Gå til innhold
Arkivverket

[#33815] Ble ikke amerikanske borgere ført opp i de vanlige emigrantprotokollene?


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei!Som overskriften forteller har jeg problemer med noen norske slektninger som var blitt amerikanske statsborgere. De var hjemme på besøk/bodde her i landet igjen en periode omkring 1914-15.I databasene fra Ellis Island finner jeg mannen i familien, Gustav Olsen (født 1884 i Stavanger-området) som reisende med båt fra Kristiania den 14. april 1915 og konen Paulina (født 1882 i Eidsberg) med barna Randi, Gustaf, Lilly og Agnes ankommet med båt som dro fra Kristiania den 27. august (står feilaktig 27. september på Ellis Island, men den ankom allerede den 9. september, så det lar seg ikke gjøre. Dessuten reiste ikke Bergensfjord fra Kristiania den 27. september dette året, bare den 27. august).Ifølge dokumentasjonen for emigrantdatabasene gjeldende Oslo/Kristiania skal protokollene for det aktuelle tidsrommet være avskrevet i sin helhet i databasen med emigranter fra Kristiania 1871-1930. Hvorfor finner jeg så ingen av dem her?!Håper noen kan gi et oppklarende svar! Skulle gjerne visst hvor de kan ha oppholdt seg i Norge, blant annet, da jeg mistenker at datteren Agnes kan ha blitt født her. Hun står som født i New York i folketellingen 1930, men som født i Agder på FamilySearch.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Min bestefar er i alle fall oppført i emgrantprotokollen for Bergen de gangene han hadde vært hjemme og reiste tilbake til USA. Første gangen står han oppført som amerikansk borger, andre gangen som farmer.Jeg vil anta at det kan ha vært noe tilfeldig om alle amerikanske statsborgere ble innført i emigrantprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Min bestefars bror var tilbake i Norge og giftet seg i 1912. Da var han amerikansk borger. Verken han eller hans kone er registrert som emigranter, selv om vi vet at de reiste, hvilken dag og med hvilket skip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takk til dere begge!Praksisen virker med andre ord ha variert. Synd, for nå må jeg vel bare stole på at opplysningene hos 'mormonerne' (uten kildehenvisning som duger) om at datteren Agnes Christine ble født i Agder er korrekt, og lete meg gjennom menighet for menighet, før dette viser seg ikke holde stikk allikevel og jeg må fortsette med Oslo og Østfold...Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.