Gå til innhold
Arkivverket

[#33808] Lucie Leganger og hennes ektemenn - 1 eller 2 stk.?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Noen som vet noe om Lucie Eriksdatter Leganger og hennes ektemenn og barn?S.H. Finne-Grønn, Legangerske optegnelser 1621-65, s.15: 1) 'Hr. Peder Folderup, prest i Lærdal druknet 30. juni i Lærdalselven på vei til kirken; gift 1657 i Leikanger med Hr. Erik Nordals datter Lucie, som blev født 19. jan. 1631 omtrent kl. 5 morgen i Fiskenes tegn. Hun ektet derefter sin fars tidligere kapellan hr. Christen Andersen Aalborg, prest i Lærdal fra 1636. Med hr. Peder hadde hun sønnen Peder Pedersen Folderup, som 1643 kaltes hr. Christens stifsønn.'Norsk prestehistorie (på nettet) skriver: Peder Pedersen Folderup, sogneprest til Lærdal 1617 - 1630. Christen Andersen Aalborg pers.kap. Leikanger 1625 - 1630 og sogneprest til Lærdal 1630 - 1658.Jeg får ikke dette regnestykket til å gå opp.Er det noen som vet årstallet hr. Folderup druknet?For meg så ser det ut som om hr. Folderup døde i 1630 og da var jo ikke Lucie født og hvordan kan de da ha blitt gift i 1657?Lucie kan heller ikke hatt en sønn Peder Pedersen Folderup som 1643 ble kalt stesønn av hr. Christen for da var Lucie bare 12 år og hun skal jo ikke ha blitt gift med Folderup før 1657.Så var det Christen Aalborg som var prest til 1658. Det står riktignok ikke at han døde, men ....Jeg har også notert at Lucie døde i 1679, men dette er ikke en sikker opplysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg er enig med Berit. Dette henger ikke sammen. Peder Folderup, sogneprest til Lærdal druknet 30. juni 1630 [Lampe], altså ½ år før Lucie ble født.Jeg har en hypotese om hvordan denne feilen har oppstått. En kilde sier at Peder Pedersen Folderup var Christen Andersen Ålborgs stesønn i 1643. Altså må Christen ha vært gift med sin formanns enke. En annen kilde viser at da Christen Ålborg døde i 1658, så var Lucie Eriksdatter Leganger hans enke. En eller annen slektsgransker har da trukket den slutning at Lucie først var g.m. Peder Folderup. Men dette er, som vi ser i dag, en for kjapp slutning. Christens første kone, Margrete Pedersdatter, døde nemlig før ham og Lucie var hans andre kone. Christen døde for øvrig 26. mai 1658 [Lampe].Hva var det så som skjedde i 1657? Da skal altså Lucie ha giftet seg med Peder Folderup. Jeg har en hypotese på dette også. Peder Pedersen Folderup som var født ca. 1626 må nemlig ha giftet seg mellom 1656 og 1658. Det ser vi av prestemanntallet fra 1666 der Peders eldste sønn var 8 år gammel mens han hadde en stesønn som var 10 år gammel. Kan det så være at denne Peder Pedersen Folderup giftet seg med Lucie? Neppe. For det første ville det vært ganske uhørt at hun giftet seg med sin første manns stesønn. For det annen er Peder Pedersen Folderups stesønn i 1666-manntallet kalt Nils Danielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucie LegangerLucie gift 1.gang :Peder pedersen Folderup 2.gang Daniel Hansen Bugge født 1621 Etne Møre Lucie foreldre : Erik Iversen Nordal født 1591 død 1658Karen Nielsdtr Werner født 1595 død 1634 Derfor : Nils Danielsen Jan, annlroe@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Videre fra opptegnelsene fra 1657: 'den 4. Søndag effter Trin. Stoed Luciæ oc Ped. Fs bryllup paa Lechanger'. (26/6 1657) Denne teksten er 'tydet' 2 ganger til: .....Peder F(olderup)s og hr. Peder Pedersen Folderups. Alt fra samme kilde.)Lurer på hvorfor hr. plutselig har kommet med her da det jo ikke står i orginalen. Her ser det ut til at Finne-Grønn og muligens medarbeideren professor dr. Oluf Kolsrud har tatt seg friheter.26/5 1658 døde Christen Aalborg, pastor(prest?) i Lærdal.Takk for svaret Knut. Det er enklere og hyggeligere å ha noen å tenke sammen med enn å sitte alene med det, for da er det lett å komme i uføre. Lucie giftet seg i 1657 med Ped. F(olderup), som godt kan være Peder Pedersen Folderup junior. Hun kan umulig ha blitt gift med Christen Ålborg da det kun er 11 mnd. mellom ekteskapet med PPFjr. og Christens død. Men Christen var/hadde vært? gift før 1643 med enka etter Peder Folderup senior? Nils Danielsen kan vel aldri ha vært noen stesønn til P-P-F om det er slik jan P. skriver at Lucie giftet seg 2.gang med Daniel H. Bugge. For her går jeg ut fra at Nils Danielsen er Daniel Bugges sønn.Dette er jo bare en teori, for så langt er mesteparten ikke dokumentert.jan P. Takk skal du ha. Hvilke kilder har du opplysningene dine fra, for uten kilde kommer jeg ingen vei.Er det ingen som sitter med opplysninger som kan løse opp denne floka? Jeg trodde det var utrolig mange som kan skrive seg tilbake til Leganger-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Finne-Grønn har nok rotet det litt til; ihverfall i forhold til hva Henning Sollied (NST I s. 226) sier.Iflg. Sollied ble Lucie Eriksdatter Leganger (født 19/3 1631, død 1679) gift med Peder Pedersen Folderup 4. sønd e. Trin. 1657. Peder bodde på Øye i Årdal, og var sønn av Margrethe Pedersdatter og hr. Peder Pedersen Folderup som i 1617 hadde efterfulgt hr. Hans Nilssøn Arctander (død 1618)som sogneprest i Lærdal. Hr. Peder Folderup døde 30/6 1630, og Margrethe ektet da hans ettermann hr. Christen Anderssøn Aalborg. Sollied skriver i en note at 'Lampe lar hr. Christen være gift 2. gang med Lucie Eriksdatter Leganger, men dette er uriktig.' Margrethe Pedersdatter var første gang gift med Roer Christopherssøn på Erem, død 1618.Lucie og Peder Folderup hadde barna Peder, Erik, Anders, Jens, Margrethe, Lene og Karen Folderup.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk Marianne. Og mye vil ha mer så da spør jeg: Sto det ingen ting om når Peder Folderup junior døde, og om Daniel Bugge og Lucie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Sollied skriver ikke noe om Peder jr. eller Daniel Bugge. I henhold til Lampe var Hr.Daniel Hanssøn Bugge kun gift med Maren Finde (datter av prost og Sogneprest i Førde Peder Finde (Lenke) Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Da nærmer vi oss vel en oppklaring, Berit. Både Lampe og Finne-Grønn har altså kommet til gale tolkninger av kildene når det gjelder Lucie. Det som står igjen å oppklare, er forholdet mellom Lucie og Daniel Bugge. Jeg er enig med Berit i at han ikke kan ha vært Lucies 2. ektemann. På den annen side kan han heller ikke ha vært hennes 1. ektemann for han var lys levende da Lucie giftet seg med Peder Folderup jr. (ble sogneprest i Jølster i 1662).Jeg kom på den formastelige tanke at Nils Danielsen (f.ca.1656) som i manntallet for 1666 er ført som Peder Folderups stesønn, ikke var en stesønn i vanlig forstand, men Lucies sønn fra et utenomekteskapelig forhold. Det viste seg da at Daniel Bugge var kapellan i Leikanger fra 1656. Og ganske riktig. Bygdeboka for Lærdal (bd. 4) viser til en (ikke nærmere angitt) kilde som forteller at kapellanen Daniel Bugge «søker Kongens nåde, da han dessverre av kjødets skrøbelighed i sit kald og embede har begået leiermål med Lussi Eriksd.».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Var Lucie Eriksdtr's far Erik Iverssønn Nordal (1591-1658) g.1.g. med Lene Spliidsdtr, slik at sogneprest til Vik i Sogn Iver Eriksen Leganger(1629-1702) blir Lucies halvbror?Har noen itilfelle data på Lene Spliidsdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Erik Nordal ble 1.gift 1619 med Karen Nilsdt. Verner (9 barn) og 2.gift 2/6 1635 Bergen med Mallene (Lene) Splidsdt.(10 barn).Iver Eriksen (1629-1702) og Lucie (1631-1679) var begge barn fra 1.ekteskap.Karen Nilsd. Verner hadde først vært gift med sogneprest til Leikanger Hans Nilsen Arctander som døde der i 1618. De hadde 1 datter Johanne som døde av småkopper 4/3 1629. K: Legangerske opptegnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for kjempegod hjelp Marianne og Knut. Dette ser riktig ut. Det hjalp å få Daniel Bugge på plass.Så da blir altså sluttresultatet :At Lucie som pike fikk et barn, Nils Danielsen, med farens pers.kap. Daniel Bugge. Daniel Bugge sluttet som kap. i 1656, ganske sikkert pga. dette forholdet.Lucie giftet seg så i 1657 med Peder Pedersen Folderup jr.. Peder Folderup jr. levde i 1679.Christen Andersen Aalborg var altså stefar til Peder Pedersen Folderup jr. og Lucies 'stesvigerfar'.Eller har jeg glemt noe nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det ser riktig ut bortsett fra at Daniel Bugge vel ikke sluttet som kapellan i 1656? Iflg. Lampe (som sikkert kan være feil), fortsatte han som kapellan til 1662. Skal vi stole på dette, må han altså ha fått en slags tilgivelse av Lucies far. Det var Lucie som først flyttet fra Leikanger, - ikke Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Opplysningen om Daniel Bugge fant jeg her Lenke Så vidt jeg kan se av lenka til Marianne ble D.Bugge sogneprest i Jølster fra 1662. Men hvor han var i mellomtiden vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.