Gå til innhold
Arkivverket

[#33784] Dødsmelding Manger 1853


Gjest Siw Agnalt
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ser at bygdebok for Meland, bind 1 under gården Eikeland, bnr. 7 nevner Nils Ivarson som hadde vært pakter på Herdla gård, kona Synnøve var født ca 1796 på Ullestad i Voss og døde 1886 på Eikeland, bnr. 7 i 1886. Deres sønn Gotskalk Nilsson Eikeland som var f.kr. 1826 på Herdla , d. 1919 på Eikeland. Gift 1855 med Marta Brynjelsdatter f.1821 på Io bnr. 6, d. 1886 på Eikeland. Gotskalk var ordfører i gamle Herdla kommune i åra 1876-77.Barn: Nils f. 1858, d.1899, neste bruker. Brynjel f. 1863, d.1915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Agnalt

Det var interessant å høre. Vi har litt problemer med å finne ut hvor Nils Iversen/Ivarson er født og når, står det noe mer om han i bygdeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Bygdeboken sier ingen ting om hvor Nils Iversen er født. Men jeg antar at det er den person som dør på Iden i Manger i 1853, 71 år gammel. Det skulle bety at han er født ca 1782. En god kandidat er da den person som i FT 1801 for Voss er nevnt på gården Mosefinn. Nils og Synnøve blir viet på Voss 16.03.1820. Navn på fedrene til brudeparet burde gi en bekreftelse på hvor brud og brudgom kom fra.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Agnalt

Vi har også resonnert oss dit. Jeg har vært og kikket på kirkeboka over vielser, men dengang klarte jeg ikke å tyde gardsnavnet på Nils, er forhåpentligvis blitt litt flinkere på tyding nå.... Jeg tror ikke fedre sto der, men er ikke sikker.Takk for innspill og interesse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.