Gå til innhold
Arkivverket

[#33788] Decoraposten?


Gjest Olav Sæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sæter

Hei!Har lett litt i skrifter etter folk som utvandret til Amerika. Jeg kommer tilstadighet borti den 'norske' avisa Decorahposten, og den tirrer min nysgjerrighet. Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg litt om avisa i generelle vendinger, som tilholdssted, opplag, utbredelse osv. Er det andre aviser for nordmenn i Amerika som er av samme størrelse og viktighet?Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Decorah-posten var den norsk-amerikanske avis i midtvesten som holdt ut lengst, jeg tror den gikk inn ca. 1970 (i dag utkommer det fremdeles en norsk-amerikansk avis i New York, 'Nordisk Tidende', men det norsk-amerikanske miljøet i New York har jo alltid stått i en særstilling, og svært isolert fra miljøet i midtvesten). Decorahposten holdt hele tiden på en norsk rettskriving fra før 1907-rettskrivingen, og jeg tror de til og med brukte gotisk skrift (husker ikke helt det). I mange år i 1920- og 1930-årene hadde den en utrolig bra tegneserie, 'Han Ola og han Per', som er gitt ut som bok i nyere tid. Den utkom i Decorah, en by helt oppe i det nordøstre hjørnet av Iowa, som fremdeles er et senter for norsk-amerikansk kultur (Vesterheim norsk-amerikansk museum og Luther college). Når du kjører inn til McDonalds i Decorah står det 'Velkommen' på skiltet, og når du kjører ut står det 'Takk for besøket'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.