hvor finner jeg et slikt for Vestfold ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Noe slikt 'arkiv' finnes dessverre ikke - hverken for Vestfold eller andre deler av Norge!! Det nærmeste du kommer,er den oversikten Østfold Historielag har utarbeidet over svensker innflyttet til Østfold.Du må nok gå veien om innflyttede i kirkeboka, eventuell vielse,folketellingene 1875/1891/1900 eller dødsfall i kirkeboka for Nøtterøy/Tjøme (?) for å finne mer om Adrian!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Den siste var best, Jon Erik! Det fantes vitterlig slike lister, de ble visstnok fört av lensmennene. Jeg leste akkurat nå (i Anbytarforum) at svenskene også skulle ha med seg attest fra svenske myndigheter. Ved ettertanke mener jeg å sett en slik norsk liste på nettet i forbindelse med slektsgranskning i Vestfold.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

HVIS det finnes slike lister lister som du nevner (ført av lensmenn eller annen offentlig instans)har det iallfall gått meg forbi! Jeg har sjøl samla svensker i Horten og Borre for perioden 1800-1925, men 'bare' fra foketellingene 1865/1875/1885/1891 og 1900/kirkebøkene og innleverte attester til prestearkivet (og det er mange 100). Det var utdrag/avskrift fra disse attestene som var kilden for førte innflyttingslister i kirkebøkene.Det forekommer ofte feil i avskriftene, og originalattestene inneholder ofte flere opplysninger. Alle attester ble ikke skrevet inn i kirkebøkene, og alle innflyttere leverte heller ikke attester!! Her er det mange mulige feilkilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Vedr. fødested Sverige :Materialet fra folketellingen 1865 inneholder opplysninger om fødested.Tilsammen 15784 personer var født i Sverige i hht data fra tellingen: 'Indflytningen fra Sverige foregaar især til Smaalenenes og Jarlsberg og Laurviks Amter, Christiania By, Aker og Follo Fogderi, den østlige Del af Hedemarkens Amt, samt Saltens, Senjen og Tromsø og Altens Fogderier'Av hele befolkningen i Norge i 1865 var 21260 'Udenrigsk fødte'Til sammenligning var kun 1670 personer av Sveriges befolkning 1860 født i NorgeVed søk i Digitalarkivets onlineversjon av 1865-tellingen * fødestad / inneheld -- Sverigeer det 11615 treffCR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

I onlineversjonen av FT_1865 er det videre treff på følgende : * fødestad / inneheld -- Sverge (651), Sverig (610), Sverrig (563) og Sverrige (1355)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Celvin! Legger du inn 'Fødested begynner med Sv' og plukker fra lista kommer det opp enda noe over 2000 svensker (ialt 15000++). Da har du likevel ikke fått med deg alle de som er registrert som født BARE med f.eks. Bohuslen/ Dalsland (uten ordet Sverige nevnt) eller kanskje med navnet på sitt fødesokn/sted f.eks. Gøteborg/ Stockholm/Strømstad. Endel ble også feilaktig ført som fødte i Norge - selv om de beviselig fra andre kilder var født i Sverige. Det samme gjelder for alle de norske folketellingen.Igjen - feilkildene var/er mange, men krava til dokumentasjon er vel større idag (forhåpentlig gjennomført i praksis også)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Ved å bruke FT 1865 via sidene til RHD http://draug.rhd.isv.uit.no/ og velge lenken FT avansert kan man velge fødested Sverige som en egen kode. Da medtas alle som er født i Sverige uavhengig av hvordan dette er notert i registreringsskjemaene. Nyttig også ved søk i Norge hvor prestegjeldsnavn/sognenavn kan variere mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er kanskje listen over svensker til Kragerø-distriktet du har hørt om, Per:LenkeKragerø er jo ikke så langt fra Vestfold....Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Per. Den forfaderen du søker er det Anders tobiassen som var på Holtekjær i 1865? Noen spørsmål: Har du funnet han i 1900 ? Vet du noe om hvor i Sverige han var født (länet f.eks)? Hva er navnet på hans kone og barn ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her får du den samme Anders Tobiassen f. Sverige i 1865-tellingen RHD:LenkeHar søkt etter han på landsomfattende søk i 1900, men har fant jeg han ikke.Kan han være d. før 1900, eller flyttet tilbake til Sverige?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes også (FS, IGI) en Andreas Tobiasson f. 10/3 dpt.12/3 1845 Granning sogn, Västernorrland. Foreldre Tobias Eskilsson og Barbru Elisabeth Jansdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Den Anders Tobiasen som du henviser til Gunn har jeg også sett.Han ble født 27 mar 1843 i Brastad. Hans foreldre heter Tobias Andersson og Maria Johansd. Jeg har forsøkt å følge denne familien i husforhørene. De bodde i mange år på plassen/gården Rörbäck. Anders bor også der helt fram til 1862.Jeg kan følge han i Brastad fram til 1863, der mister jeg han. Da skal han ha tatt tjeneste på en gård, men jeg har ikke gjenfunnet han på den gården. Så der stopper sporene hans så langt, men jeg skal se igjen, det er så mye overstrykinger der, så jeg kan ha oversett han.Så langt virker det for meg som Anders Tobiassen fra Brastad i gøteborg og bohus län ikke er den mannen som Per ser etter.Den som Berit nevnte har jeg ikke sett, men kan jo ta en titt på genline etter han også.Dette er vel greie saker å holde på med på en dag som i dag, i allefall i Moss, for her er det fuktig i dag. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Farlige saker. Her snek det seg inn en trykkfeil. Det var i 1868 jeg mistet sporet på Anders Tobiassen. Jeg kan følge han til 1868(og ikke 1863 som jeg skrev i forrige innlegg), og dermed er det jo mest sannsynlig ikke han. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant Anders Tobiasson f. 1845 som Berit nevnte:LenkeVet ikke om dette hjelper, men det er mulig at du Anne Lene kan finne flere opplysninger om han?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det er den riktige Anders Tobiasson f. 1845, finner jeg en rekke søsken dpt mellom 1828 -1845 alle i Graninge Vastermorrland, Sverige: Legger en lenke til den eldste , Johannes:LenkeDe andre som var listet opp var følgende:Lars Eric 1830Caisa Greta 1832Sara Brita 1835Eskil 1837Abraham 1841Barbru Lisa 1842alle dpt i Graninge Vastermorrland i følge IGI.( Med forbehold om rett avskrift ved foreldresøk.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hei !Det var en imponerende innsats fra alle! Til Anne Lene: Ja, det er Anders det dreier seg om.Det er svärt sannsynlig at han giftet seg med Pauline Pedersdatter, f 1841 fra Vallekjär,Tjöme (nabogård til Holtekjär) Desverre har jeg ikke tilgang til aktuelle kirkeböker. Jeg fant ikke Anders i Norge i FT 1875. I forbindelse med en dåp i Tönsberg i 1881, nevnes Pauline Pedersdatter som enke etter Anders Tobiassen. Forövrig virker det ikke sannsynlig at Anders kom fra Graninge.mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Per! Vet du ikke sikkert om Anders var gift (med Pauline Pedersdatter Vallekjær)? Vielsen har da altså funnet sted mellom 1865 og 1881 (på Nøtterøy/Tjøme?). Hadde de i tilfelle barn (født når)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.