Gå til innhold
Arkivverket

[#33781] Opstad Arbeidsanstalt - i drift allerede rundt 1855?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg fikk nylig info om at en person jeg hadde avskrevet som død før konfirmasjonsalderen faktisk var i live i 1865, 56 år gammel. Det ble også nevnt at vedkommende hadde hatt et opphold på Opstad Anbeidsanstalt rundt 1855 (regner med at det er Opstad på 'Jæderen' det er snakk om).Var Opstad virkelig i drift så tidlig som i 1855 og i tilfelle, hva kvalifiserte til et opphold der på den tiden?Jeg har ikke funnet noen fullgod info om Opstads tidlige historie, men Eilert Sundt synes å spøke i kulissene.Kan noen utfylle historien for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Opstad tvangsarbeidshus ble opprettet 1915 for anbringelse av menn som brøt løsgjengerloven av 1900. – I 1970, etter opphevelsen av lovens bestemmelser om tvangsarbeid, ble Oppstad arbeidshus nedlagt og tatt i bruk som Åna kretsfengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I dette tilfellet ble 'Oslo Fattigvesen' og 'Opstad Arbeidsanstalt' nevnt i samme setning. I 1855.Kanskje eksisterte et annet Opstad før 'Jæderen' og 1910?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg anser det som tvilsomt at Opstad eksisterte som noen form for institusjon i 1855, og helt usannsynlig at 'Oslo Fattigvesen' plasserte klienter der. Hva slags kilde har du? Kan du gi oss ordlyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg vil ikke ta fra vedkommende som fant dette æren for det; men det dreier seg om et skriv fra Christiania Fattigkommisjon til Opstad Arbeidsanstalt ifra 11.2.1856 om at NN skal ha vært der fra 06.08.1855 - 08.12.1855. Skrivet er funnet på Oslo Byarkiv.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.