Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Siw Agnalt

[#33784] Dødsmelding Manger 1853

Recommended Posts

Gjest Siw Agnalt

Jeg ønsker å få vite om det er noe skifte etter Nils Iversen Lenke, og etterlatte etter han.mvh Siw

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Dødsmeldingen er kort: 'Enke og myndige Fællesbørn'. Opplysningene ble gitt av Anders Mahiassen Øpsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Agnalt

Takk for det Yngve.Lurte på om det sto noe om mann i skifte etter konen Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ser at bygdebok for Meland, bind 1 under gården Eikeland, bnr. 7 nevner Nils Ivarson som hadde vært pakter på Herdla gård, kona Synnøve var født ca 1796 på Ullestad i Voss og døde 1886 på Eikeland, bnr. 7 i 1886. Deres sønn Gotskalk Nilsson Eikeland som var f.kr. 1826 på Herdla , d. 1919 på Eikeland. Gift 1855 med Marta Brynjelsdatter f.1821 på Io bnr. 6, d. 1886 på Eikeland. Gotskalk var ordfører i gamle Herdla kommune i åra 1876-77.Barn: Nils f. 1858, d.1899, neste bruker. Brynjel f. 1863, d.1915

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Agnalt

Det var interessant å høre. Vi har litt problemer med å finne ut hvor Nils Iversen/Ivarson er født og når, står det noe mer om han i bygdeboken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bygdeboken sier ingen ting om hvor Nils Iversen er født. Men jeg antar at det er den person som dør på Iden i Manger i 1853, 71 år gammel. Det skulle bety at han er født ca 1782. En god kandidat er da den person som i FT 1801 for Voss er nevnt på gården Mosefinn. Nils og Synnøve blir viet på Voss 16.03.1820. Navn på fedrene til brudeparet burde gi en bekreftelse på hvor brud og brudgom kom fra.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Agnalt

Vi har også resonnert oss dit. Jeg har vært og kikket på kirkeboka over vielser, men dengang klarte jeg ikke å tyde gardsnavnet på Nils, er forhåpentligvis blitt litt flinkere på tyding nå.... Jeg tror ikke fedre sto der, men er ikke sikker.Takk for innspill og interesse!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.