Gå til innhold
Arkivverket

[#33791] Ole Sivertson Sande f. 1854/1860, Surnadal, hans opphav?


Gjest Eva Strømman Røvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Strømman Røvik

Kan noen hjelpe med dette?Jeg leter etter foreldrene til Ole/Ola Sivertson Sande f. i Surnadal. I FT 1900 er han oppgitt født i 1854 i Surnadal, er murer ved Nidarosdomen og bor i Nedre Møllenberggt. i Trondheim med kona Ingeborg Sande, f. 1852 i Linstranden og barna: Ole Olsen Sande, f. 1888 i Linstranden, Lorentz Olsen Sande, f. 1891 i Tr.heim og Marie K. Sande, f. 1894 i Tr.heim.På en liste over utflyttede fra Surnadal oppgis: Ola Sivertson Sande, f. 1860, Surnadal, flyttet til Tr.heim (årstall ikke gitt), arbeidet ved Nidarosdomen og gift med Ingeborg Skjefstad.Dette må vel være samme person, så riktig fødselsår er uvisst. Har studert Hans Hyldbakks Gards- og ættesoge for Surnadal, spesielt under Sande. Finner flere Ole S. Sande, men ikke han jeg søker. Kan heller ikke finne han i FT 1865. Hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg å finne min Oles opphav. Er også interessert i eventuelle tips om Ingeborg Skjefstads opphav.Med vennlig hilsen Eva Strømman Røvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Har du sett sammenhengen mellom disse Sandegårene? I FT 1865 bor Sivert Sande med kone og noen voksne og halvvoksne barn på en Sandegård. Som husmann bor en sønn Jon Sivertsen med kone og hos ham har en av drengene navnet Ola Sivertsen. Sikkert broren. Dette var jo en vanlig ordning på denne tiden. Det var heller ikke uvanlig at yngre menn i familien reiste ut for å finne annet arbeid. Når det gjelder Skjefstad så finner du masse om de gårdene i bygdabøkene for Leinstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg sitter med en utskrift av alle ekteskap inngått i Surnadal fra 1750. Der har jeg lett etter en passende Sivert som kan være far til Ole /Ola . Jeg vil at du skal se på Qvamsstuen i FT 1865. Der bor Sivert Nilsen Harang og Gjertrud Sivertsdtr Røv. De ble gift i 1844. Og Ole ble født i 1847. Dette er geografisk sett veldig nær Sande. Tok han tjenste der før han dro til Trondheim fikk han jo også det etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Kari! Fint at du vil hjelpe meg. Fikk en del opplysninger i et annet forum i går. I følge de opplysningene er det Sivert Knudson og Marit Olsdatter som er foreldre til den aktuelle Ole Sivertson. I FT 1865 er de på Skjermoøien. Opplysningene var hentet fra : 'Heimar i Surnadal' av Hans Hyldbakk. Siden jeg vet at Ola ble gift med Ingeborg Skjefstad og er sikker på at Ola arbeidet ved Domkirken i Trondheim, stemmer vel dette. (Også opplyst i samme bok).Det jeg ikke finner, er hvorfor de brukte etternavnet Sande. En grei og vanlig forklaring er jo som du sier, at Ola arbeidet ved en Sande-gård før han dro til Trondheim.Om du kunne sjekke vielsen, er det fint. Likeså er jeg interessert i om du kunne finne vielsen mellom Sjur Knudsen og Gjertrud Olsdatter, begge født ca. 1756. (Oppgitt som Sivert Knudsons besteforeldre). Kanskje står det navn på noen av foeldrene?Kjempeglad for all hjelp! Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Iflg fortegnelsen min giftet Sjur Knutsen Røv og Gjertrud Olsdtr Svean seg i 1784.Alder er ikke angitt. Røv, Svean,Sande og Skjermo er geografisk sett ikke langt fra hverandre. Alt ligger i det som i dag kalles Øvre Surnadal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

I 1764 er det forøvrig en Knut Audensen Bævre som gifter seg med enke Maret Rasmusdtr Røv. ( og blir vel da hetende Røv , tenker jeg! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

I FT 1801 er Sjur Knudsen og Gjertrud Olsdatter husm. under Røv. Konens moder er oppgitt som Asbjør Iversdatter, 76 år, altså født ca 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Ja, det tror jeg du har rett i. Finner på Family Search Gjertrud Olsdatter Gulla, døpt 29.mai 1757. Foreldre: Ole Nilsen og Asbjør Iversdatter. Forøvrig står også at Gjertrud Olsdatter Gulla og Sjur Knudsen ble viet 9.desember 1784. Vet at det kan være mange feil på FS, men her ser det jo ut til å stemme.Takk igjen. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Jeg mener det er mora hans jeg finner på FS: Ingeborg Olsdatter, Røv, Mo. Der er ikke faren oppgitt. Finner også at Sjur Knudsen gifter seg igjen 14.juli 1816 med Ildri Syversdatter Engen, f. 1755. Forøvrig funnet at Sjur Knudsen døde 1.april 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg finner en Ingeborg Olsdtr Røv som gifter seg i 1776 med Jon Jonsen Sande. Det er selvsagt fler Ingeborg Olsdtr i listen. Hvis hun flytter på seg het hun vel plutselig noe annet til 'etternavn'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Har du foresten funnet noe om Ingeborg Skjefstad? Nå har jeg vært hos min mor og lånt Leinstrandbøkene. Si ifra hvis du tror jeg kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Nei, Ingeborg Skjefstad har jeg ikke funnet noe på. At hun skrev seg Skjefstad dukket opp i denne utflytterlisten fra Surnadal. I adressebok for Tr.heim og i folketellingen 1900 står det bare Ingeborg Sande.Det eldste barnet til Ingeborg og Ole, Ole Olsen Sande f. 1888 har fødested Leinstrand, de to yngste i Tr.heim. Det tyder jo på at familien bodde i Leistrand en tid.Kan heller ikke finne Ingeborg i FT 1865, for jeg vet jo ikke farsnavnet. Flott om du vil se etter henne i bøkene du nevner.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Hvis du nå ser i de utlagte kirkebøkene, så ligger Leinstrands bok fra 1888 der! Du finner deres første barn og der står det at de bor på Smistad. Og at Ingeborg heter Lorentsdtr. Hun er født i 1861 står det. Fadre var vanskelig å tyde men det gir jo ofte pekepinn om hennes boplass. Desuten vil du nå kanskje finne dem i utflyttingslista i kirkeboka. Bygdaboka er uoversiktlig, men med Lorents og 1861 skal jeg gjøre et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei igjen! Ja, jeg fant også dette i går kveld. Men på søk etter Ingeborg Lorentsdatter (med alskens varianter av skrivemåten på både for- og etternavn), er den yngste Ingeborg Lorentsdatter jeg finner i FT 1865 for Melhus 10 år Det er på gåden Søbstad=Nygaard. Hun jeg søker skal da være ca 4 år, så det avviket var litt stort. Spent på om du finner noe mer. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Ja jeg har funnet noen får spor, tror jeg! Det står jo Solberg på de fleste fadrene. Ole og Gjertrud er gardfolk på Solberg, nedre vestre. Litt ned i teksten er 'Smistad' nevnt. Det var jo angitt som bosted for ekteparet. Eller ingen forbindelse jeg kan se med hverken Lorents eller Ingeborg. Men på en helt annen gard står det følgende:' Benbergstrøa gikk under hammeren for 281 spdlr. Lorents Pedersen Solberg fikk skjøtet via A O Søbstad. Lorents drev som dokkarbeider. Han satt med Benbergstrøa til uti nittiårene da han døde, og svigersønnen Ole Sivertsen Sande fikk skjøtet.' Geografisk sett er det ikke langt fra de to omtalt plassene. Dette må da være far til Ingeborg? Men jeg har ikke funnet Lorents igjen under Solberg. Håper dette hjelper deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Ola Sivertson Sande var 7 år og hos foreldrene i 1865. Faren, Knut Sivetsen Sæter, var da dagarbeider og losjerende på Skjermoøya i Surnadal. Mora var Marit Olsdotter Helgeton fra Rindal.Iflg. Hyldbakks Heimar i Surnadal bosatte Knut Sivertsen seg i Sagtrøa på Sande i 1860. Men det kan ikke stemme, jf. folketellingen for 1865. Men i folketellingen for 1900 er han å finne som husmann uten jord og gårdsarbeider der. Derfra har sikkert Ola navnet Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Hei Lars Steinar! Ja, det er sikkert slik det henger sammen. Og det er ganske vanlig at ikke alt stemmer i bygdebøkene.... Takk for interessen og hjelpen.Hei Kari! Jeg vet ikke om jeg har tunga beint i munnen lenger. Ramler nesten av innimellom og blander sammen navn. Men jeg har gjort noen søk for 'moro skyld' på Family Search. Legger ikke alt for mye i det, men av og til løser jo saker seg via FS også.Hvis det er den Ingeborg jeg søker som allikevel er den jenta jeg nevner i innlegg 17, og at alder kanskje er feil, er Lorentz Pedersen far og Karen Henriksdatter mor. Ved søk på disse får jeg at Karen Heinriksdatter var født 1829 og og var datter av Henrik Olsson f. 1793 og Ingeborg Olsdatter f. 1797, begge Leinstrand.Søker jeg videre på Henrik Olsson, finner jeg far Ole Solberg! Men som sagt, nå er det mulig jeg er på ville veier. Begynner å bli en føljeton dette her, men uten din hjelp ville den ha blitt atskillig kortere. Du skal ha så hjertens takk! Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg tror du har de rette foreldre. En av fadrene heter også Henriksdtr. Og Solberg går jo igjen på de fleste. Her står føds.år 61. Da er hun 4 i FT 65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.