Gå til innhold
Arkivverket

[#33813] Hans Peder Olsen f. 1822 Fredriksværn. d. Horten 1895 ,Kirkebokoppslag?


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Søker hjelp til å finne min oldefars 2. ekteskap.Marinemusiker, Hans Peder Olsen var g. 1. g 22 mars 1866 i Stavern, med min oldemor , Helvig Cathrine Hansdatter, Annisrød, f.7 jul 1824 i Brunlanes. D 22 mars 1866.Barn i 1. ekteskapHarald Oscar Olsen f. 4 nov 1851, Horten, d.18 sep 1922 HortenCarl Godtfred Olsen f. 14 aug 1854, d, 1855, HortenCarl Gotfred Olsen f. 13 des 1856, d. 1872, Horten.Herman Conrad Olsen f. 4 sep 1859, Horten, d. etter 1900.Sophie Mathilde Olsen f, 25 jul 1863, Horten, d. 18 jun 1942, Drammen.( Min farmor)Vet at oldefar giftet seg 2. g. ca 1875 m en Sofie etternavn muligens Sørensen.Har ikke funnet ekteskapet, men har korrespondanse mellom min farmor og hennes kusine som viser at Hans Peder gifter seg på ny ca 1875.Grunnen til at jeg tror etternavnet til hustru nr. 2 kan være Sørensen, er en konfirmantgave til min farmor, undertegnet Sofie Sørensen.Om noen har tilgang til kirkebøker for Horten ca 1875,ville jeg være takknemlig for oppslag her.I 1900 bor fortsatt Sofie Olsen, enke i Hans Peders hus i Øvre Kejsermarksgade 61, Horten.Hun oppgis å være huseier og f. 1840, Horten.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her bor Sofie ( Olsen) som enke i 1900-tellingen. LenkeJeg har et skiftepapir hvor det fremgår at Sofie skulle få sitte med huset etter mannens død.Det ser ikke ut til å ha vært barn i 2. ekteskap.Vet heller ikke når Sofie døde, men jeg har fotografier som tyder på at hun fortsatt lever ca 1910.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er mulig at Sofie lever etter 1918. Jeg har sett nøyere på et gammelt foto av inskripsjonene på Hans Peder Olsens gravsted.Der er oppført H.P.O.Olsen Hans Første hustru CathrineHer er også gravlagt et barnebarn , Reidar Jørgensen d. 1918 ( etter spanskesyken) Han var min fars bror.Sofie kan være gravlagt senere, eller ligge i en annen grav? Horten kirkegård.( Gravstedet er slettet i dag, og Reidar Jørgensens navn overført til Håkon Alexander Jørgensens familiegravsted,samme kirkegård.)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for at du har lett i kirkebøker for meg.Det er litt merkelig at vielsen ikke finnes i bøker her. Vet at Hans Peder Olsen bodde i Keisermark på samme adresse fra han flyttet til Horten ca 1850. Han giftet seg i Stavern kirke i 1850 med Hedvig Cathrine Hansdatter. (Vielse funnet i kirkebøker)Han flyttet med marinen til Horten med overføring av sjømilitære fra Stavern til Horten.Det ser ut til at ektefelle nr. to , Sofie ( ukjent) er f. i Horten i føge folketellingen for 1900. ( Her er fødselsåret nevnt 1840 for henne)Har du noen mulighet for å finne ut om hun ble døpt i Horten? ( Foreldrenes navn ?)Hun kan jo være flyttet mellom fødsel og giftemål, og ekteskapet kan være inngått på hennes hjemsted?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner et ekteskap på FamilySearch VRI mellom en Hans Peter Olsen og Sofia Janson 30.10.1887 i Trefoldighet Menighet i Oslo.Brudgommen hadde vært gift tidligere og farens navn var Ole Simonsen.Jeg vet ikke om dette er mannen du leter etter. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for nytt forslag fra Rune!Dessverre er dette ikke min Oldefar Hans Peder Olsen. Som du ser er denne karen f. ca 185o og min oldefar f. 1822. Far til Hans Peder Olsen het Ole Voldsen.Jeg tror at ekteskapet mellom Hans Peder Olsen og Sofie må ha vært ca 1874. Dette bygger jeg på brev til min farmor fra hennes kusine i 1874.Farmor bodde i hos sin kusine og tante og onkel i Trondheim etter at moren døde i 1866 , fram til 1874, da hun flyttet tilbake til far , stemor og søsken i Horten.Tanten var en eldre søster av Helvig Catrine Hansdatter. ( Inger Hansdatter g. Isaksen)Både tanten og onkelen døde før 1874, og for den eldre kusinen, Anette Isaksen, var det nok nødvendig å sende min farmor på 11 år tilbake til far og søsken i Horten.Det fremgår av brevet at Hans Peder Olsen er gift igjen på daværende tidspunkt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Sophie Sørensen jeg finner som passer i alder født nær Horten, Dpt i Borre , er denne damen:LenkeI 1865-tellingen for Horten finner jeg to Sophie Sørensener, den ene er f. 1862 og den andres fødselsår er ført opp med det samme år, med et spørsmålstegn etter.Ingen av disse damene er f. ca 1840. Selv om de begge bor i Keisermark i Horten og slik kunne passe bra med Oldefars kone nr. 2Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Dessverre! 3-4 jenter Sophie eller med Sophie som mellomnavn født/døpt i Borre 1839-1841, men ingen med far Søren/Sørensen.Har også sjekka konfirmerte for Horten og Borre, men heller ikke der noen KLARE kandidater.Har sjekka vielser for Horten/Borre og Nykirke 1872-1875 en gang til - men ingen spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for at du har tatt bryet med å lete i kirkebøker både for Horten og Borre.Mitt spor til Sofies etternavn, kan være feil. Hilsenen er skrevet på 1. side i Boken Den Lille Kommunikant : Til Sofie paa hendes Confirmationsdag den 28 April 1778 af Sofie Sørensen.( Denne Sofie Sørensen kan jo heller være en meget god venninne av farmor, Sophie.)Aldersmessig ville begge de to Sofie Sørensen som bor i Keisermark , Horten, passe i alder til venninner av min farmor. Vielsen mellom Hans Peder Olsen og Sofie ( ukjent) Kan ha foregått i nabo-områdene Sem, Tønsberg/ Nøtterø eller Stokke.Det blir å lete etter nåla i høystakken.Merkelig at jeg ikke har funnet noe sikkert bevis på hennes pikenavn.( I det håndskrevne skjøtet er hun nevnt med mannens etternavn) Takk igjen for din leting. Det setter jeg stor pris på.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Sofie Amalie f. ca 1845 Horten.Hun bor ikke langt unna Hans Peder Olsen i 1865. Det er også av interesse at faren har samme arbidsplass som Hans Peder, og at de begge er f. i Fredriksværn, og nesten samme alder. Sikkert gamle kjenninger.LenkeLurer på om det går an å følge denne Sofie i kirkebøker for Horten?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Hei,Gunn! JEG ser ialfall ingen grunn til å bruke tida mi på å forsøke å finne Sophie på denne måten. I innlegg (10) skrev jeg at det fantes 3-4 MULIGE Sophier i 1839/1841. Hvis du nå utvider til 1844/1846, finner du kanskje 5-6 til - uten at du er nærmere svaret (kanskje heller motsatt). At eventuelle fedre begge var født i Stavern, arbeidet i marinen og bodde i nærheten av hverandre i byen, er dessverre ikke bra nok. Den kombinasjonen finnes i mange tilfeller i Horten i 1865!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for svaret ditt Jon Erik. Jeg ser at det er en nesten umulig oppgave å finne den rette Sofie her med så mange mulige kandidater.Takk for innsatsen i alle fall. Enkelte ting får jeg nok bare slå meg til ro med at jeg ikke finner ut av.Skal selv lete litt i dag om jeg kan greie å finne ut noe mer om den andre enkefruen, som bor sammen med Sofie Olsen i 1900-tellingen.Kan jo snuble over en løsning før eller senere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nok Gunda som bodde sammen med Sofie i 1900.I 1865 bodde Gunda Olive hos foreldre i Horten. Far Edvard Brauer, mor Marie Christensen.Den samme Gunda g. seg i her: LenkeEktemannes etternavn passer med navnet enken bruker i 1900. ( Vanlig på den tiden)Ser ikke noen slektsforbindelse mellom de to enkene. De ser ikke ut til å være søstre.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Gunn! Jeg skal gjøre en ting til - forsøke å finne Sophie Olsen død etter 1900.Du antar at hun er død etter 1910 - kanskje etter 1918. Det KAN være riktig, men jeg skal ta den 'lange veien' fra 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for din velvilje, men det er ikke meningen at du skal anstrenge deg så mye men å hjelpe meg.De fakta jeg her om dette er ganske tynne.Først fra et Mindeligt skifte i 1895 etter min oldefar, Hans Peder Olsen. Arvinger som er ført opp er:avdødes hustru ( altså Sofie)tilkommer Kr. 1250.Overmaskinist H.O. Olsen ( Min farmors eldste bror.) Pant i huset Ø. Keisermark 61, pluss kontanterTømmermand H.K. Olsen , pant i huset , pluss gangkleder og kontanter.Sophie Mathilde ( Jørgensen ) f. Olsen, min farmor. Pant i huset, pluss kontanter.Undertegnet av H.O. Olsen , H.K. Olsen , H.A. Jørgensen , ( Min farfar)Overnevnte pant i huset Nr. 61 Keisermark er rentefritt fra arvingenes side sålenge -- pantepartleier i enken vil og hun forbliver ugift.Det er Sofie (Olsen) som er oppført i huset Nr. 61, i 1900 som før nevnt.Her er ikke oppført andre arvinger.Har foto som viser Sofie og en dame på omtrent samme alder , Stueinteriør ca 1910. På bordet står bilde av avdøde ektefelle Hans Peder Olsen. ( samme bildet har jeg på min vegg)Senere har jeg et bilde som viser den samme Sofie sammen med stesønn Herman Conrad Olsen , hustru Ida og to av ders barn.Min tante Signe Signe Elisabeth Jørgensen er også med på bildet. Ut fra hennes alder Kan jeg ca tidfeste fotografiet til 1915 *- et par år.Dette er det jeg har å bygge på så langt.Dessverre står det ikke nøyaktig tidsangivelse på fotografiene. Dette ble mye oppramsing av detaljer, med det burde vel begrense letingen noe.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg har raskt gått igjennom døde i Horten 1900-1926. Fant bare: 1.Død 2902 1904 Enke Sofie Ragna Olsen f.Jakobsdatter 1840 Andebu - bosted Ø. Keisemark. 2.Død 0710 1916 Enke/fattiglem Sofie Helene Olsen f.Mathiesen 1830 Rygge - bosted Gundersensgate. Nr.1 peker seg ut - men det er vanskelig å være sikker. Eventuell vielse kan kanskje finnes i Andebu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det så ganske spennende ut med den Sofie Ragna Olsen f. Jacobsdatter 1840 fra Andebu.Jeg får lete grundigere etter henne, og mulig vielse i Andebu.Jeg kan ta feil av damene på senere foto, så det kan være en mulighet med død så tidlig som 1904.Riktignok står det i folketellingen at hun skulle være f. i Horten, men den opplysningen kan også være feil.Takk igjen, flott med din hjelp.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en sofie Jacobsdatter som tjener i Andebu i 1865. Vet jo ikke sikkert om dette er samme dame, men aldersforskjell er ikke så gal.LenkeKirkebøker er vel ikke digitale her heller, så det jeg lurer på om jeg skulle lage et eget tema om Sofie Ragne Jacobsdatter f. 1840 i Andebu?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gunn HUglen

Til Jon Erik! Mange takk for din hjelp. Det var du som fant sporet etter Range ( Regine) Sophie Olsen . f. i Andebu og død i Horten.I nye digitale kirkebøker for Andebu fant vi dåpen hennes, og forlovelsen mellom min oldefar, enkemand , Hans Peder Olsen fant jeg under Sem, Slagen kirke. ( se eget tema om Ragne Sophie Jacobsdatter, f. ca 1840, Andebu.)Utrolig flott arbeid du og flere har gjort for å hjelpe meg med denne 'nøtten'.Gladmelding fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.