Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Leif Kåre Solberg

[#33793] Hva er Rodgytter, rodgyder, rodgyter, rodtgyder?

Recommended Posts

Gjest Leif Kåre Solberg

Yrkesbetegnelsen finnes i diverse manntall på 16- og 1700-tallet, samt i folketellingen 1801. I folketellingen går det frem at det må dreie seg om en form for håndverker, siden en rodgyder da har både svenn og læredreng. En husmann med jord er også: ”grovsmed, guldsmed og rodtgyder”. To andre husmenn driver også som ”rodgyder og knapemager”. Falk og Torp: ”Etymologisk ordbog” angir ”gyde” som eldre dansk for å støpe, og det ser rimelig ut i konteksten. Spørsmålet er hva er: Hvilket metall er det som støpes? Hva er rod-?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg fikk opp 'kanonstøper' i ordlista. Jeg prøvde å legge en lenke hit, men det ble feil. Siden prøvde jeg om igjen og da får jeg ikke samme svaret. Så jeg har vel kanskje litt problemer med bruk av ordlista, og litt flaks ved første forsøk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Prøvde å legge inn lenke en gang til, men det går tydeligvis ikke. Jeg fant igjen ordet og skrev av hva det sto: '*gyter = rotgyter = håndverker som støpte kanoner eller kirkeklokker, også benevnt børsesmed'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Tysk Rotguss - noe støpt av bronse som inneholder mye kopper, rot går her på fargen. (kilde: Duden).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Kåre Solberg

Det kan passe med metall(messing og bronse)støper, gjørtler, siden denne yrkesbetegnelsen ikke finnes i manntallene, men hva kommer ”rot-” av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Kåre Solberg

Takk til begge to.Leif Kåre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Jeg tror rot går på fargen (rød). Dette står ikke i ordboka jeg nevnte, men er det ikke en rimelig forklaring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Ljødal

Norsk Riksmålsordbok om 'Rotgyter': '.....eft.ty. rotgiesser, til ty. rot, 'rød'....' '...person som har til yrke å støpe i kobber; kobberslager.'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive