Gå til innhold
Arkivverket

[#33821] Hans Jensen Hals gift med en datter av presten Lossius?


Gjest Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Har du noen årstall som kan hjelpe her?Jeg fant en Lossius prestedatter i Kvikne, men det blir jo bare full gjetting uten flere opplysninger om når de levde:LenkeEller har jeg vært borti mange som brukte Hals som etternavn i Ø.Eiker ca 1950. Der var også en lege med etternavn Lossius på den tiden i Vestfossen.Det var flere Hals-gårder i Vestfossen-området.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ved søk på Lossius prest, dette nettstedet , prøver med en lenke :http://www.kvikne.no/page/166+Lossius+prestSer at lenken ikke ble riktig, men skal se om jeg kan finne en annen måte å legge inn lenken til nettsiden på: Her kan du forhåpentligvis lese om Presten Lossius, om det da er den du søker opplysninger om?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Lars Jensen Hals, døde som fhv. maanedsløitnant 1712 i København, hvor skiftet etter ham holdes 17/1 1713.Niels Jensen Hals, oppholdt seg i Kvikne ved brorens skifte i 1713. Også Hans Jensen Hals, oppholdt seg i Kvikne ved brorens skifte i 1713.Det er disse to sistnevnte jeg ønsker mer opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her nærmer vi oss den tiden og navn du søker etter:LenkeOm du klikker på Familie her får du alle søsken.Her er det vel en god del usikkerhet med tidsangivelsene, men om det finnes kirkebøker for området så tidlig, er vel uvisst.Kan hende du finner opplysninger i skiftene som du ser ut til å ha vært innom.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her blir det mye gjetting etter usikre kilder.En Hans Hals g. seg her i 1717, Tynset.Vel ikke så langt unna Kvikne?Kan dette være prestedatter av en Christen Lossius, som skulle ha vært prest på den tiden? ( I følge den lenken om Lossius som jeg sendte deg her før)LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du klikker på family i den siste lenken så fremkommer det at far er Kristen Andersn og mor Anne Kristine Lossius.I lenken i innlegg 4 ser finner du også at enken etter Christen Lossius heter Mette.Her må det da være noen av de opplysninger du søker?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Alle forhold ang. de eldste ledd av familien Hals i Kvikne er nok ennå ikke fullstendig kartlagt, i alle fall ikke i offentliggjort form. Enkelte opplysninger i eldre litteratur er ikke nødvendigvis riktige.Den Hans Hals som gifter seg med Mette Aalborg er sønn av den Hans J. Hals på Storeng i Kvikne som det spørres om i (1).Hans Jenssen Hals oppgis i gamle Kvikneboka og i nye med spørsmålstegn å være gift med en datter av presten Lossius i Kvikne. Dette er ikke riktig. Imidlertid kan det i dette personmiljøet ikke utelukkes at H.J.Hals sin kone kan være av presteslekt, men hun er foreløpig ikke identifisert i tilgjengelige data i skrift eller på nett, så langt jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Vi vet omtrent dette om barna etter Ridefogd Jens Andersen Hals til Bollerup i Skåne: Lars Jensen Hals, skifte etter han 17/1 1713 i København, etterlater kona Kirsten Sørensdatter. Niels Jensen Hals, oppholder seg i Kvikne ved brorens skifte i 1713. Hans Jensen Hals Oppholder seg også på Kvikne ved brorens skifte i 1713. Knut Jensen Hals, f. 1660 var på Aaset i Åmot i 1713. Anne Jensdatter Hals, oppholdt seg i Ystad i 1713. Sophie Jensdatter Hals, oppholdt seg i Åmot i1713 - ble gift med Ole Gudmundsen Nabset - ikke med Hans Jensen Bay i Vinger slik Finne-Grønn skriver. Maren Jensdatter Hals, oppholdt seg likeledes i Åmot i 1713. Karen Jensdatter Hals, var i 1713 gift med kvartermester i det 18. kompani Elias Eriksen og bodde i København.Disse opplysningene stammer fra NST 3 - 1932, side 208-209. Det eneste av dette jeg foreløpig har fått sjekket og kildebelagt er Knut Jensen Hals og Sophie Jensdatter Hals. Likeså er det vel pga. skiftet hevet over enhver tvil at Lars Jensen Hals befant seg i København og var død. Og at Karen jensdatter Hals bodde i København med sin mann Elias Eriksen.De øvrige barna ønsker jeg å få plassert med kildebelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Og så glemte jeg selvfølgelig datteren jeg fant bare for ca 1 år siden, Øllegard Jensdatter Hals. Hun var født 1682 og døde i Søvde i Sverige 19/1 1718. Hun var gift med 1) 25/2 1696 Bollerup kyrkoherde Arendt Brandenberg og 2) 1712 Christoffer Schönbäck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan nevne noen småting om Lossius; Christopher Lossius var Residerende Kapellan i Kvikne fra 1670-1673 (Kilde Innset Kirke 1642). Så et sitat fra Størens Kviknes kobberverks historie: Niels Jensen Friis.......han giftet seg med enken etter Lorentz Lossius, Kirsten Andersdatter f Bruse, som bodde på gården Voll(um) og denne gård ble kapellangård.Som barn til Lorents Lossius og Kirsten har jeg barna Ellen, Christopher og Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Iflg. Kvikne-boka, kan vi stedfeste Nils Jensen Hals til Totlund, der han giftet seg med enka etter lagrettsmannen Mads Totlund. I samme bok så stedfestes Hans Jensen Hals til Sroreng. Da ser det ut til at det bare er Maren Jensdatter Hals som skal ha oppholdt seg på Åmot i 1713 og Anne Jensdatter Hals som var i Ystad i 1713 som ikke er plassert foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

En Anne Jensdatter Hals gifter seg med 1 Ludvig Blyth og 2 Gunder Solvesen Buer i Grenlandsområdet. Jeg har kun sette dette oppgitt på nettet, men det står at hun skal være født 1664 på Sorø i Danmark. Kan noen bekrefte fra evt. andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.