Gå til innhold
Arkivverket

[#33793] Hva er Rodgytter, rodgyder, rodgyter, rodtgyder?


Gjest Leif Kåre Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Kåre Solberg

Yrkesbetegnelsen finnes i diverse manntall på 16- og 1700-tallet, samt i folketellingen 1801. I folketellingen går det frem at det må dreie seg om en form for håndverker, siden en rodgyder da har både svenn og læredreng. En husmann med jord er også: ”grovsmed, guldsmed og rodtgyder”. To andre husmenn driver også som ”rodgyder og knapemager”. Falk og Torp: ”Etymologisk ordbog” angir ”gyde” som eldre dansk for å støpe, og det ser rimelig ut i konteksten. Spørsmålet er hva er: Hvilket metall er det som støpes? Hva er rod-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fikk opp 'kanonstøper' i ordlista. Jeg prøvde å legge en lenke hit, men det ble feil. Siden prøvde jeg om igjen og da får jeg ikke samme svaret. Så jeg har vel kanskje litt problemer med bruk av ordlista, og litt flaks ved første forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøvde å legge inn lenke en gang til, men det går tydeligvis ikke. Jeg fant igjen ordet og skrev av hva det sto: '*gyter = rotgyter = håndverker som støpte kanoner eller kirkeklokker, også benevnt børsesmed'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Det kan passe med metall(messing og bronse)støper, gjørtler, siden denne yrkesbetegnelsen ikke finnes i manntallene, men hva kommer ”rot-” av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Norsk Riksmålsordbok om 'Rotgyter': '.....eft.ty. rotgiesser, til ty. rot, 'rød'....' '...person som har til yrke å støpe i kobber; kobberslager.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.