Gå til innhold
Arkivverket

[#33818] Hvem er Martin Knudsen, Hagestuen i Nordre Fron, Oppland ?


Gjest Martin Kristian Bjørnå
 Del

Recommended Posts

Gjest Martin Kristian Bjørnå

Martin var far til Oline Martinsdatter f. 6.10.1860. Hun var konfirmert i Sødorp kirke 30.5 1875 og gift 27.10-1881 samme sted. Ved konfirmasjonen står far, Martin, og mor:Anne Olsdatter, Bøløkken oppført som U=ungkar og pige.De var altså ikke gifte!Jeg har ikke funnet noen gutter som heter Martin i Sødorp sogn fra 1816 - 1850. I 1865-tellingen står Anne Olsdatter oppført som enke,så hun har jo vært gift med noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er nok ikke riktig person. Martin var født 16.08.1838. Jeg har forøvrig sjekket både gravferdslistene og utflyttingslistene i Nord-Fron fra 1859 til 1866, men har ikke funnet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Glemte å nevne at i kirkebøkene for Nord-Fron er Martin innført som Morten. Muligens er han det også i evnt. andre kilder. Hans far bodde som enkemann i Hagestuen i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Kr. bjørnå

Hei Aud, og takk så langt. Jeg kan vel slå sammen de søk jeg la ut på Mari Johannesdatter og Martin Knudsen. Den jeg startet med var Ivar (Johannesen) Karnstuen f. 18.05.1902 med foreldre Johannes Olsen (16.1.1861) og Oline Martinsdatter (6.10.1860) Når jeg gransker kopiene av kirkebøker jeg har så kan Martin tolkes som Morten iHF1365 der hans uægte datter Oline står. Men ved Olines konfirmasjon 30.05.1875 og giftemålet i 1881 så mener jeg at det står Martin. Hvordan er du sikker på at Martin=Morten f.16.08.1838? Når det gjelder det du har skrevet om barna til Mari og Ole så er det noe som er rart! Mari er oppført med 4 barn i ft. 1865 1. Marit,14 år 2. Anne, 12 år 3. Johanne, 8 år og 4. 'min' Johannes,5 år f.16.01.1861 konfirmert 03.06.1877 og gift med Oline 27.10.1881. Dersom det er feil i folket. så er det rart at de har kalt begge for det samme? Når noen dør som lite barn så blir jo nestemann ofte kalt opp, men her er jo alle barna i live i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er igrunnen ikke så mange Martin/Morten med en Knut Hagestuen som far å velge imellom i dåpslisten. Derfor er jeg rimelig sikker på at den Martin/Morten jeg fant døpt 11. november 1838 (f. 16/8-1838) med foreldrene Knut Mortensen og kona Mari Eriksdtr. Hagestuen, er den riktige. 100% sikker er man selvfølgelig ikke, men som et arbeidsnotat er dette bedre enn ingenting.Min erfaring er at Martin og Morten blir brukt om hverandre i de lokale kildene her. Som du ser av ft-1865, står faren til Morten oppført som Knut Mortensen. Det er ikke lett å slå fast hva som er riktig navn, men min tanke var kun at under leting etter Martin Knutsen kan det være lurt å forsøke begge navnevariantene.Når det gjelder sønnene til Ole Johannesen og Mari Johannesdtr. Nystuen, så ser du sikker selv at den ene er oppkalt etter farfar, og den andre etter morfar. Man skulle tro at dersom både farfar og morfar hadde samme navn, så var det tilstrekkelig at den eldste sønnen ble oppkalt etter dem, men for husfredens skyld måtte nok begge de to eldste sønnene hete det samme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Kr. Bjørnå

Takk. Jeg godtar Morten som Martin. Også utfra at det finnes ingen gutter som heter Martin ,døpt i denne perioden. Er det noen som retter opp feilskrivinga i folketelling på Johanne til Johannes ? Andre kan jo komme bort i problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei, her er lenke til Fron historielags hjemmeside....du kan kjøpe cd med registrerte kirkebøker på for søk for en billig penge: http://www.fron.historielag.org/ Gå på kirkebøker... Ellers så hadde din Johannes en bror Ole f.13/10 1863 som døde ca 1 år gl.14/8 1864. Johannes sin far hadde også et barn før han fikk fem stk med Mari Johannesdatter....Anne f.22/12 1845 med Gunhild Olsdatter Strandrødningen. Kan bekrefte det Aud sier om Martin/Morten...har selv sittet å registrert kirkebøker i Fron som jobb på nittitallet...det gikk ofte omhverandre. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.