Gå til innhold
Arkivverket

[#33779] Anna Bang g.m. Iver Christensen Øverdal i Rana


Gjest Solveig Sund
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

Hei!I Kirkebok for Alstahaug 1714-1737 finner jeg:Trolovet 4.mai 1722 Iver Christensen Øverdal i Ranen med Ane Pedersdatter Stavsengvigen, Forlovningsmenn: Christen Nilsen Øverdal, Peder Olsen Stavsengvigen, Nils Pedersen Sigerstad, Nils Olsen Tjølldal (Kjelldal) og Peder Isachsen Stien.I kirkebok for Hemnes 1704-1728, PF 406-407, 17.søndag etter Trinit 1722 Ægteviet Iver Øverdal og Anne Bang.Nå har jeg ikke sett på om det er to forskjellige damer, bare regnet med at det er samme dama? Eller var han trolovet med en Dønnværing først?Anders Selfors (Pedersen Bang) blir ekteviet 24. søndag trinit 1717 med Bereth Jonsdatter. Hennes 3.ekt. de var bosatt på Selfors.Det jeg lurer på da er om noen vet om Anne Pedersdatter Bang og Anders Pedersen Bang begge er beskrevet å være fra Jemtland er søsken?Har lest en plass at Anders Bang var på Dønna før han kom til Rana?Er det noen som vet noen om dette?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!Har sett på skiftene på Stavsengvik på Dønna, og den Peder Olsen, som er nevnt som forlovningsmann i innlegget over må jo være forhenværende svigerfar til Anne Pedersdatter.Peder Olsen har en sønn Ole som det er skifte på 1719 og hans kone heter Ane Pedersdatter og de hadde en datter Karen og i skifte etter Peder Olsen på Stavsengvik 1735 er denne Karen Olsdatter på Øverdal.Og den Anne Bang som var gift med Iver Christensen på Øverdal hadde en datter Karen Olsdatter Bang som ble gift 1737 (ifølge gårshistoria)med Anders Jørgensen fra Mo i Rana. Disse to er blant annet forfedre til Biskop Anton Christian Bang som ble f. på Sigerstad på Dønna 18.sept. 1840, d. i Christiania 29.des. 1913.Var nå Anne Bang på Øverdal virkelig fra Jemtland eller var hun fra Dønna?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Robert Monsen

Hei! Av mange slektsgranskere er det opp gjennom årene knyttet mye 'visdom' til Anna Pedersdtr. (Bang) og Anders Pedersen Bang, som døde på Selfors i 1785, 103 1/2 år gml. Du har forsåvidt de rette opptegnelser så langt vedr. denne Anna Pedersdtr. Min slektsgranskning over disse to personer har nå endelig gitt resultater! Det vil komme en utgreiing i Rana Slektshistorielags blad, Våre Forfedre, i løpet av vinteren.Mvh Robert Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Hei! Av mange slektsgranskere er det opp gjennom årene knyttet mye 'visdom' til Anna Pedersdtr. (Bang) og Anders Pedersen Bang, som døde på Selfors i 1785, 103 1/2 år gml. Du har forsåvidt de rette opptegnelser så langt vedr. denne Anna Pedersdtr. Min slektsgranskning over disse to personer har nå endelig gitt resultater! Det vil komme en utgreiing i Rana Slektshistorielags blad, Våre Forfedre, i løpet av vinteren.Mvh Robert Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Hei! Av mange slektsgranskere er det opp gjennom årene knyttet mye 'visdom' til Anna Pedersdtr. (Bang) og Anders Pedersen Bang, som døde på Selfors i 1785, 103 1/2 år gml. Du har forsåvidt de rette opptegnelser så langt vedr. denne Anna Pedersdtr. Min slektsgranskning over disse to personer har nå endelig gitt resultater! Det vil komme en utgreiing i Rana Slektshistorielags blad, Våre Forfedre, i løpet av vinteren.Mvh Robert Monsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Det var flott jeg venter i spenning, hadde tenkt å ta oppsporet på Dønna i nesmeste fremtid. Har ikke hatt tid.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.