Gå til innhold
Arkivverket

[#33802] Peder Engebretsen (1790-1847) og Inger Jensdatter (1790-1859) Stange til Elverum


Gjest Helge Skrokbæk
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Skrokbæk

Peder Engebretsen db 19/6 1790 i Stange og død 11/2 1847 (sønn av husmann under Dillerud Engebret Pedersen og Anne Dillerud) gift 2/7 1816 i Stange med Inger Jensdatter db 31/1 1790 i Stange og død 13/1 1859 (datter av Jens Olsen Husebyeie og Mari Olsdatter)Peder og Inger kom til Elverum og kjøpte Grinden i Hernes ved skjøte 6/7 1835. Begge døde i Elverum. Kilde: Finne-Grønn, Elverum en bygdebeskrivelse s.500Jeg finner Peder og Ingers foreldre i FT1801 for Stange som husmenn med jord under hhv ”Dillerud” og ”Husebye Søndre”, men hvor kom de fra? Har forsøkt å lete i Stanges bygdebøker, men finner ingen av dem. Er takknemmelig for tips og hjelp Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Hei BeritTakk for lenkene.Det er mulig at spørsmålet under (1) kan oppfattes feil, men det jeg egentlig spør om er foreldrene til Engebret Pedersen og Anne Dillerud, samt foreldrene til Jens Olsen Hussebyeie og Mari Olsdatter.Kommer de fra husmannsplasser under Dillerud og Huseby, eller fra en annen gård/husmannsplass i Stange?Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Helge. Har en god del hefter av dem som er til salgs hos Hedmark Slektshistorielag, se lenke her: http://www.hedmarkslekt.no/tilsalgs.htm Stange kirkebok nr.6 1754 - 1787 Viet Stange 26/10 1787 Ungkarl Jens Olsen Huusebye. Pige Mari Olsdtr. Lysning 10/3 1787. Forlovere: Niels og Jørgen Huusebye. Ingen alder eller fødested oppgitt, ei heller fedre på denne tiden.(Synd). Har noen alternativer til dåp, men det stemmer ikke med bosted og fødselsår om man så noenlunde følger alder i FT1801.... Jens Olsen skal etter den være f.ca.:1753 og Mari Olsdatter f.ca.:1752... Går vi på konfirmerte blir det enda værre uoverenstemmelser i alderen selv om mange ble konfirmert mellom 15 og 20 år gamle.... Engebret Pedersen og Anne Hansdatter har giftet seg etter 1787 for jeg finner dem ikke i det heftet jeg har....har to alternativ til Embret Pedersen i dåp, men tror mest på den ene da det er på Dillerudeje.. Anne Hansdatter tror jeg at jeg har funnet død da det også er på Dillerud....Du som bor på Hamar kan jo ta deg en tur på Statsarkivet....der er det bare hyggelige folk som er veldig hjelpsomme. Noen av kirkebøkene er også i papirform om du ikke liker microfishkort. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Skrokbæk

Hei Lillian ! Takk for innspill, det gjelder både slektshistorielaget og forloverne. Forloverne kan sikkert benyttes til videre undersøkelser da disse (som regel/ofte) har slektstilknytning til brudeparet.Det som er problemet med Statsarkivet ..., eller problem med jobben ..., er overlapping i åpningstid, derfor er det viktig med innspill som dine.Slektsforskning er et puslespill. Takk for 'brikkene' i dette spilletmvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Helge. Hadde en mistanke om at det var åpningstidene som er problemet...du er ikke alene om det. Følger du med på møteplanen til Dis-Hedmark ser du at vi har åpne arbeidsmøter første onsdag hver måned på kvelden...du er velkommen da. Du må gjerne få det jeg har funnet, men jeg kan ikke garantere at det er rett når alderen er så 'fleksibel' på 1700 tallet.... mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.